Gå till innehåll

Benighteds 112L


Benighted

Rekommenderade inlägg

Ögnade igenom min tråd lite, rätt häftigt att se hur pass bra det såg ut innan jag började slarva, men nu är den nya utmaningen att få det bättre än det såg ut innan, och det ska väl gå att ordna (famous last words :))...

Hittade några skabbiga bilder ifrån "omstarten":

1. Den tillfälliga baljan på kvällen när djuren hade lagts i (det är två olika bilder, så man kan klicka på höger resp vänster del...

post-4092-14468923031914_thumb.jpg

2. Räkgoby i hinken (Amblyeleotris sp. köpt som wheeleri, men är lite skeptisk, yasha som jag skrev var väl i mina drömmar, blandade ihop den med yanoi, som det kunde ha varit)

post-4092-14468923032117_thumb.jpg

3. Dag 2, blandning och värmning av saltvatten.

post-4092-14468923031511_thumb.jpg

post-4092-14468923031708_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 488
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack Niclas,

Haha, vad menar du, att jag har överkapacitet på skummaren, inte tror jag väl det det står ju 1000L vid normal belastning, måste ju ha lite headroom på 888L så man inte slår i taket ;)

Äntligen har Acropororna börjat färga ut igen, dom blev ju rätt bruna av misskötseln och sen mörkret, och sen lite blekta när de kom i karet, men nu börjar man se en hel del gröna och blå nyanser komma fram... Och det verkar som en av favoriterna, Blåbärsbusken (en Montipora), har klarat sig och börjar ta sig, wünderbar. Fick dock slita loss en Trachyphyllia som hade växt fast på den på bara 4-5 dagar, så tillväxt verkar ju finnas. Trachyn fick ett litet köttsår, men borde klara sig.

Ändrat av Benighted
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@remne: sump har jag haft i ett halvår, men det har stått öppet bredvid karet, nu när jag ändå gjorde massa med det så tänkte jag att det är lika bra att flytta bort det för att slippa se och höra eländet.

@trollsvans: jupp, den har stått lite bakom stenarna i karet, men igår när jag tittade till den såg jag helt klart vävnad som levde så jag plockade fram den och kanske 1/3-1/2 lever än, och börjar nu skifta mot grönt i cœnosarc:en (den sammanbindande väven) och polyperna är svagt blålila. Ja, alla lite ovanligare saker är välkomna att fraggas till mitt kar :smiley9:, det är ju helt klart en god strategi att ha de finaste lite grejerna hos nån mer som har ett välfungerande kar så slipper man bli av med dem om det råkar gå illa. Blev som sagt av med några saker som jag inte vet om jag kan få tag i igen, men det mesta kan jag få tag i när det är igång ordentligt igen.

Allmän uppdatering: Inatt och idag har det bara smällt till i karet, färgerna börjar komma tillbaks så snabbt att man ser skillnad på 6 timmar, ALLA SPSer har börjat visa sina polyper igen, känns riktigt gött att se lite färger i karet igen, även om Ricordeorna och LPSerna höll det på en dräglig nivå innan, men nu, när acrosarna börjar färga ut, det är nice det. Men en lång vandring kvar till toppform, men känns inte som årsskiftet känns omöjligt alls att ha korallerna tillbaks i sin bästa form, sen tar det ju för en del sorter kanske ett år innan de är stora och fina... Men en del har en tillväxttakt i spetsarna som är lika otäck som för ett år sen (flera mm per dag).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt med att alla erbjuder en bruna saker, känns riktigt bra det här, äntligen kan jag få det bruna karet jag alltid drömt om Banana man

Bilder, vad är det? kan man äta det?... Nädå det ska väl komma in några snart, hållit på med ljusrampen och lite annat senaste dagarna, men är riktigt sugen på att jobba med aquascapen snart så ska bara bygga en upphängning för ljusrampen så den inte är i vägen när man ska scape:a.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Höpp, har vi inte gått igenom detta redan en gång Norberg? även om det var riktat till en annan saltis då...

Bilder vad är det? kan man äta det?.....

Bara för att det är ett sånt tjat så får jag väl lägga upp några översiktsbilder, men vill bara påpeka till alla som frågat om bilder, är det inte dags för er att visa upp era kar, om jag inte missminner mig har jag uppdaterat min tråd med bilder senare än ni ;) *retas*

Bilderna är skabbiga, hemska och otäcka på alla de sätt, men det är bilder på sakerna under konstruktion så, vågar ju visa mitt kar när det inte är vackert också :)

Första två bilderna är ifrån igårkväll, när jag byggde min första pelare, tagna med bara blåljus, i den andra har jag tagit i lite blixt för att få in lite mer ljus, denna pelaren var lite jobbig att få till då stenarna inte vilar i nån stadig position i förhållande till varann, så tog lite buntband och en massa lim att få ihop:

post-4092-14468923219429_thumb.jpg

Sen en som är tagen nyss, direkt efter att den andra "pelaren" stoppades ner i karet, denna har två "kronor", rätt mycket hål för fisk att gömma sig i och en hylla i bakkant som sträcker sig inåt karet, denna gick riktigt lätt och snabbt att bygga, tog bara en halvtimme ifrån att man plockade fram stenen ur karet tills den placerades tillbaks. Massa partiklar i vattnet och på botten då jag precis bökat runt, ska göra ett vattenbyte imorgon och suga ut en massa detrius... Korallerna är placerade efter den under lång tid beprövade tekniken "du får stå där du kan stå mer än 5 sek utan att ramla ner", och har ingenting med den slutgiltiga position att göra.

post-4092-14468923219907_thumb.jpg

Överrinningen ska byggas in med LS senare också, men detta kommer dröja en stund, varje "krona" på revpelarna är tänkt att ha en riktigt ljuskrävande korall på toppen som pricken över i:et, med diverse SPS/LPS som går ner i olika nivåer. Den bakre LS:en ska ha SPS den med, med glesväxande "staghorn" Acros bakom på sidorna... Mellan pelarna är det tänkt att LPS och knappar, Ricordeor med mera ska husera, sen får vi se om det blir nån sand senare, inte bestämt mig än... Gillar utseendet av sand, men inte att det rör på sig när man har lite mer cirkulation.. Helst skulle jag vilja ha hela botten täckt med knappar och Ricordeor, men det tar ju sin lilla tid att komma dit :)

Pelarna kommer nog att bli bra när väl lite alger har börjat växa över limningarna, men som tur är fick man låna lite speedglue så man slipper se den hemska färgen av deltecs aquascape lim som aldrig smälter in i stenen om man inte har en överdriven alg-tillväxt som täcker den, eller koraller som växer över dem.

Nu är det bara till att klura på hur man vill placera korallerna i karet, men innan dess ska man sova minst en god natts sömn...

post-4092-14468923219056_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Ricke, Troll och Tommy,

Tror med det kan bli bra när väl saker böjar växa till sig lite :) Färgerna blir bättre och bättre i baljan och en del saker börjar se rätt okej ut i utfärgning, men måste växa till sig några månader för att vara nåt att skriva hem om.

Men man får ju psykbryt över att det inte går att fånga färgerna perfekt med en kamera, det är alltid nånting som inte blir helt rätt, i dessa bilderna är det primärt det gröna som är fel, i verkligheten är det en starkare grön färg, inte den blekgröna som man kan se bitvis, Acroporan i fråga är en underbar liten vän, nytillväxt är knallblå, korallgrenarna är allt ifrån blå till mörkblå till purpur beroende på ålder och ljusläge, polyperna är knallgröna...

post-4092-14468923238031_thumb.jpg

post-4092-14468923237449_thumb.jpg

post-4092-14468923237747_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, att dessa rackarns koraller ska suga så mycket calcium och karbonater ur vattnet, har kört med lite under 1dl Balling per dag i karet sen omstarten då jag haft såpass lite och relativt små koraller, men man ska inte tro att bara för att man ställde in det för några veckor sen att värdena gäller längre, nä, idag mätte jag kH till 4.5-5 vilket ju är på tok för lågt (gjorde mätningen för att tillväxten började minska på SPSerna och en del av dem började visa tecken på att vara sura (som t.ex. sämre PE)) så bara att öka dosen och höja upp det till 9dKH igen och trimma in det igen, hamnar nog på 150ml om dagen igen antar jag, som stiger till över 2 dl relativt snart om det fortsätter såhär.

Max 150ml/100L akvarievatten enligt Tropic Marin, sure, det är väl i ett kar med bara mjukisar :P. Nädå, men det är ju inte svårt att tvingas till rätt mycket mer än det när det växer på som värst... Det otäcka är ju att man redan nu har en förbrukning av ca 50gram kalciumkarbonat i veckan, dvs att korallerna (och kalkalger, snäckor, rörmaskar, m.m) lägger på sig över 2.5kg skelett per år, helt sjukt för att vara ett 100L kar, men vid utrensningen här senast så känns det inte alls omöjligt då det var stora koraller som rensades ut, var ett par kg aragonit helt klart.

Det är jobbigt med snabbväxande koraller, lite synd tycker ni allt om mig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

I helgen åker nog min gamla Acanthastrea under vinkelslipen igen vill ta bort lite skelett, så kan nog ta några fraggar om nån är intresserad, ska låta dem återhämta sig i nån vecka innan de kan söka nya hem :) Den börjar färga ut ordentligt nu igen efter att ha stått för ljust ett tag så den tappat det gröna lite...

Gamla bilder på åbäket:

post-4092-14468923391193_thumb.jpg

post-4092-14468923390794_thumb.jpg

post-4092-14468923390987_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...