Gå till innehåll

Sjöäpple


Volitans

Rekommenderade inlägg

Undrar om det är som med visa fiskarter och grodor, dom skapar toxinerna genom att äta olika prylar som är giftiga eller tillåter dom att skapa giftet.

Det är dock en vild gissning och jag skulle nog inte lita helt blint på att dom är totalt ofarliga.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Undrar om det är som med visa fiskarter och grodor, dom skapar toxinerna genom att äta olika prylar som är giftiga eller tillåter dom att skapa giftet.
Verkar otroligt.

I akvariet skulle de i så fall antingen

1. återskapa giftet via den vanliga maten (om de kan hålla sig giftiga med sådan mat, vilket vi ju sett bevis på att de kan) eller

2. Inte kunna skapa gift med akvariematen, (vilket vi vet att de kan).

De kanske har operererat ut äggstockarna på djuren? Men de borde växa tillbaka eftersom de är sjögurkor. Jag tycker det verkar konstigt.

Det kan ju också vara så att det finns ogiftiga arter som man sällan ser i handeln - de är säkert tråkigare i färgerna i så fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, undrar hur länge toxinerna håller sig? Man kan väl inte utgå helt från att dom klarar av att skapa toxiner, vissa ämnen går att lagra ett bra tag utan nedbrytning.

Jag skulle gissa isåfall att man fångar upp ungdjur eller odlar dom i de vilda för att dra upp dom med konstgjort foder.

Men det är egentligen onödigt o spekulera utan nån info om hur de går till...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vore roligt om någon som besöker butiken skulle kunna ta reda på lite fakta om dom odlade"giftfria" äpplena .

Om handlaren håller va han lovar kan väl någon åka förbi med en mugg med ett triggande foder för att kanske få till en test.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja, jag har ju vid flera tillfällen redogjort för mina erfarenheter med dessa raringar.

Att det skulle finnas framodlade giftfria varianter ser jag som osannolikt av ett par mycket enkla skäl - de flesta djur av dessa arter är mycket svåra att odla och framförallt så är deras kommersiella potential mycket låg.

Från Burgess atlas

Pseudocolochirus violaceus

Quick Stats: Philippine Sea Apple

Family: Cucumariidae

Range: Eastern Indian Ocean, Western Pacific

Size: Up to 7 inches

Diet: Filter feeder

Tank Set-up: Marine: Coral or rock, sand

Reef Compatible: With caution

Tank Conditions: 72-78ºF; sg 1.023-1.025; pH 8.1-8.4

Temperament: Peaceful

Venomous: Yes

Care Level: Experts only

The body and tentacles of the Philippine Sea Apple, can be a vareity of colors, but it always has yellow feet. The oral region is usually blue to violet, hence the common name Violet Sea Apple or Violet Sea Urchin.

It prefers an established reef aquarium with room to move about, and large amounts of live rock from which it receives a majority of its food. Once it finds a favorable location, usually in a high current area, the Philippine Sea Apple will generally stay there. Protect all intakes on pumps and power heads, to eliminate any possibility of being sucked in. It is very sensitive to high levels of copper-based medications. Sudden changes in pH or salinity can cause it to shed its oral tentacles.

Do not house these cucumbers in an aquarium that contains any fish that may pick on its tentacles. Generally, any fish that is prone to pick on feather dusters, will pick on the tentacles of the Philippine Sea Apple. These fish include; Butterflyfish, Large Angels, and any species that is listed not safe with invertebrates.

When feeding, it will extend its oral tentacles into the current to filter out food. As the food is trapped, it will then draw its entire tentacle into its mouth. In the aquarium, it will need to be fed a diet of phytoplankton - frozen, liquid, or dried - on a daily basis.

NOTE: If the Philippine Sea Apple should become stressed or die, it will release deadly toxins into the water (possibly causing tank wipe out).

Från about.com, saltwater aquariums:

Australian Sea Apple (Paracucumaria tricolor, sometimes labeled as Pseudocolchirus violaceus and P. oxiolugus.)

Range: Australia

Size: To about 4 inches.

Characteristics: Highly Toxic!

Indonesian/Red Sea Apple (Pseudocolochirus axiologus)

Range: Indonesia

Size: To about 4 inches.

Characteristics: Highly toxic!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ber om ursäkt för att jag ställde den första frågan, jag visste redan svaret och det var lumpet av mig.

Personen du talat med är ungefär lika pålitlig som en svarta änka vid parning. Mitt råd är att du glömmer allt han sagt och söker dig till valfri annan saltbutik i väst,öst,nord eller sydlig riktning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...
Begär att få det uttalandet på papper med signatur innan köp. Då kan du alltid kräva ersättning vid eventuella massdödsfall. Om de ej vill skriva på så säger det väll allt...

problemet är väl att bevisa att det var sjöäpplet som dödade allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan vara så för när jag var ner på denna butik var alla kar rensade men nya sjöåpplen fanns det minsan och lite annat.Dom påstod att det hadde varit stor åtgång på fisk nu när det var lön men jag kan inte tänka mig att folk köpt allt när tom sand och dyl var borta eller ersatt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...