Gå till innehåll

Benighteds 112L


Benighted

Rekommenderade inlägg

Filfisk skulle jag köpt om det inte vore så att jag har rätt många olika knappar som jag samlat ihop till under en tid och betalat allt för många tusenlappar för... Filfisk medför en hyfsat stor risk att knapparna blir mat, en risk jag inte vill ta... Chelmon har ju fungerat väl för många också, varav jag känner flera stycken, båda fiskarna är ju väldigt trevliga och hade jag inte knapparna hade jag nog i första hand testat en filfisk, även om jag senare ändå hade köpt en Chelmon i slutändan då det är en så underbar nyfiken fisk...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 488
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Vad jag hört så är det individuellt, en del äter inte ens Glasrosor, de flesta verkar äta glasrosor, andra äter uöver glasrosorna även knappar, andra äter knappar och LPS, och en del äter även SPS.. Har ingen egen erfarenhet, men Trollsvans har vad jag inte förstört nånting i hans kar, men han var ifrågasättande om den åt glasrosor heller... så...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad gör jag åt detta då, ja som jag skrev, kommer medicinera och behandla all min nuvarande fisk, så att det inte finns nån latent parasit i karet som de friska fiskarna klarar av att hålla i schack men inte en försvagad. Jag har för tillfället en ny Chelmon i karantän, den visade efter 4-5 dagar rätt tydliga tecken på gälmask, och Chelmon har väldigt ofta även tarmparasiter så det blev en avmaskning, efter ett några dagar så piggnade den till märkbart, började visa intresse för mat osv.

[Nerbantat texten för att quotet inte ska bli så stort...]

Kommer försöka skriva en artikel om fiskkarantän och lite om medicinering när man har tid, ska försöka ta bilder på min karantän setup nu när den är igång...

Riktigt, riktigt bra! Chelmon är den fisken som jag alltid velat ha, och planerar att skaffa en så småningom.

En liten guide om hur man ska göra för att öka chanserna till överlevnad är ju fantastiskt.

Om detta funkar borde även någon/några av de seriösa handlarna göra detta på sina Chelmon. Jag hade gladeligen betalat mer för en fisk som genomgått behandlingen som du beskriver där man ökar chanserna för sin lilla guldklimp.

Jag ser fram emot att höra hur det går!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt Jani! Hoppas att du får fart på karantänkaret men än skönare är det när fiskarna är i det riktiga karet igen. Vad det gäller glasrosorna har du kört med pepparmintsräkor eller har du någon som äter upp dem? Jag hade länge problem i båda mina gamla kar men när jag fick i några pepparmintsräkor försvann de vart efter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer bilder på den som ska se till att glasrosorna försvinner :) Några snabba bilder från senaste matningen, ingen kvalité men ville ha några bilder på hur den utvecklas... Gjorde ett test denna gången, tidigare hade jag matat med en blandning av mysis, artemia, lobster eggs och kryddat med fauna marins tillskott. Denna gången valde jag att mata med olika mat i olika omgångar, och Mysis är den klara favoriten, nånting jag sett med båda mina Chelmon, mysis är det första de börjat äta...

post-4092-14468927340177_thumb.jpg

post-4092-14468927340702_thumb.jpg

post-4092-14468927341316_thumb.jpg

post-4092-14468927339833_thumb.jpg

post-4092-14468927340407_thumb.jpg

post-4092-14468927341012_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket fin fisk, jag hoppas din kur ger goda resultat och att du får behålla fisken länge.

Jag inser nu att jag aldrig kommenterat här i tråden trots att jag följt den länge, rolig tråd! Även om det är ganska hemskt att dina val av korallersorter bara har gått utför sedan du starta karet ;-) Favoritdelen är nog dina fiskrecensioner en bit bak i tråden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är den snäll mot koraller? är något jag skulle vilja ha, en riktigt snygg fisk.

MVH/Glenn

Dom kan noppa på LPS och annat, det är speciellt smala tentakler på t.ex. Acanthastrea som dem kan gå på, dom kan även i vissa fall gå på musslor och annat i karet... Rörmask och liknande kommer att försvinna i ett nafs med dessa, det får man räkna med...

Man ska vara medveten om att det är en svår fisk, den har ofta parasiter i/på sig, är känslig för kopparmedicinering och dåliga vattenvärden, kan vara svåra att få äta annat än levande föda, kan lätt hamna in ensidig kost, den väljer att bara äta en sorts föda och blir försvagad av brister p.g.a. detta. Som sagt, svår, dom kan dö snabbt, efter bara några dagar, en del dör plötsligt efter flera månader - halvår, exakt vad det beror på är svårt att säga, min teori är som sagt parasiter, som de är kända för att vara känsliga för och ofta bära på, det är därför jag ser till att karantänföra och behandla den, och samtidigt karantänföra och behandla mina gamla fiskar med, för om de har nån parasit som de kan hålla i schack är det inte säkert att denna lille vän klarar av det, och den skulle direkt bli smittad i karet och dö efter ett antal månader när parasiterna växt till sig i antal hos den. Kommer vara lite trist att ha ett kar helt utan fisk i 4-6 veckor, men är nog värt det i slutändan :)

Mycket fin fisk, jag hoppas din kur ger goda resultat och att du får behålla fisken länge.

Jag inser nu att jag aldrig kommenterat här i tråden trots att jag följt den länge, rolig tråd! Även om det är ganska hemskt att dina val av korallersorter bara har gått utför sedan du starta karet ;-) Favoritdelen är nog dina fiskrecensioner en bit bak i tråden.

Hoppas också att jag får behålla denna, var tungt när min förra Chelmon plötsligt gick bort efter 3-4 veckor (visade på tecken på tarm- eller gäl-parasiter några dagar innan den gick bort, men ingenting annat tydligt innan dess)....

Kul att du gillar tråden, ska försöka hålla den lite mer levande nu :)... Ja, är rätt förfärad av mitt urval av koraller med, skabbigt, ska försöka skärpa mig :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Chelmon är en otroligt vacker fisk. Har precis som du tappat fisk efter samma tidsperiond. Den som jag nu har verkar dock hänga i bra.

Favoritmaten verkar vara artemia, brukar 2 gånger i veckan mosa en klyfta vitlök och lägga i en liten behållare tillsammans med artemia för tining

Kan oxå vara ett knep för att få igång den. Blir ett helt annat drag i svårmatad fisk.

Hoppas som övriga att du får tid att skriva artikeln.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas du har tur denna gången med din Chelmon Stensson.. Vitlök är jättesmidigt för att göra maten lite mer aptitlig för fiskarna helt klart, använder det själv med av och till...

Som sagt jag orkar inte längre lita på turen när det kommer till sjukdomar, så jag gör allt jag kan för att förhindra dem, måste säga att jag är nästintill chockerad över hur väl hyposalinitet fungerar, man vet ju ungefär hur det brukar gå med en prick-infektion, antalet prick ökar under några dagar, för att sen minska i ungefär samma takt, nu när jag körde med hyposalinitet så hade redan nästa dag alla (hundratals) små parasiter släppt (dom som inte hunnit borra in sig tillräckligt) resterande släppte nästföljande dagar, och har inte sen dess sett minsta spår av prick (men ropar inte hej en då jag vet hur deras livscykel ser ut och man lätt kan luras att tro att man vunnit fast de bara går in i nästa cykel)...

Har inte sett några tecken av mask heller, men den kan fortfarande kan ha en infestation av trematoder (sugmaskar) då deras ägg är motståndskraftiga mot medicinen, nu borde de ha kläckts så idag gjordes ett 75%-igt vattenbyte och medicinen doserades igen.

Om ingen mer prick (eller annan sjukdom) dyker upp så är fisken friskförklarad om 3-4 veckor och är redo att gå ner i huvudkaret, men eventuellt kommer inte karet vara klart för den än då jag inte tömt den på fisk ännu och för att säkerställa att karet är utan prick så måste jag vänta 4-6 veckor efter sista fisken lämnat karet innan nån fisk får åter komma i karet... så blir väl i början av 2013...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...
  • 1 månad senare...

Kommer försöka skriva en artikel om fiskkarantän och lite om medicinering när man har tid, ska försöka ta bilder på min karantän setup nu när den är igång...

Det vore kanon om du hade tid och lust att göra det. speciellt med medicineringen -Tummen upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...