Laggeman Postat 2 september 2008 Postat 2 september 2008 Nice! Men jag fattar inte riktigt, borde inte vågen bli från fram till bakkant istället för höger till vänster? Citera
Trollsvans Postat 2 september 2008 Postat 2 september 2008 Nja, växlar man sidor på pumparna så "hinner" inte vågen börja gå framåt och bakåt, utan det höjs på sidan där det pumpar ut, och sänks på sidan där det rinner in i boxen.Hade bägge pumparna gått i samma intervall, så hade man fått en våg framåt/bakåt.Min tolkning av det iallafall. Citera
Laggeman Postat 2 september 2008 Postat 2 september 2008 Bägge pumparna? Det sitter ju bara en i boxen. Därav min fråga. Citera
Trollsvans Postat 2 september 2008 Postat 2 september 2008 Ah, jag tolkade det som att det satt en likadan på andra sidan skummarlådan också, riktad snett åt sidan..Å andra sidan borde det bli samma effekt oavsett, om än något svagare än med två boxar. Citera
mano Postat 2 september 2008 Postat 2 september 2008 Nice! Men jag fattar inte riktigt, borde inte vågen bli från fram till bakkant istället för höger till vänster?Det är ju ganska dåligt filmat men jag tror att vågen går runt skummar-/filter-boxen dvs börjar vänster bak, går vidare framåt i en cirkelrörelse (tänk ringar på vattnet) dvs en del studsar mot vänsterrutan (sedan mot framrutan) resten studsar mot framrutan vidare mot högerrutan och höger bakkant.Vet inte om beskrivningen blev så lättförstålig, om man bara hade lite kunskap hur man gör lite grafik skulle man nog kunna göra en liten film som förklarar det jättebra, huvudsaker är att vågor (alla sorters vågor även ljus och dylikt); sprider sig i en cirkelrörelse (även om utblåset till pumpen fungerar som en reflektor och riktar vågen/strålen något),reflekteras (i det här fallet mot glaset),diffrakteras (en cirkelrörelse uppstår runt hörnen av "boxen"),interfererar (om två vågor möts eller är fasförskjutna så blir summan av de båda vågorna den verkliga vågen).Helt enkelt det är väldigt svårt att gissa hur vågrörelsen i akvariet kommer att bli, speciellt eftersom det till stor del beror på vilken våglängd/frekvens som används.PS. Hoppas att jag inte enbart förvirrade utan gav någon klarhet i varför vågen inte går fram och tillbaka som man först kan tro att den borde. DS Citera
mano Postat 3 september 2008 Postat 3 september 2008 Nu har jag hittat en liten grafisk java simulation.Gå till http://www.falstad.com/ripple/ och vänta på att en applet ska startaKlicka på "Import/Export"Kopiera in den röda texten i slutet av inläggetTryck "Import"Kolla på vågen som bildas från höger till vänsterÖka "Source Frequency" ett stegTryck "Clear Waves"Kolla på vågen som istället bildas från fram till bakkantLaggeman din känsla stämmer alltså ganska bra, enligt min simulering så skulle man få en stående våg från fram till bakkant istället för från höger till vänster om man bara ökade frekvensen på waveboxen något. Obs om waveboxen skulle suttit i mitten bak och skummar-/filter-boxen inte skulle funnits så skulle aldrig vågen kunna gå från höger till vänster.$ 0 32 1 0 false true 31 2 648 1s 29 23w 1679 0c 5 0l 1c 1 0l 12c 7 0l 195c 2 0l 432c 19 0l 1198w 1633 0 Citera
Laggeman Postat 3 september 2008 Postat 3 september 2008 Tack för den grafiska presentationen Magnus, jag är med hur du tänker ringar på vattnet osv, det var mest i filmen som jag tyckte det såg konstigt ut.Så om boxen hade suttit mitt i karet på ena eller andra sidan så hade man fått den klassiska "från-ena-sidan-till-andra" effekten? Citera
mano Postat 3 september 2008 Postat 3 september 2008 Tack för den grafiska presentationen Magnus, jag är med hur du tänker ringar på vattnet osv, det var mest i filmen som jag tyckte det såg konstigt ut.Så om boxen hade suttit mitt i karet på ena eller andra sidan så hade man fått den klassiska "från-ena-sidan-till-andra" effekten?Exakt så menar jag.Resten av alla förklaringar var mest för att förklara varför det är så svårt att förutse vilka ev stående vågor som kommer att skapas på grund av att det finns så många variabler (pumpens frekvens, pumpens placering, akvariets form, övriga hinder) och så många fenomen (diffraktion, reflektion, interferens) som bildar helheten.Vågspridning (ringar på vattnet)Diffraktion (vågen böjer sig runt hörnen av boxen)$ 0 110 1 0 true false 8 15 696 1s 71 20c 67 0w 1 0c 7 0w 1 0c 141 0l 9300c 12983 0$ 0 110 1 0 true false 8 20 902 1s 74 46c 8914 0w 20 0l 131c 18 0l 2232w 19 0l 130c 11036 0 Citera
lars debelius Postat 22 oktober 2008 Postat 22 oktober 2008 Hi,funny, i build that. Too bad i don't understand swedish.regards lars Citera
-=Mr_B=- Postat 22 oktober 2008 Postat 22 oktober 2008 Thats probably al right. Most of us understand english. Care to put up a few pics showing how it's built, and whats really happening? So far opinions whats going on in the tank has been hypothetical at best, and not everyone seams to hav the same idea.Hi, and welcome, btw.B! Citera
Laggeman Postat 22 oktober 2008 Postat 22 oktober 2008 Hello Lars!Welcome to our site!Do you have more info on building this box? Pictures and maybe some guide too?Regards/ Jimmy. Citera
stigigemla Postat 22 oktober 2008 Postat 22 oktober 2008 We have English speaking forum I´m sorry to say we don´t use it much but hopefully You will make it live. Citera
Gecko Postat 20 mars 2009 Postat 20 mars 2009 För att uppliva en gammal länk:Här är orginal sidan till waveboxen som nämns i början på tråden.http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?threadid=1411393&perpage=25&pagenumber=1Planerar på att bygga en sån och ville bara kolla om ngn annan har byggt ngt liknande? ps. ngt säger mig att lars inte är xtm... Citera
Gecko Postat 20 mars 2009 Postat 20 mars 2009 Här även en länk till en annan wave box som ngn har byggt:http://s190.photobucket.com/albums/z187/zibba02/?action=view¤t=DIYWavebox.flvSmart lösning men kan tro att det låter en del... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.