Gå till innehåll

ICA's röda stenbitsrom


Jensan72

Rekommenderade inlägg

Färgämnet är karoten och är helt ofarligt, men den är ju rätt salt och innehåller även socker vilket jag inte skulle ha i akvariet okontrollerat under några omständigheter.

Vad är det för övriga tillsatser?

Skulle man komma undan sockret etc om man sköljer rommen?

Om inte annat så kanske man kan ge det "nån gång då och då" utan att det är någon större fara? Mest för att variera kosten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Socker är väl inget stort problem,

bara du har nitrat i vattnet som sockret kan förbruka.

Du menar bakterier antar jag? Bakterierna behöver både kolkälla och nitrat, och finns det nitrat kan deswsa växa till och s a s äta både socker och nitratet. Utan nitrat blir sockret kvar och kan stöka till det.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis ! Tack, för ditt förtydligande.

Du menar bakterier antar jag? Bakterierna behöver både kolkälla och nitrat, och finns det nitrat kan deswsa växa till och s a s äta både socker och nitratet. Utan nitrat blir sockret kvar och kan stöka till det.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man använda lite av ICA's röda stenbitsrom som godis till firrarna??? Jag menar den innehåller troligtvis lite färgämne, men det kan väl inte skada lr?

Det finns väl ingen mening med att experimentera med foder som man inte känner till exakt vad det är innehållsmässigt. Idag finns ju mkt. välanpassade djupfrysta foder att tillgå i närmaste välsorterade zoobutik.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Färgämnet är karoten och är helt ofarligt, men den är ju rätt salt och innehåller även socker vilket jag inte skulle ha i akvariet okontrollerat under några omständigheter.

Vad är det för övriga tillsatser?

Icas stenbitsrom innehåller även sherry och ett bindemedel, däremot inget socker. Färgämnet är inte karoten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...