Gå till innehåll

Vilket nanokar?


SagaLee

Rekommenderade inlägg

Av de nanokar jag testat under 100 l så är Clownhotellet på 57 liter det jag tycker är bäst som startkar. Mest beroende på att det är utrustat med tillräckligt med belysning för att klara alla mjukkoraller och en del hårdkoraller. Aquatic Nature Evolution på 37 liter är ett billigare alternativ med bra med lyse också. Skillnaden mellan dem är att Clownhotellet har en skummare och ett inbyggt UV-C men jag kör det utan både skummare och UV-C

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe joo, tycker ockso 10 000 loter lite mycket for ett Nano...

I Sagalees fall so blir ett nano ganska billigt tror jag... med tanke po att hon kan anvenda sig av

utrustning som anvends till det stora akvariet... so nogot lempligt akvarium med nogra enstaka tillbehor blir nog inte so farligt...

Jenny jag tycker du ska satsa po nogot runt ca 80 liter eller liknande om du kan, som du samtidigt skulle kunna anvenda som karantansakvarium eller liknande..

och so kan du anvenda vattnet fron ditt huvudakvarium... for att venja in djur.

Tror det heter mollyhotell tror jag ?

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört Molly-hotell också och det funkar men man måste uppgrader ljuset i detta fall. Jag kör mina kar skummarlöst (även mitt RSM). Frågan var dock vilket som kändes stabilast och som var anpassat till Saltvatten. Ett Clownhotell kostar kring 2000:- till 3000:-. och då behöver man eventuellt komplettera med en extra pump. Jag brukar räkna att allt förutom akvariet (LS, koraller, sand, fisk och annat) kostar ungefär lika mycket som hårdvaran.

Vill man testa ett litet saltvatten så är AN evolution ett bra alternativ - priset på det ligger på ca 1000:- till 1500:-. En starkare pump för några hundra kronor behövs också där. Bygger man upp det med befintlig biofiltrering så får man ett väl fungerande saltvattensakvarium.

Fördelen med dessa små akvarier är att man styr mycket med hjälp av vattenbyten - oftast behöver man inte tänka på tillsatser och annat om man sköter vattenbytena en gång i veckan (30-40 % fungerar bra),

MVH Lasse

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla!

Funderar på att starta upp ett nanokar också. Nu undrar jag vilka kar som är stabilast, vilka rekomenderar ni?

Fördelar / nackdelar med olika kar. Själv tycker jag att det är svårt att få fram någon information på nätet.

Tack för hjälpen/ Jenny

Här kan du kolla in mitt bygge, det är ett Aquatic Nature Evolution 37lit som jag har köp ny belysning,pumpar,värmare,kamm ja allt är nytt, den är inte klar ännu men jag siktar på att få bygget klart den närmsta månaden.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=23271

Fråga mig om du undrar över något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle jag sätta upp ett nanokar idag skulle jag göra så här: välja ut ett helglasakvarium jag tyckte passade. Fylla det med 10-15 cm fint korallgrus. Driva runt vattnet med luftpump och stenar (inga vanliga cirkulationspumpar). Lägga i lite LS (1 kg, kanske). Fixa en beggad MH belysning. Stoppa i lite macroalger och sen tillsätta liv myyycket långsamt (Salar här på SG berättade att han väntade 3.4 mån innan han började fylla på liv i sitt akvarium).

Borde kunna hamna en bra bit under 5000 spänn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...