Gå till innehåll

Fiskar och dess ägares erfarenheter


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har idag genomfört vad man kan benämna impulsköp.

Därför undrar jag lite över följande fiskar:

Ctenochaetus strigosus

Pseudanthias squamipinnis

Är de så omöjliga som det påstås i de publicerade texterna som finns att hitta på nätet?

Köpte 2 Ctenochaetus strigosus som enligt lite fakta letande skall ha lätt för att få pricksjukan.

Mina var dock helt rena när jag köpte dem och även under dagen så har de hållit sig fina. Undrar därför om ni som har erfarenhet av denna vackra fisk har märkt att den skulle vara svår.

Köpte även 3 st Pseudanthias squamipinnis som enligt lite närmare koll skall vara 1 hane och 2 honor. Har hört att denna underbara fisk skall vara svår i maten samt att den skall ha en tendes att utse "hack-kycklingar" i gruppen.

Naturligtvis började mina 2 största att slås direkt efter att de hade åkt i karet. De körde lite lip-locks och bet i varandras stjärtfenor. Men det lugnade ner sig.

Vad jag undrar över är om det kan räcka med att köra allmän matning 1-2 gånger om dagen när man har sådana näringsmonster som de verkar vara?

alla andra rekommendationer och ideer mottages hjärtligt.

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, jag har en strigosus och har haft den nu ett par år utan problem, äter allt och sköter sig fint.

Anthias är dock ett annat kapitel, jag tyckte att jag skötte mina perfekt, men en efter en försvann, den första fick min tryckare fatt på, men resten dukade under en efter en... MAn måste mata ofta för att lyckas tror jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina Ctenochaetus strigosus har inte visat någonting emot varandra inte heller mot de andra kirurgerna i akvariet.

Niklas: Själv matar jag endast 1-2 gånger per dag. Vilket låter som lite för lite ifall det skall fungera.

Hur faller de bort om de där i akvariet?

Vissa fiskar dör och försvinner spårlöst medans andra kommer flytandes. Bara undrar för om de dör och ligger kvar så blir det ju en hel del "rester" för akvariet att ta hand om.

Annars är de sjukt fina i färgen och deras rörelser är hypnotiserande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Strigosus tillhör de absolut bästa kirurgerna.

Zebrosoma arterna är tåligast... men Ctenochaetus är klart tåligare än Paracanthurus Hepatus och alla Acanthurus-arterna.

Ctenochaetustillhör också de absolut fredligaste kirurgerna. Det är bara sällan de visar någon aggresivitet.

Anthias däremot.... för de flesta är Anthias mer eller mindre en förbrukningsvara. De går åt helt enkelt. De är väldigt få som får Anthias att överleva någon längre tid. Man måste mata ofta ofta, fast i små mängder. Annars pajar matsmältningssystemet på dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha kollat upp Anthias på RC så fick jag intrycket att antingen skaffar du 1 anthias eller så skaffar du iaf mer än 8. Allt därimellan kommer sluta med att hanen slår ihjäl honorna...har inget minne av att jag lyckades hitta någon som faktiskt hållt ett fåtal vid liv under någon längre tid,hanen behöver helt enkelt många honor att smiska uppsmiley18.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan nog inte hålla med Dykaren , Jag har också läst att strigosus ska vara fredliga , tåligare fisk får man väl leta efter men jag har haft 2 st vid olika tillfällen och båda har varit klart elakast av alla i karet. Jagade ihjäl flera fiskar för mig. Alla som försökte sig på att äta samma typ av föda (alger) fick sig en rejäl omgång. Jag tycker att dessa fiskar är jätte fina men vågar tyvärr inte chansa en gång till. Nu är det ju olika från individ till individ och jag har väl haft oturen att få fiskarnas motsvarighet till Freddy Kruger båda gångerna. Det skrivs ju som sagt att dom ska vara fredliga och då får man väl utgå ifrån att de flesta är det.

Låt dig inte skrämmas av min historia Andre.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte rädd smiley1.gif

Har redan köpt 2 st faktiskt och de gör ingenting i karet mer än simmar undan när de "stora" fiskarna kommer.

Om man skall säga någon om elaka fiskar så är det mina Clarkii som dominerar. De viker inte för någonting inte ens en knuten näve smiley2.gif.

Tror faktiskt den ena såg fel på min hand och en artemia bit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min strigosus försökte bråka t.o.m med min naso, men det var en dum ide efterson nason var dubbelt så stor. Så vitt jag vet så har den inte försökt göra om det.

Som jag sa innan i tråden så fungerade det i två veckor för mig innan det blev problem så håll ögona pådina strigosus,och då inte bara för att det är fina fiskar...smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Min strigosus gillar inte Jocoponis, stoppade i en liten fin nyss o han har fått otroligt mycket stryk av min snälla (trodde jag) Strigosus. Visar sig att den är klart lömsk mot nya lite mindre kirurger. Min Flavecens och Pallet är däremot helt ointresserade av nykomlingen. Funderar på att köpa en stor fet Sohal som kan lära den en läxa....

André har du stoppat i nån kirurg efter Strigosusarna, och i så fall hur gick det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hadeen Strigosus för några år sen, han är den enda kirurgen jag haft som varit dum mot andrafiskar. Det är väl okay om kirurgerna stångas lite internt, men han var på alla, så jag tröttnade och han åkte ut. Niclas har du varit på akvarielagret? Då kan du snart få låna min Sohal för han håller på att växa ur min burk, jisses vad de växer.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...