Gå till innehåll

DIY wavebox with tunze nanostream 6055


wrang

Rekommenderade inlägg

Nja, växlar man sidor på pumparna så "hinner" inte vågen börja gå framåt och bakåt, utan det höjs på sidan där det pumpar ut, och sänks på sidan där det rinner in i boxen.

Hade bägge pumparna gått i samma intervall, så hade man fått en våg framåt/bakåt.

Min tolkning av det iallafall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nice! Men jag fattar inte riktigt, borde inte vågen bli från fram till bakkant istället för höger till vänster?

Det är ju ganska dåligt filmat men jag tror att vågen går runt skummar-/filter-boxen dvs börjar vänster bak, går vidare framåt i en cirkelrörelse (tänk ringar på vattnet) dvs en del studsar mot vänsterrutan (sedan mot framrutan) resten studsar mot framrutan vidare mot högerrutan och höger bakkant.

Vet inte om beskrivningen blev så lättförstålig, om man bara hade lite kunskap hur man gör lite grafik skulle man nog kunna göra en liten film som förklarar det jättebra, huvudsaker är att vågor (alla sorters vågor även ljus och dylikt);

  • sprider sig i en cirkelrörelse (även om utblåset till pumpen fungerar som en reflektor och riktar vågen/strålen något),
  • reflekteras (i det här fallet mot glaset),
  • diffrakteras (en cirkelrörelse uppstår runt hörnen av "boxen"),
  • interfererar (om två vågor möts eller är fasförskjutna så blir summan av de båda vågorna den verkliga vågen).

Helt enkelt det är väldigt svårt att gissa hur vågrörelsen i akvariet kommer att bli, speciellt eftersom det till stor del beror på vilken våglängd/frekvens som används.

PS. Hoppas att jag inte enbart förvirrade utan gav någon klarhet i varför vågen inte går fram och tillbaka som man först kan tro att den borde. DS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag hittat en liten grafisk java simulation.

  1. Gå till http://www.falstad.com/ripple/ och vänta på att en applet ska starta
  2. Klicka på "Import/Export"
  3. Kopiera in den röda texten i slutet av inlägget
  4. Tryck "Import"
  5. Kolla på vågen som bildas från höger till vänster
  6. Öka "Source Frequency" ett steg
  7. Tryck "Clear Waves"
  8. Kolla på vågen som istället bildas från fram till bakkant

Laggeman din känsla stämmer alltså ganska bra, enligt min simulering så skulle man få en stående våg från fram till bakkant istället för från höger till vänster om man bara ökade frekvensen på waveboxen något.

Obs om waveboxen skulle suttit i mitten bak och skummar-/filter-boxen inte skulle funnits så skulle aldrig vågen kunna gå från höger till vänster.

$ 0 32 1 0 false true 31 2 648 1

s 29 23

w 1679 0

c 5 0

l 1

c 1 0

l 12

c 7 0

l 195

c 2 0

l 432

c 19 0

l 1198

w 1633 0

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för den grafiska presentationen Magnus, jag är med hur du tänker ringar på vattnet osv, det var mest i filmen som jag tyckte det såg konstigt ut.

Så om boxen hade suttit mitt i karet på ena eller andra sidan så hade man fått den klassiska "från-ena-sidan-till-andra" effekten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för den grafiska presentationen Magnus, jag är med hur du tänker ringar på vattnet osv, det var mest i filmen som jag tyckte det såg konstigt ut.

Så om boxen hade suttit mitt i karet på ena eller andra sidan så hade man fått den klassiska "från-ena-sidan-till-andra" effekten?

Exakt så menar jag.

Resten av alla förklaringar var mest för att förklara varför det är så svårt att förutse vilka ev stående vågor som kommer att skapas på grund av att det finns så många variabler (pumpens frekvens, pumpens placering, akvariets form, övriga hinder) och så många fenomen (diffraktion, reflektion, interferens) som bildar helheten.

Vågspridning (ringar på vattnet)

Diffraktion (vågen böjer sig runt hörnen av boxen)

$ 0 110 1 0 true false 8 15 696 1

s 71 20

c 67 0

w 1 0

c 7 0

w 1 0

c 141 0

l 9300

c 12983 0

$ 0 110 1 0 true false 8 20 902 1

s 74 46

c 8914 0

w 20 0

l 131

c 18 0

l 2232

w 19 0

l 130

c 11036 0

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Thats probably al right. Most of us understand english. Care to put up a few pics showing how it's built, and whats really happening? So far opinions whats going on in the tank has been hypothetical at best, and not everyone seams to hav the same idea.

Hi, and welcome, btw.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...