Gå till innehåll

Framhäva Färger , vilka rör ?


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Tjo.!

Tänkte höra med er om vilka rör (t5) man bör satsa på för att framhäva färgerna på korallerna.!

Är ute efter att korrigera lite i setupen o se om jag kan få bättre färg på mina Ricordea Florrida.

så hur gör man bäst för att få fram tex blå / grön / rosa / lila osv..

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blåa rör gör allt snyggare (nästan) !

Rosa/lila rör gör säkert någon enstaka kulör snyggare (även om inte jag hittat någon)

Fast om du vill ha tillväxt så blir det lite klurigare... då är pissgula (runt 10000K) antagligen bäst.

.

tänker inte på tillväxten.. mer färgen.. köpte några nya ricordea varav en blå, dock blev den relativt grå i akvariet.. lite trist..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har testat många olika kombinationer och har just nu 2 actinic 1 rött och 3 vita. Har de blå längst ut, det röda i mitten (så mitten det går med jämt antal rör) och resten vita. Detta för att få de vita rören rakt över korallerna och förhoppningsvis få tillväxt, blir den för dålig får det bli fler vita rör. Hoppas dock det räcker för ljuset är jag riktigt nöjd med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur manga ror har du over ditt kar och vad har du for ror i dar?

Sjalv gillar jag Osram67 roren for att fa den bla fargen men soker nu efter nagot actinicror for att se om det lyfter gult och gront. Sedan gillar jag aven Fiji purpel oret da det hjalper till att lyfta vissa roda farger. Sedan vill i alla fall jag ha mycket vitt ocksa varfor jag fragar hur din nuvarande uppsattning ser ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur manga ror har du over ditt kar och vad har du for ror i dar?

Sjalv gillar jag Osram67 roren for att fa den bla fargen men soker nu efter nagot actinicror for att se om det lyfter gult och gront. Sedan gillar jag aven Fiji purpel oret da det hjalper till att lyfta vissa roda farger. Sedan vill i alla fall jag ha mycket vitt ocksa varfor jag fragar hur din nuvarande uppsattning ser ut.

"huvud rampen" är 3*150w a' 14K , sen har jag 4a t5or i den, 2*FM 22k samt två vita rör,

kommer inte ihåg vilka vita det är..

sen la jag till 2 rör löst utöver befintliga rampen som en test.

Fauna Marin - Aqua Science blue 22k , Deltec - Actinic Plus 22k

(i mitt tidigare inlägg om extra rören så skev jag fel rör.)

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Om du har mycket vita rör tillsammans med MHn gissar jag det är risk för att du tappar glittereffekten som lyfter MH.

Ska du inte bara ha T5 då?

vill absolut inte missa glittert.. vill bara kombinera några rör för att få fram vissa färger bättre.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har just bytt 4 av de 6 rören i min T5-ramp till mitt fiskkar. Jag fick tipset av Ted att blanda 3 st KZ New Generation med 1 st KZ Fiji purple, vilket ger en mycket trevlig och fräsch kombination. Jag har därutöver 2 st Osram 67 för blåljus på morgon och kväll, som jag tagit bort reflektorerna från så att det inte blir överdrivet blått mitt på dagen. Jag har ju knappt några koraller i detta fiskkar, men det ser som sagt mycket trevligt och fräscht ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vill absolut inte missa glittert.. vill bara kombinera några rör för att få fram vissa färger bättre.

mvh manne

Om jag har förstått detta rätt så minskar glittret ju areamässigt större ljuskälla du har. Det är därför T5 inte ger glitter medans MH gör det.

Calle!

Har du sett något datablad på Newgenerationsröret?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har just bytt 4 av de 6 rören i min T5-ramp till mitt fiskkar. Jag fick tipset av Ted att blanda 3 st KZ New Generation med 1 st KZ Fiji purple, vilket ger en mycket trevlig och fräsch kombination. Jag har därutöver 2 st Osram 67 för blåljus på morgon och kväll, som jag tagit bort reflektorerna från så att det inte blir överdrivet blått mitt på dagen. Jag har ju knappt några koraller i detta fiskkar, men det ser som sagt mycket trevligt och fräscht ut.

har just nu ett test på Kz-NG samt ett Kz-Fiji Purple.. , kan dock säga att just puple röret inte ska sitta i bak kanten tex.. bakgrunden ser väldigt lila ut då.. men lite mer i mitten så blir det riktigt bra..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...