Gå till innehåll

Benighteds 112L


Benighted

Rekommenderade inlägg

Kul att du är nöjd med din Siganus unimaculatus. Själv så tycker jag nog att det är mitt sämsta fiskköp. Min fisk betar nästan inget alls, bortsett från min enda macroalg den åt upp första dagen. Dessutom är fisken "stissig", liksom nervös till sitt beteende och det verkar stressa min lilla Hepatus. Utöver detta så är fisken ofta rädd och tappar färg.

Lite kul att du skriver att din unimaculatus är en ledarfisk. Min följer efter min Halichoeres chrysotaenia, precis hela tiden. Det ser nästan ut som om din håller på och tappa den svarta fläcken, så som Laggemans (?) och Stigigemlas unimaculatus gjorde.

Jag kommer troligtvis att byta ut denna fisk mot en Siganus Magnificus så småningom.

Tack för utvärderingen av Sixlinern, jag har alltid varit intresserad av denna fisk men kommer nog tänka till en gång till innan jag köper.

Intressant, hur länge har du haft din kaninfisk? Min var inte helt tokig i att beta första månaderna, var också rätt skygg i början, sen blev den allt mer ivrig i betandet och modig kanske jag inte skulle kalla den, men den är som alla mina andra fiskar, fel rörelser skrämmer dem. Standard pose för kaninen nuförtiden är denna (om den inte är upp och ner betandes i nån konstig vinkel):

attachment.php?attachmentid=52613&d=1295698348

Köpte min för att få bort bubbelalger, vet inte om det är den som gjort att jag inte har inte sett någon sån i karet på lång tid, de växer dock inne i streamerpumpen när jag rengör den, så det tyder ju på att det inte är så att det är omöjligt för dem att växa utan att det finns ett betningstryck på dem så att de försvinner i ställen där kaninen kommer åt. Den tar inte de stora bubbelalgerna men har sett den äta de små med god aptit.

Fläcken ja, den har alltid varit lite on-off men har aldrig försvunnit helt, min personliga åsikt är att S. unimaculatus och S. vulpinus är samma art, bara olika färgvarianter av arten, så jag tror min är en färgvariant som är mellan de två extremerna.

S. magnificus är en fin fisk, det trista är att de alltid kommer som väldigt stora till butikerna, jag köper hellre en liten fisk som får växa till sig i fångenskap.

post-4092-14468921131132_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 488
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kul att läsa om dina intryck av Six Line Wrasse (Pseudocheilinus hexataenia). Jag har nyligen skaffat en släktfränden Pseudocheilinus octotaenia, Eight Line wrasse, och måste instämma i att dessa gyltor är några riktiga grisar. Jag vet inte var min fisk hittar all mat men den är alltid rund om buken och efter matning ser den ut som en ballong eftersom den äter snabbare och effektivare än alla andra fiskar. Men det är en skön fisk som liksom svävar omkring bland korallerna med minimala kropprörelser för maximal smidighet. Jag gillar den starkt - den är väldigt personlig i uttrycket.

(Håller med om att clownfiskar är väldigt trista - i alla fall utan anemon.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har insett att jag inte har samma smak som de flesta inom saltvatten, men jag är glad ändå ;)Apogon leptacanthus är inte fisken som säljer som smör när den kommer in i butiken, om inte jag är där vill säga :)

Du kanske har skapat en ny trend! Du får full support från mig för dessa tetror! Och när du fått ut den där sixlinen så ska jag glatt hejja på när du går ner dig i gyltträsket!

edit: Den smileyn vart lite för stor! :)

Ändrat av Norberg
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant, hur länge har du haft din kaninfisk? Min var inte helt tokig i att beta första månaderna, var också rätt skygg i början, sen blev den allt mer ivrig i betandet och modig kanske jag inte skulle kalla den, men den är som alla mina andra fiskar, fel rörelser skrämmer dem. Standard pose för kaninen nuförtiden är denna (om den inte är upp och ner betandes i nån konstig vinkel):

Köpte min för att få bort bubbelalger, vet inte om det är den som gjort att jag inte har inte sett någon sån i karet på lång tid, de växer dock inne i streamerpumpen när jag rengör den, så det tyder ju på att det inte är så att det är omöjligt för dem att växa utan att det finns ett betningstryck på dem så att de försvinner i ställen där kaninen kommer åt. Den tar inte de stora bubbelalgerna men har sett den äta de små med god aptit.

Fläcken ja, den har alltid varit lite on-off men har aldrig försvunnit helt, min personliga åsikt är att S. unimaculatus och S. vulpinus är samma art, bara olika färgvarianter av arten, så jag tror min är en färgvariant som är mellan de två extremerna.

S. magnificus är en fin fisk, det trista är att de alltid kommer som väldigt stora till butikerna, jag köper hellre en liten fisk som får växa till sig i fångenskap.

Haha, härlig betesteknik.

Jag har bara haft min i lite drygt en månad. Den är väldigt nyfiken av sig men, som du säger, så kan fel rörelse skrämma skiten ur den. En rörelse som de andra fiskarna inte hade blivit rädda av om det inte hade varit för att kaninfisken får panik. När den blir rädd så tappar den nästan all gul färg, flera svarta prickar kommer fram och den står bara och flämtar.

Jag tror också att dessa två varianter kan vara en och samma art, de verkar ha en förmåga att kunna släcka ner/tända dessa fläckar.

Angående magnificusen så såg jag en i handeln idag på säkert en 18-20cm. Jag håller med dig, det är roligare att köpa en mindre fisk och se den växa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har insett att jag inte har samma smak som de flesta inom saltvatten, men jag är glad ändå ;)Apogon leptacanthus är inte fisken som säljer som smör när den kommer in i butiken, om inte jag är där vill säga :)

Stämmer inte riktigt Jani eftersom det är så att om jag hinner före så säljs de inte till dig :). Har 7 stycken gående i mitt RSM just nu. Hade beställt en anna "oansenlig" kardinal men man får ju inte alltid det man beställer :) Dessa fiskar skall gå många så det kommer nog fler med tiden. Jag har i mitt stora 13 stycken Pyamaskardinaler som är helt underbara när de är så många. Det är ständigt minst en hane som ruvar men jag har inte sett några yngel än i karet.

MVH Lasse

Ps Om gyltorna så är tyvär inte fairy eller flasher gyltorna speciellt snälla heller. Jag hade 5 - 6 stycken i mitt 450 liters - nu är det ett par kvar och honan får sig en körare över hela karet ibland. De gyltor jag för närvarande har snöat in är från släktet Wetmorella. De verkar betydligt snällare och har de andra mindre gyltornas roliga beteende. Vad gäller Scopas så har jag också gillat den före den gula kirurgen men den är ju lite grå. Nu har jag fått tag på en Gul Scopas och den tål att tittas på även på nära håll.

attachment.php?attachmentid=50814&d=1291069840

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sexig scopas Lasse, nästan så att den skulle göra det värt att ha en kirurg ändå :) Vem är den lille vännen till höger då? Nån liten goby eller? Söt i.a.f. :)

Wetmorellor, har inte sett dem live men de flesta ser lite (säger han som gillar scopas och Apogon leptacanthus) trista ut, speciellt jämfört med flashers, men hur är flashers'en med andra släkten, har ju tänkt att bara ha 1 par, en bekant har nån Cirrhilabrus som sköter sig bra i ett RSM, tror dock inte det blir nån wrasse till innan jag uppgraderar, råkade nämligen slinka ner en Nemateleotris magnifica i karantänen här i förra veckan så min dos av fiskar är nog klar tills uppgraderingen.

StimUpdate:

Tänkte även uppdatera om mitt stim, som jag visste om så är de flesta Apogon arter lite knussliga första tiden, så de har en viss dödlighet tyvärr om man inte får dem att äta, men nu har jag 5st som äter som grisar 1 som fortfarande är skeptisk till mat och 4 som tyvärr avlidit för att de matvägrade. Det var tydligt vilka som skulle överleva rätt så tidigt, men när de väl kommit in och äter bra så ska de vara tåliga fiskar, och de 5 är RIKTIGT glupska! Så köper man ej karantänförda Apogon ska man nog räkna med att några kommer dö, så köp några extra.

Håller på och skriver lite här om mina Montiporor, som jag tänkt att lägga upp här om några dagar, men tänkte dela med mig av på en bild av favoritmontisarna :) Blåbärsbusken, nam nam...

post-4092-14468921153711_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte känt mig speciellt inspirerad den senaste tiden, även om jag försökt skriva några mer seriösa inlägg så känns det som det inte blir bra och som jag mest som jag bidrar mest negativt till SG för tillfället, och då har jag ofta ändå redigerat mig själv straxt efteråt för att lätta upp det. Känns inget vidare då jag vill hålla det positivt och försöka inspirera andra...

Har varit en del småsaker som gjort att jag blivit lite irriterad och faktiskt sårad några gånger senaste veckorna Så det har varit lite negativ känsla för mig med saltvatten den senaste tiden, som tur är har man haft karet att titta in i så man inte tappat gnistan helt... Och små meddelanden som den som Marko skrev gör att man får lite energi ibland i.a.f. för att någon åtminstone till liten del uppskattar det man gör..

Säkerligen har jag varit extra känslig efter väldigt mycket stress och övertidsarbete + dålig sömn den senaste tiden.. Ber om ursäkt om det blev lite väl personlig nu...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu följt din tråd ett bra tag, och varit / är en stor insperationskälla.

Men ibland kan det behövas ett break, men det är jag säker på du känner själv om du behöver. :)

Förensten, vad har du för fiskar i ditt akvarie just nu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jani det är en Eviota pellucida, den av Eviota/trimma släktena som jag upplever som lättast. det går 7 stycken i karet just nu. Jag har två stora kirurger plus en kanninfisk i karet just nu så det är lite stimmigt ibland. Min önskan är att bara ha små fiskar i karet och det kommer nog att bli så med tiden men den gula scopasen, min Acanthurus xanthopterus (ja - jag vet 70 cm :). Det finns ett pensionärshem för honom) och min lilla kanin Siganus guttatus är än så länge störtsköna så de får gå kvar ett tag till.

Sedan kan jag bara understryka det Capote skriver - du behövs för att ge tyngd och vara en resurs när man undrar över något som har med hobbyn att göra och du är suverän på det naturvetenskapliga området.

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart du ska vara kvar, du har ju intressanta åsikter och teorier, och en tendens att faktiskt skriva dom också, inte bara hålla dom för dig själv.

Ett tips för att återfå gnistan är att ta en liten paus från SVG. Att bara läsa inlägg och inte skriva några själv ett tag, det kan funka. Funkar för mig iallafall.

Jag vill för övrigt se en helbild på baljan snart. Eller man kanske skulle avlägga visit och beskåda den på nära håll?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite tjafs om vattenbyten är inget att b®yta ihop över! :-) Det är som på jobbet, det är upp ibland, ner ibland. Q4 gick ju skitbra så det är bara att rulla på!

När det blir för mycket av klubben för inbördes beundran här (ujuj där stack jag ut hakan) så brukar jag surfa in på RC och läsa om våra vänner over there som har alldeles för mycket pengar och alldeles för lite kunskap och drar igång en +5000liters balja.

Stor humor hemma i soffan när det är allmän högläsning när TS undrar om det är "RO/DI" eller saltvatten som han ska toppa upp med, och hur han ska veta hur mycket han ska toppa upp med.

Ibland plockar man dock några intressanta korn - som det där med att Mg över 1500 skulle ta kål på röda alger...

hang in there! hur skulle jag annars ha fått reda på att jag behöver en A. hectorii? (beställd!)

/M

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker du helt klart ska stanna kvar på guiden, du skriver mycket intressant och du skriver så det är lättförstått, ofta så kommenterar jag inte för jag inte har något att bidra med, men det är helt klart bra läsning. Du kommer även med många svar på problem!.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Han kommer inte ge sig, isf knatar jag bort till honom på jobbet och b*tch-slappar honom till rätta ;-) (vi jobbar i samma byggnad).

Dessutom har jag beställt lite nya leksaker från mrutte till honom, så då kommer säkert lite energin tillbaka tror jag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jani!

Jag förstår hur du känner, mer än du anar! Ta inga drastiska beslut och känns det inte rätt att skriva så skriv inte, det ska vara roligt också. Sedan skulle jag bli besviken om jag inte får läsa vad du skriver eller se dina bilder!

Man ska göra det man gillar!

Jag gillar din monti och jag vet vart du bor så hoppas för din skull att du har larm! ;)

Vad ska man sägga om en en bild och korall som ser u så här?

-Tummen upp eller -dregglar-, oavsett så önskar jag att bilden var tagen i mitt akvarie!

attachment.php?attachmentid=52742&d=1295908432

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...