Gå till innehåll

Hjälp att välja kirurg.


per-åke

Rekommenderade inlägg

Söker en kirurg som kan gå bra ihop med min nuvarande Z.flavescens.

Eftersom jag ej har uvc så är det bra om den ej är känslig för prick.

"Baljan" dom skall gå i är mitt nystartade 450 liters kar.

Vill ej att den är alltför agresiv.

Självklart är det ju bra om du samtidigt investerar i ett UV-C, troligtvis kommer du ändå få den kostnaden senare!

Kirurgfiskar har väl en tentens att bli tjuriga med tilltagande storlek.

Att rekommendera en viss art är ju svårt då vi akvarister tilltalas olika av färg och form samt har olika tjocklek på plånböckerna.

Palettkirurgen Paracanthurus hepatus är ju oftast små i butikerna och vore ju annars en enklare fisk för dig att stoppa i akvariet för att slippa ev. trubbel den första tiden.

En liten palettkirurg gömmer sig med förkärlek bland dina koraller om dina gamla fiskar skulle börja krångla.

Palettkirurgerna är ju kända för att vara känsliga vid miljöombyte bäst är ju om dina vattenvärden matchar butikens. En liten palettkirurg blir strax ganska stor och är lättare att vänja in än en större!

post-1393-14468915958418_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Paletten växer fort och får lika snabbt prick. Iofs behöver inte det vara ett problem, men...

Kolla in Scopasen, en undervärderad firre! Tror inte den kommer vara nåt problem, även om den tillhör Zebrasoma. Väljer du ngn från Zebrasoma över lag tror inte jag att det blir problem, du har tillräckligt stort kar för det. Så tuffa är dom inte.

Eller en Strigosus? En kirurg i kritstrecksrandig kostym e aldrig fel=) Jag slår gärna ett extraslag för Ctenochaetus för deras algbetandes skull. -Tomiensis? Du vet ju hur dom ser ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att du får en rejäl fajt i början om du tar en Z. scopas till karet då jag har gjort så själv. Delar din uppfattning om att scopasen är undervärderad då den enligt mig är mycket snygg. Jag har scopasen går tillsammans med 2 Z.flavescens.

Kolla här så får du en bra bild över kirurgerna: http://se.reeflex.net/kategorie/5.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Z. flavescens

som går ihop med Scopas i mitt 250liters kar och det var lite fight första dagen men sen lugnade det ner sig.. och fungerar fint idag.. har en hel del LS i karet som jag i samband med införandet av min Scopas möblerade om så nya revir uppstod vilket var effektivt.. och enligt mig minimerade bråket mellan dom..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,köp den DU vill ha, men det är alltid enklare att släppa i fler än en , och ett uv är inte så mycket dyrare än en kirurg i inköp ,det finns 39ware för ca 700kr , jag tycker att scopasen är en riktig pärla ,klart trevligare än de 10 exanturum jag hade i det gammla karet förut, men det går åt en hel del mat för att undvika att strider utbryter ,annars är A lineatusen oxå en trevlig kirurg ,men du behöver kolla på några stycken för att se alla färgvarianter som finns , jag tycker den mörka scopasen är snyggare än den ljusa , det är samma med A lineatusen ,men den kan vara ganska sur om den inte får tillräckligt med mat, som exempel gör jag åt 2x100gram artemia + ca 1/2 - 1dl alg tabletter i veckan på mina 10 firrar ,mvh stefan fel av mig, uv36w 795kr

post-1262-1446891595856_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...