Gå till innehåll

Vad kan jag blanda med i Tropic Marins ballingvätskor?


Waterboy

Rekommenderade inlägg

Kollade Heinz Mahler - han kör väl FM Balling (med det natriumfria saltet) + Ultramins S (precis som du skriver, Björn)... Ultramin S blandat i lösning C ihop med magnesium klorid och Magnesium sulfat. Funkar det för honom så... Men jag skulle i alla fall kolla med Claude först...

Och man ska nog vara försiktig med kolkällan i Ultramin S också - den är starkare än man tror. I övrigt en superprodukt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är fortfarande skeptisk kring detta med "70 extra spårämnen" som redan återfinns i flaska C i TMs Balling... det vore ju kaka-på-kaka med UltraMin-S?

Angående TMs Bio-Calcium Liquid; Dom nämner absolut ingenting gällande Magnesium i den här produkten? Längst ner på sidan finns en liten innehållsruta som säger:

"1 liter/0.26 US gal. BIO-CALCIUM Liquid A

1 liter/0.26 US gal. BIO-CALCIUM Liquid B

1 liter/0.26 US gal. BIO-CALCIUM Liquid C

contain

20.000 mg calcium

2800 °dKH (= 52 g/1,8 ounces calciumcarbonate)"

...och inget mer.

För att kontra detta så kan man se på TM Bio-Magnesium Liquid:

"0.26 US-gal./1 liter BIO-MAGNESIUM Liquid contains 54,000 mg magnesium."

Osså står jag där frågandes...?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är fortfarande skeptisk kring detta med "70 extra spårämnen" som redan återfinns i flaska C i TMs Balling... det vore ju kaka-på-kaka med UltraMin-S?

Angående TMs Bio-Calcium Liquid; Dom nämner absolut ingenting gällande Magnesium i den här produkten? Längst ner på sidan finns en liten innehållsruta som säger:

"1 liter/0.26 US gal. BIO-CALCIUM Liquid A

1 liter/0.26 US gal. BIO-CALCIUM Liquid B

1 liter/0.26 US gal. BIO-CALCIUM Liquid C

contain

20.000 mg calcium

2800 °dKH (= 52 g/1,8 ounces calciumcarbonate)"

...och inget mer.

För att kontra detta så kan man se på TM Bio-Magnesium Liquid:

"0.26 US-gal./1 liter BIO-MAGNESIUM Liquid contains 54,000 mg magnesium."

Osså står jag där frågandes...?

Det är ju detta vi diskuterat hela tiden... Vad som står på hemsidan eller inte står är inte det viktigaste (de står dessutom olika på tyska och engelska). Hemsidan är kass!

Mest information får du på de tyska forumen där folk frågar Hans-Werner Balling (han jobbar på Tropic Marin) själv om hans produkter. Det är de svaren jag refererar från...

Annars:

1. Biocalcium pulver = Biocalcium Liquid. Skulle du blanda de 3 refillpåsarna för Liquidvarianten så får du pulvervarianten (åtminstånde till 99%). Mao kan du gå efter alla biocalciumanvändares erfarenheter.

2. Vätska C = TM Natriumfritt salt (heter "Pro special mineral" om du vill köpa den separat) innehåller magnesium i samma förhållande som i TM:s salt. Precis som jag skrivit tidigare. Alltså - vätska C innehåller magnesium!

Angående Ultramin S - det är alltid en risk med att tillsätta samma sak flera gånger - jag håller med. Det är svårt att använda produkter som är utformade för ett system i ett annat sammanhang.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad som står på hemsidan eller inte står är inte det viktigaste (de står dessutom olika på tyska och engelska). Hemsidan är kass!

Det är därför jag inte ser (o)klarheten... Och jag är villig att hålla med dig om ditt påstående. :-)

Mest information får du på de tyska forumen där folk frågar Hans-Werner Balling (han jobbar på Tropic Marin) själv om hans produkter. Det är de svaren jag refererar från...

Jag har inte tyska som tredje språk, så jag kan inte till 100% hänga med på ens var man hittar kemidiskussionerna. Men visst, har du läst det så är det det som gäller, självklart.

1. Biocalcium pulver = Biocalcium Liquid. Skulle du blanda de 3 refillpåsarna för Liquidvarianten så får du pulvervarianten (åtminstånde till 99%). Mao kan du gå efter alla biocalciumanvändares erfarenheter.

Och det är här jag har läst mig till att Biocalcium pulvret är obalanserad och helt hopplös att köra, därför gör man bäst i att använda liquid-varianten, eller liquid refill för den som vill.

2. Vätska C = TM Natriumfritt salt (heter "Pro special mineral" om du vill köpa den separat) innehåller magnesium i samma förhållande som i TM:s salt. Precis som jag skrivit tidigare. Alltså - vätska C innehåller magnesium!

Åter igen; jag hävdar att TM Pro Special Mineral inte innehåller magnesium, men jag är villig att konstatera att det inte är i den grad att man inte vill utelämna magnesium-kloriderna när man blandar egen Balling. Är vi överens? :ler:

(För att ytterligare understryka detta du säger så skulle man i princip bara slänga in natriumklorid och få ett "fullvärdigt" salt)

Pro Special Mineral är ett alldeles utmärkt alternativ för NaCl-fritt salt för den som blandar eget balling-lösning. Åtminstonde är det någon här på forumet som kör Pro Special Mineral ihop med blanda-egen-balling...

Svaret på min fråga angående Mg-tillsatser i TM Biocalcium Liquid (refill) är alltså konstaterat till att:

  1. Det ingår Mg-tillsatser
  2. Det står fel på hemsidan (där det redovisas enbart kalcium och karbonater)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är därför jag inte ser (o)klarheten... Och jag är villig att hålla med dig om ditt påstående. :-)

Jag har inte tyska som tredje språk, så jag kan inte till 100% hänga med på ens var man hittar kemidiskussionerna. Men visst, har du läst det så är det det som gäller, självklart.

Och det är här jag har läst mig till att Biocalcium pulvret är obalanserad och helt hopplös att köra, därför gör man bäst i att använda liquid-varianten, eller liquid refill för den som vill.

Åter igen; jag hävdar att TM Pro Special Mineral inte innehåller magnesium, men jag är villig att konstatera att det inte är i den grad att man inte vill utelämna magnesium-kloriderna när man blandar egen Balling. Är vi överens? :ler:

(För att ytterligare understryka detta du säger så skulle man i princip bara slänga in natriumklorid och få ett "fullvärdigt" salt)

Pro Special Mineral är ett alldeles utmärkt alternativ för NaCl-fritt salt för den som blandar eget balling-lösning. Åtminstonde är det någon här på forumet som kör Pro Special Mineral ihop med blanda-egen-balling...

Svaret på min fråga angående Mg-tillsatser i TM Biocalcium Liquid (refill) är alltså konstaterat till att:

  1. Det ingår Mg-tillsatser
  2. Det står fel på hemsidan (där det redovisas enbart kalcium och karbonater)

Gudars vad snurrigt det blir... och jag som är utbildad pedagog... får nog söka mig ett annat jobb... Ber om ursäkt för min usla förmåga att uttrycka mig klart!

Å andra sidan tycker jag faktiskt Lasse som vanligt förklarar detta bäst... tack, Lasse!

Gör dock ett nytt försök...

Men först bara lite förtydligende:

Biocalcium pulver och Liquid är SAMMA sak och båda produkterna är JON-BALANSERADE.

Den "obalans" som NÅGRA/NÅGON uppfattar att pulvret har/ger är att det med tiden KAN behövas en justering av KH eller calcium. Detta behov varierar från akvarium till akvarium. Själv har jag upplevt både och - just nu tillsammans med zeovit får jag dosera lite extra Kalcium. Men i mina tidigare system följde värdena varandra klockrent! Jag har många akvaristvänner som kör pulvret och de säger att det även hos dem fungerar klockrent. Har å andra sidan vänner som kör Liquid-varianten också som är supernöjda... eller för den delen andra tillverkares ballingprodukter.

Åter till frågan om TM:s natriumfria salt eller produkten " Pro special mineral".

Alltså - JAG säger eller påstår ingenting - jag citerar bara Hans-Werner... det är han som säger att det natriumfria saltet är ett vanligt akvariesalt utan natriumklorid. Och det är han som skriver att det innehåller magnesium. Det är han som skriver att det KAN finnas ett behov av ytterliggare magnesiumdosering, antingen i form av magnesiumklorid eller i någon jon-balanserad form. Det är en information direkt från tillverkaren och "uppfinnaren" av metoden. Har faktiskt ingen förståelse för varför du misstror denna information...

Vet inte om ditt tvivel hänger ihop med att jag ev kommer att sälja Tropic Marin? I så fall kanske du känner dig tryggare om jag säger att vi lika gärna säljer fauna Marin produkter. Vilket/vilka märken det blir är inte bestämt och hänger ihop med kundernas önskemål! (kanske borde jag skriva detta i vår egen tråd men det hänger ihop tycker jag... moderatorerna får i så fall bryta in!)

Men till sist:

1. Ja, både liquid och pulvret innehåller magnesium.

2. Ja, de utelämnar informationen om magnesiuminnehållet på hemsidan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gudars vad snurrigt det blir... och jag som är utbildad pedagog... får nog söka mig ett annat jobb... Ber om ursäkt för min usla förmåga att uttrycka mig klart!

Inte alls... jag vågar påstå att det är Tropic Marin som står till fog för snurrigheten och möjligtvis mitt eget iver i frågan. :-)

Åter till frågan om TM:s natriumfria salt eller produkten " Pro special mineral".

Alltså - JAG säger eller påstår ingenting - jag citerar bara Hans-Werner... det är han som säger att det natriumfria saltet är ett vanligt akvariesalt utan natriumklorid. Och det är han som skriver att det innehåller magnesium.

Visst, jag förstår det, och jag tar av mig hatten och bockar för att jag uttryckt mig klumpigt. Självklart är det ett revsalt "utan salt".

Det är han som skriver att det KAN finnas ett behov av ytterliggare magnesiumdosering, antingen i form av magnesiumklorid eller i någon jon-balanserad form. Det är en information direkt från tillverkaren och "uppfinnaren" av metoden. Har faktiskt ingen förståelse för varför du misstror denna information...

Jag misstror inte, men tolkningen jag ville få fram är att man lagt till extra magnesiumklorider i flaska C för att balansera upp mot flaska A (Ca) och flaska B (Kh), eftersom det natriumfria saltet redan är balanserat. Annars skulle vi ha en balanserad flaska C (NaCl-fritt salt), som hamnar i obalans motför flaska A och flaska B. Är du med mig? Säg till om jag tänker tokigt...

Vet inte om ditt tvivel hänger ihop med att jag ev kommer att sälja Tropic Marin? I så fall kanske du känner dig tryggare om jag säger att vi lika gärna säljer fauna Marin produkter.

Absolut inte! Jag välkomnar favorisörer av Tropic Marin också, då jag tycker det är annars rätt dåligt med supporters av dessa produkter i Sverige. Många erbjuder dom, men få har mycket att säga om dom. Tycker ni är en sweetspot i detta och tycker det blir ett bra bidrag i en mångfacetterad produktflora som erbjuds svenska (salt)akvarister.

Vad gäller Fauna Marin... Sälj det ni tror på och vågar stå för. Jag har inget tvivel om detta om ni väljer Fauna Marin, men återigen tycker jag det är kul att ni säljer (och tror på) Tropic Marin!

Nån gång, Magnus, hoppas jag att jag får möjlighet att åka och handla SPS:er av dig. Det är inte kul med avstånd alla gånger...

(kanske borde jag skriva detta i vår egen tråd men det hänger ihop tycker jag... moderatorerna får i så fall bryta in!)

Mig trampar du inte på fötterna i alla fall och vad gäller ni andra (betalande) näringsidkare på forumet; det är helt OK för min del att beblanda er i diskussionerna.

Om tråd-ägaren känner sig överkörd, by all means, flytta tråden...

Men till sist:

1. Ja, både liquid och pulvret innehåller magnesium.

2. Ja, de utelämnar informationen om magnesiuminnehållet på hemsidan!

:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte alls... jag vågar påstå att det är Tropic Marin som står till fog för snurrigheten och möjligtvis mitt eget iver i frågan. :-)

Visst, jag förstår det, och jag tar av mig hatten och bockar för att jag uttryckt mig klumpigt. Självklart är det ett revsalt "utan salt".

Jag misstror inte, men tolkningen jag ville få fram är att man lagt till extra magnesiumklorider i flaska C för att balansera upp mot flaska A (Ca) och flaska B (Kh), eftersom det natriumfria saltet redan är balanserat. Annars skulle vi ha en balanserad flaska C (NaCl-fritt salt), som hamnar i obalans motför flaska A och flaska B. Är du med mig? Säg till om jag tänker tokigt...

Absolut inte! Jag välkomnar favorisörer av Tropic Marin också, då jag tycker det är annars rätt dåligt med supporters av dessa produkter i Sverige. Många erbjuder dom, men få har mycket att säga om dom. Tycker ni är en sweetspot i detta och tycker det blir ett bra bidrag i en mångfacetterad produktflora som erbjuds svenska (salt)akvarister.

Vad gäller Fauna Marin... Sälj det ni tror på och vågar stå för. Jag har inget tvivel om detta om ni väljer Fauna Marin, men återigen tycker jag det är kul att ni säljer (och tror på) Tropic Marin!

Nån gång, Magnus, hoppas jag att jag får möjlighet att åka och handla SPS:er av dig. Det är inte kul med avstånd alla gånger...

Mig trampar du inte på fötterna i alla fall och vad gäller ni andra (betalande) näringsidkare på forumet; det är helt OK för min del att beblanda er i diskussionerna.

Om tråd-ägaren känner sig överkörd, by all means, flytta tråden...

:smiley20:

Puh... skönt att vi är på samma våglängd! Tack för de varma orden!

Tror vi ska reda ut vad "jon-balanserad" är... tror du blandar ihop det med balansen mellan kalcium, karbonater och magnesium. Det är inte samma sak!

Du skriver: "Jag misstror inte, men tolkningen jag ville få fram är att man lagt till extra magnesiumklorider i flaska C för att balansera upp mot flaska A (Ca) och flaska B (Kh), eftersom det natriumfria saltet redan är balanserat. Annars skulle vi ha en balanserad flaska C (NaCl-fritt salt), som hamnar i obalans motför flaska A och flaska B. Är du med mig? Säg till om jag tänker tokigt..."

Natrium fritt salt (eller natriumkloridfritt salt) är INTE en jon-balanserad produkt - tvärt om! Det är det som är vitsen med den!

Det man riskerar om man utesluter vätska C i ballingen är väl att man kan få för mycket kloridjoner i vattnet (rätta mig ni som kan kemi!!!!!)? Därför tar man bort natriumklorid ur saltet för att balansera det (självfallet är natriumkarbonaterna i vätska B involverade). Alltså - det är i första hand kloridjonerna i vätska A man vill balansera upp med det natrium-(klorid)fria saltet i vätska C.

Mao är magnesiumklorid inget man tillsätter för att jon-balansera upp ballingen och ingen bra tillsats om man oroar sig för jon-balansen...

Därför är TM:s Biomagnesium (både pulver och liquid) uppbalanserad/jonbalanserad på samma sätt som Biocalcium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag pratade med Claude Schuhmacher idag om detta, eftersom jag inte var riktigt säker - men det rekommenderas inte att slå i UltraminS (eller någon annan Aminosyra) i ballingdunkarna, pga att aminosyrorna är lite "instabila" och förlorar sina goda egenskaper relativt snabbt i en sådan blandning.

Det har alltså inget med spårämnena i U-minS att göra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har provat litet med "egna" aminosyror. Utan konserveringsmedel vill lösningen surna (mjölksyrebakterier). Det påverkar inte polypexpansionen hos korallerna nämnvärt utan lösningen fungerar lika bra som innan den surnar. Den måste bara skakas om.

Med C-vitamin som konserveringsmedel möglade ytan på lösningen i stället.

Andra konserveringsmedel har jag inte testat än.

Men slutsatsen: Jag tror inte på att blanda ut aminosyror i andra lösningar för konserveringsmedlet späds ut. Och då kan de surna eller ruttna (bakterier) eller mögla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mannen själv, Mr. Balling svarade mig idag. Jag frågade alltså vad jag bör/kan lägga till i de olika dunkarna. Så här skriver han:

"

Dear Johan,

Thank you very much for your interest in our products.

I recommend the dosage of 5 ml PRO-CORAL K+ and A- ELEMENTS every other day. If you have a 200 ml bottle, add 2 ml every day.

Question 2: I think the amino acids are not stable enough to add it to any solution or refill water. I think they may be degraded by bacteria when added to a solution and should be added directly to the tank.

Iodine and strontium are already part of the K+ and A- ELEMENTS. Further strontium addition is not necessary. PRO-CORAL IODINE can be added drop by drop from the dropper to the tank. I do not recommend to add it to the balling liquids because the elementary iodine would be degraded to ordinary iodate and iodide.

Kind regards

Hans-Werner Balling

"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter klokt med aminosyrorna, men samtidigt är jag fundersam över hur det går ihop för Heinz Mahler, försurning av aminosyrorna.

Magnus: Det var inte jag som nämnde "jon-balanserad", om du såg min text du citerade. Jag sa enbart "balanserad" och jag borde varit tydligare med att mena balansen mellan Ca, Kh och Mg. Märker att jag var en aning trött när jag skrev mitt svar där och det är precis som jag skrev innan om jon-obalansen, som du också skrev i ditt senaste inlägg.

Jag slänger in handuken i debatten då jag känner att det finns inte så mycket annat jag kan tillföra diskussionen. Tror du också inser att vi kan hålla på att märka ord och rätta varandra i evigheter annars...

Jag har fått mer klarhet i vad flaskorna innehåller och det är jag själv nöjd över. Insikten i hur NaCl-saltet framställs och sedan konstaterandet kring aminosyrorna. Underbart forum det här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter klokt med aminosyrorna, men samtidigt är jag fundersam över hur det går ihop för Heinz Mahler, försurning av aminosyrorna.

Magnus: Det var inte jag som nämnde "jon-balanserad", om du såg min text du citerade. Jag sa enbart "balanserad" och jag borde varit tydligare med att mena balansen mellan Ca, Kh och Mg. Märker att jag var en aning trött när jag skrev mitt svar där och det är precis som jag skrev innan om jon-obalansen, som du också skrev i ditt senaste inlägg.

Jag slänger in handuken i debatten då jag känner att det finns inte så mycket annat jag kan tillföra diskussionen. Tror du också inser att vi kan hålla på att märka ord och rätta varandra i evigheter annars...

Jag har fått mer klarhet i vad flaskorna innehåller och det är jag själv nöjd över. Insikten i hur NaCl-saltet framställs och sedan konstaterandet kring aminosyrorna. Underbart forum det här.

OK! Vad jag förstår är du nöjd med informationen och har fått svar på dina frågor - det är precis DET jag vill! Nöjda akvarister är väl målsättningen för oss alla!

Själv har jag fått lära mig ett och annat nyttigt, tack för det Björn!

Och tack alla andra för er kunskap, engagemang och information!

Håller med - underbart med ett sånt här forum!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här finns en sammanfattning av ett föredrag av självaste Hans-Werner Balling själv angående mineraler i revakvarier: http://www.korallenriff.de/index.php?menu_id=&artikel_id=461

Bland annat beskriver han möjligheten att blanda magnesiumklorid i Kalciumkloridlösningen vid balling (om jag fattat tyskan rätt...).

OBS Korallenriff brukar kräva registrering för att läsa artiklarna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Jo, jag är med på att det är mg i blandningen. Men jag tycker det ser lite ut i den påsen. Kör för tillfället balling plus med "fulkemikalier" och där är det betydligt mer som ska blandas i, därav min undran.

Tackar för svaret. Ska blanda en sats TM imorgon så får väl framtiden utvisa hur det blir.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite OT men ville inte starta en ny tråd för en kort fråga.

Ni som kör TM liquid refill, behöver ni tillsätta extra Mg?

Har problem med höga MG-nivåer. Skalan i botten på Salifert-testet. Doserar endast 20ml av varje ballingvätska per dygn. Kalkvattnet räcker rätt så långt än så länge då det gäller Ca och Kh.

Själv förstår jag inte att min förbrukning kan vara så låg men så är det, normalt eller ej.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...