Gå till innehåll

Trilobitens Clownhotell


Trilobite

Rekommenderade inlägg

Mina bangaier fick ju yngel härom månaden, men de svalt ihjäl. Min fru tyckte vi behövde ett yngelkar och gav mig ett clownhotell i present - tack, tack!:D

Jag har grubblat en hel del på setup - folk brukar ju modda sina nanopaket eftersom dessa inte alltid är så vassa som man kunde önska - jag testade att byta pumpen mot en 1200 i st f den 1000L (stod det på pumpen, 750 på hemsidans information) originalpump som medföljde, med en hydor-flo påsatt. Den sög filterfacket torrt så att skummaren inte fungerade längre, samt började dra in luft.

Jag bestämde mig därför för att köra på originalsetup, även om jag inte är så förtjust i det där perforerade utsprutsröret, vilket lär behöva rengöras allt som oftast. Utan broms från röret tömmer pumpen filterfacket. Jag kommer att komplettera med en liten nanostreamer antar jag - cirkulationen blir inte enorm som det ser ut nu. Baksidan kommer att täckas med back to nature slimline, med nedre och det översta rastret frilagda. Det nedre kommer att vara stängt, men är praktiskt då man skall tömma akvariet t ex, det övre får fungera som ytavrinning.

Lite trist med det mesiga pumpmaskineriet, men jag får väl spä på det med en nanostreamer sedan.

Har bara plöst i kranvatten för att kolla hur pumparna arbetade. Planen är ett lugnt rev med smörbultar (Nemateleotris magnifica och Stonogobiops nematodes är favoriter), gärna deras symbiotpistolräkor och, om näringsvärdena och ljuset tillåter, lite SPS:er eftersom de försvinner bland alla tentakler i mitt stora akvarium. Korallväktare kanske kan vara kul om de inte stressar ihjäl korallerna förstås. Samt eventuella bangaiyngel så klart.

Startar troligen med 10 kg sten och sand i början av nästa månad.

post-3227-1446891606196_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 veckor senare...

Okej, nu är det vatten och sten i burken. Jag behöll hela originalriggen, men lade till en koralia nano.

Jag satte en vit back-to-nature slimline längst bak och skar ut hål för ytavrinningen och det nedersta rastret (för tömning av karet eller om man behöver extra någon gång, men jag behöll det stängt). Använde lövsåg där. Sedan borrade jag ut två hål för utblåsen. Skivan sitter fast av sig själv, även om passformen inte blev lika klockren som i nanot på jobbet.

Stenen från Triton var lite fesen - den jag köpte där förra gången var fantastisk, med massa liv, makroalger och annat smått och gott.

Köpte 6 kg sten, men har haft i kanske 5 - den tog mer plats än jag trodde och jag ville ha lite yta runt om stenen - inte ha rev ända fram på glaset. Stenen är möblerad i spetsar uppåt så att det inte skall se ut som ett röse utan bli mer tredimensionellt.

Lite liv har jag hittat - en art små rörmaskar jag saknar i mitt stora akvarium (dessa har två tydliga gälar), två arter svamp - svart och gul, samt tre arter makroalger, varav två riktigt söta.

Inte med på bild är ett par små krabbor, musslor samt några små polyper, varav en liknar en glasros.

Jag kommer att ha en del sand senare, men det får bli en annan dag.

post-3227-14468916121516_thumb.jpg

post-3227-14468916121867_thumb.jpg

post-3227-14468916122126_thumb.jpg

post-3227-14468916122258_thumb.jpg

post-3227-14468916122378_thumb.jpg

post-3227-14468916122491_thumb.jpg

post-3227-14468916122618_thumb.jpg

post-3227-14468916122746_thumb.jpg

post-3227-1446891612286_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ploppen på röret är stängt, den till höger är på glänt, annars ligger vattnet för lågt i facket med utblåspump och doppvärmare.

Jag provade med en HydorFlo och provade också att byta utblåspumpen, men båda resulterade i att filterfacket sögs snustorrt av pumpen, så jag skippade det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har "kört" mitt Clownhotell orginal i 7 månader, och skummaren är inte stabil. Börjar känna för att prova WG-310 som nämnts i en annan tråd, och som ska passa perfekt. Nuvarande skummare kan på mindre än 24 timmar gå från tjysst skummning till total overflow och slutligen ge upp helt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hotellet är igång - ett par snäckor, en eremit och två stycken Nematelotris magnifica.

Fan vad trångt det är i facken... Jag fattar inte hur folk kan byta skummare och grejja - jag kommer inte ned alls. En av snäckorna låg på rygg och jag skulle hjälpa den upp - en av smörbultarna hoppade som en tok, rätt ned i biobollsfacket. Det tog en halvtimme att få ut den.

Nu har jag släppt ned den i karet igen, men jag ser bara en - tänk om båda hoppade i - det är helt kört att se ordentligt bland alla skummare och så, trots att jag plockat ut det mesta. Blä!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt clownhotell!!

Jag har en eremit som jag inte kan ha kvar pga att den klättrar på mina sps.er. Vill du ha den i ditt clownhotell, eller kör du med koraller där? Den är ca 5 cm, brunbenad.

Annars kanske ungarna i skolan tycker om att ha en eremit i karet som du startade där?

Mvh,

Elin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har två eremiter i skolan, men en till lär väl bli uppskattad. I clownhotellet är det planerat 2 Nemateleotris magnifica, en snäll eremit, tre snäckor, ett par Gobiodon histrio och ett par Stonogobiops nematodes. Jag tänkte försöka med lite koraller också + kanske en Alpheus randallli till nematodes om jag hittar någon.

Jag har redan en eremit, två snäckor samt en magnifica (den gömda magnifican hade dött under natten. skit. den andra ser frisk ut och vattenvärdena är bra.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...