Gå till innehåll

Usch vad dyrt med T5-rör


oveb

Rekommenderade inlägg

Är det bara jag som tycker att T5-rör har börjat bli förbaskat dyrt ??

Jag räknade ut att rör till min ganska fjuttiga burk skulle gå på över 4000SEK/år om man köper "finrör" och byter med rekommenderad intervall :(

Det vore skoj att få mer stålar över att spendera på snygga fiskar/koraller !

Jag vet att "pricerunner-frågor" inte är tillåtna men då får väl någon moderator kasta sig över delete-knappen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ove när jag köpte mina första BLV 250w från tysklan betalade jag nästan 1000 kr st och i dag e dom nere på under 600 kr så dom har rasat i pris.Jag kör 3st 250w och 2st blå T5 or.Jag byter MH lamporna en gång om året och T5 orna ca 2 gånger och det som svider mest e att jag tycker att rören blir sämre efter redan 3 månader.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I din profil står det att du har 6*54W, 4 vita 2 blå. Hur länge har du dem tända per dygn?

Räknar man med att rören kostar ca 220kr/st och man successivt byter ut de blå rören ca 2 gånger per år och de vita ca 1,5 gång per år blir den genomsnittliga årskostnaden:

(2x2x220kr)+(4x1,5x220kr) = (880kr)+(1320kr) = 2200kr

Om anledningen till att du byter rören är att du annars får för svagt ljus kan du kanske införskaffa en extra 2x54W ramp om den får plats över akvariet, så du kan köra med 8x54W och därför använda lysrören ungefär dubbelt så lång tid utan att den totala ljusstyrkan blir för svag. Det kan dock skifta lite i spektrum med tiden. Tyvärr medför detta även ökad temperatur och ökad elförbrukning samt kostnad av en extra armatur.

Ett annat alternativ är om man har fläktkylning och ventilation på T5 armaturen när belysningen är påslagen och därmed förhindrar att temperaturen på lysrören blir onödigt hög. Då "åldras" lysrören nämligen saktare än om de körs heta. Man får ut starkare ljus under längre tid och behöver inte byta dem lika ofta.

Om du inte redan har det så kan du även överväga att införskaffa högkvalitativa reflektorer, de hjälper till att öka mängden ljus man får ned i akvariet från varje rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningen till frustrationen är jag liksom salar börjar tycka att de veknat redan efter 3 månader samt att rör helt plötsligt verkar ha gått upp i pris rejält. Sen kostar samma sorts rör dessutom allt som oftast EXAKT lika mycket i flera olika butiker. Sånt gillar inte jag.

För övrigt så:

Har jag måsvingereflektorer och är helt övertygad om att 6 rör med dessa ger samma ljusutbyte som 8 med vanliga. ** fast det är ju off-topic **

Rören sitter öppet monterade så nån speciell värme blir det inte.

Lösningen får nog bli att mickla i 2 trifosfor-rör (som håller mycket längre) och varva de andra.

I din profil står det att du har 6*54W, 4 vita 2 blå. Hur länge har du dem tända per dygn?

Räknar man med att rören kostar ca 220kr/st och man successivt byter ut de blå rören ca 2 gånger per år och de vita ca 1,5 gång per år blir den genomsnittliga årskostnaden:

(2x2x220kr)+(4x1,5x220kr) = (880kr)+(1320kr) = 2200kr

Om anledningen till att du byter rören är att du annars får för svagt ljus kan du kanske införskaffa en extra 2x54W ramp om den får plats över akvariet, så du kan köra med 8x54W och därför använda lysrören ungefär dubbelt så lång tid utan att den totala ljusstyrkan blir för svag. Det kan dock skifta lite i spektrum med tiden. Tyvärr medför detta även ökad temperatur och ökad elförbrukning samt kostnad av en extra armatur.

Ett annat alternativ är om man har fläktkylning och ventilation på T5 armaturen när belysningen är påslagen och därmed förhindrar att temperaturen på lysrören blir onödigt hög. Då "åldras" lysrören nämligen saktare än om de körs heta. Man får ut starkare ljus under längre tid och behöver inte byta dem lika ofta.

Om du inte redan har det så kan du även överväga att införskaffa högkvalitativa reflektorer, de hjälper till att öka mängden ljus man får ned i akvariet från varje rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningen till frustrationen är jag liksom salar börjar tycka att de veknat redan efter 3 månader... ...Rören sitter öppet monterade så nån speciell värme blir det inte.

3 månader är mycket kort tid. Är det bra kvalitet gällande "normala" T5 lysrör (ej akvarielysrör) och man behandlar dem väl beräknas ljusnedsättningen vara endast ca 8 % efter 10 tusen drifttimmar. Servicelivslängden ligger på ca 17-19 tusen drifttimmar. Speciallysrör kan dock skilja sig mycket från detta.

När det gäller värme är den optimala drifttemperaturen 35°C. Har du mätt temperaturen utanpå dina rör när de är som varmast? Blir den omgivande luften som är i direktkontakt med rören varmare än 35°C vid drift sjunker effektiviteten kombinerat med att rören "åldras" snabbare. Har för mig att även HF-donen och andra delar i armaturerna bör svalkas för att dessa delar ska hålla och fungera som de ska längre tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har 6x80 och tanken är att efter kanske 8 månader, börja byta ett varannan månad. När man väl kommit in i rutinen så betyder det ju att varje rör byts en gån om året och om 5 av rören är nyare än 1 år hela tiden, så borde det inte vara någon fara...tycker jag iallafall...

Med skapligt dyra rör (kör Kz för mellan 230-270kr/st) av lite olika sort borde det bli i snitt en dryg hundring i månaden. Fortfarande dyrt, men det går att leva med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips är ju att istället för akvariebutiker gå till någon välsorterad lampaffär. Eftersom de har mycket större omsättning på lysrör än en akvariebutik kan de få lägre priser från sina leverantörer. Har bara provat detta "trick" när det gäller sötvattensrör så jag kan inte garantera att det fungerar på de rör du vill ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant.

Frågan är ju hur "gamla finrör" ser ut/fungerar jämfört med rör för hälften av pengarna. Jag tänker då inte på kontorsrör utan på rör ifrån "källarföretag" som ex Giesemann, Aqua Medic, Osram.

.

Vi har 6x80 och tanken är att efter kanske 8 månader, börja byta ett varannan månad. När man väl kommit in i rutinen så betyder det ju att varje rör byts en gån om året och om 5 av rören är nyare än 1 år hela tiden, så borde det inte vara någon fara...tycker jag iallafall...

Med skapligt dyra rör (kör Kz för mellan 230-270kr/st) av lite olika sort borde det bli i snitt en dryg hundring i månaden. Fortfarande dyrt, men det går att leva med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst en intervju med en lysrörstillverkare som hävdade att förhållandet mellan verkningsgrad och livslängd var en kompromiss. De vanliga akvarierören (Aquablue och Aquascience skulle vara beräknade för en livstid på ett år cirka. Och lysrör har en inbränningstid på ungefär 100 timmar där de tappar ungefär 10% av ljusstyrkan. Sedan skall den vara ganska oförändrad.

Enligt min erfarenhet har Actinicrören mycket dålig livslängd, kanske 6 månader, medan blårör håller litet bättre där Osram 67 verkar vara mest långlivad. Bäst håller vanliga vita. Jag har en del Osram 880 som jag förväntar mig skall hålla i 5 år ungefär.

(Om jag kommer ihåg rätt så är intervjun på Korallenriff.de - tråden där de jämför lysrör).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och lysrör har en inbränningstid på ungefär 100 timmar där de tappar ungefär 10% av ljusstyrkan. Sedan skall den vara ganska oförändrad.

När det byttes från T8 till T5 takbelysning i flera lokaler på mitt jobb var verkstadspersonalen noga med att alla T5 rören skulle lysa oavbrutet i flera dygn (kommer inte ihåg säkert hur många dygn, men det var mellan 3-7 dygn) innan man fick börja släcka belysningen. När jag frågade varför, fick jag till svar att det hjälper för att minska problemet med att belysningen tappar i ljusstyrka i början. (Jag gissar att de menade själva rören och inte påverkan på HF-donen etc i armaturerna, men jag är lite osäker.) Vet inte om det stämmer att rören mår bättre av vara tända kontinuerligt under inbränningstiden, men om det gör det kanske man borde ha en extra armatur för inbränning av rör som man kan ställa någonstans där den inte är ivägen och där det inte gör något att det är belyst dygnet runt (t.ex. i en klädkammare) i några dygn innan man börjar använda sina akvarielysrör på klockströmbrytare som akvariebelysning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan ha missuppfattat det. Jag sökte lite med google och det verkar ha något att göra med att rören ska köras på 100% effekt i 100 timmar innan ljusreglering, vad nu det innebär. Kan det vara någon slags dimmerinställning? Kanske inte nödvändigt att inbränningen sker kontinuerligt, det kanske bara var verkstadskillarna som ville att dessa timmar skulle gå fortare så de inte behövde vänta så länge tills det var dags för ljusregleringen. Eftersom lysrören tappar styrka i början och att det är först efter 100 drifttimmar man kan justera dem för att rören ska ge ifrån sig en "lagom" ljusstyrka som håller sig på ungefär samma nivå i flera år, vilket inte nödvändigtvis är den starkaste ljusnivån HF-donen klarar av...

Här är några länkar som kom fram när jag sökte på t5 inbränning eller t5 ljusreglering:

http://www.ljuskultur.se/ljk2/nav/Allm%E4nna%20rekommendationer%20f%F6r%20armaturtillverkare%20f%F6r%20armaturer%20med%20HF-don.pdf

http://www.zobra.se/default.aspx?pageId=37

http://www.fagerhult.se/products/technical-info/documents/FAGERHULT_T5-lysroret.pdf

Där står bl.a. information om placering av kalla punkten på lysrören (kan ge förlust i ljusstyrka om man placerat rören åt fel håll) och temperaturens inverkan på ljusstyrkan på lysrör samt livslängd på HF-don.

Jag tror att många akvarister inte har en aning om dessa faktorers inverkan och sliter ut sina HF-don i förtid samt inte får ut den styrka på rören som de skulle få om man placerar rören åt rätt håll samt kyler rören. Skulle vara bra om alla armaturer såldes med bruksanvisning och rekommendationer för hur man bör göra för att få ut mer ljus och förlänga livstiden på lysrör, HF-don och andra delar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I "fagerhultslänken" ovan så står det om fördelar med T5 och livslängd:

• Ljusnedsättning endast ca 8 % efter 10 000 drifttimmar.

• Lång servicelivslängd, 17 000 timmar.

Det verkar ju inte alls stämma med hur ni använder rören (förutom aquamax som skrivit precis detta)

Det bästa är ju om någon kunde visa några mätningar på actinicrören som ni påstår har sämre livslängd. Finns det några "vetenskapliga" belägg för kortare användning än 10000 timmar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan kolla lysrörstemperaturen bakvägen också. Bygg denna: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=17303

När rören startar och är kalla ökar ljusstyrkan undan för undan till de blir 35 grader. Sedan minskar ljusstyrkan igen. Så kan man se hur mycket ljus man tappar från optimal temperatur. Glöm inte heller att varma rör åldras fortare.

Men jag kan inte lova att temperaturkurvan stämmer för trifosforrör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dags att mäta tempen på rören. Även för lite är ju "fel" !

Du behöver inte oroa dig om att tempen blir för låg på lysrören i akvariearmaturer för varmvattensakvarium. Temperaturen på rören och HF-donen stiger under de första minuterna direkt efter att man tänt belysningen och sedan får man problemet med att det blir för varmt om man inte har någon kylning. Till T5 akvariebelysning används främst T5 HO vilket ger starkare ljus och en högre värmeutveckling än T5 HE per rör. I akvariebelysningen sitter rören oftast tätt med flera rör tillsammans och det är en varm omgivningstemperatur (p.g.a. att akvariet är varmt) jämfört med T5 belysningar för andra ändamål, vilket gör värmeproblematiken till en större faktor för tropiska saltvattensakvariebelyningar jämfört med de flesta andra användningsområden.

Låg temperatur är ett problem att tänka på när det gäller utomhusbelysning på vintern samt belysning i kylrum och frysar och eventuellt belysning för kallvattensakvarium. I kylrummen på min arbetsplats tar det flera minuter innan T5 belysningen sakta hunnit bli varm nog att ge ett någorlunda starkt ljus efter att man slagit på strömmen, dvs mycket längre tid än det tar i rum med normal temperatur.

Undrar hur en ramp med instängda rör samt utan fläkt klarar detta ?

Används alla rören i armaturen på ett normalt tropiskt saltvattensakvarium och Hf-donen och rören sitter tätt tillsammans inuti en armatur utan luftningshål och dålig luftcirkulation i den omgivande luften kommer det oundvikligen att bli alldeles för varmt. Hur mycket det i slutändan påverkar beror på exakt hur varmt det blir, men att det kan påverka HF-donens livslängd med flera hundra procent är självklart. Jag vet inte i siffror hur mycket rörens livslängd påverkas men det är märkbar skillnad jämfört med om man kört dem i sval miljö. Styrkan på belysningen blir givetvis också lägre i värmen... Skulle det dessutom vara metallhalogenlampor som avger stark hetta inbyggda i samma armatur som T5 belysningen blir det ännu värre om man inte har kylning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bästa är ju om någon kunde visa några mätningar på actinicrören som ni påstår har sämre livslängd.

Jag har inga mätningar, men det överensstämmer med mina personliga erfarenheter att de T5 actinicrör (t.ex. Pure Actinic, Actinic+) som jag och några kompisar använt tappar synlig styrka snabbare än "vita" rör. Med endast ögonen för bedömmning syns det mycket tydligt om man sätter i ett nytt actinicrör bredvid ett som använts ett år eller längre. Det påverkar givetvis ytterligare om man har haft actinicrören tända fler timmar per dygn jämfört med de vita rören, men även rör som varit tända samma tid som den vita belysningen tappar synlig styrka snabbare jämfört med den vita belysningen. Det kan dock skilja sig mycket mellan olika märken och modeller på rören.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag blev lite sporrad av diskussionen och köpte lite nya rör idag, delvis för att se om Osram 67 håller så länge som det påståtts.

I mitt revkar har jag 2 x 250 W MH och 2 x 80W Osram 67 från augusti 2007, dvs 13 månader gamla rör. Jag bytte ut det främre röret mot ett nytt Marine Lux istället.

På bilderna nedan är endast T5 påslagna. Vad sägs - blir det tydligt bättre?

Bild till vänster: 13 månader gammalt Osram 67

Bild till höger: Nytt Marine Lux

I båda fallen sitter ytterligare ett gammalt Osram 67 över den bakre delen av karet

(Jag köpte lite nya KZ-rör till mitt muränakar, så imorgon kommer jag att göra ett liknande test där.)

post-1358-14468916104837_thumb.jpg

post-1358-14468916105_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vargklo, det är svårt att avgöra skillnader i ljuset eftersom det verkar vara skillnad på kamerans inställningar mellan de två bilderna. Jag vet inte heller om du justerat något i bildbehandlingsprogram efteråt. Jag antar att du använt digitalkamera?

För att testet ska bli rättvisande bör kameran ställas på ett stativ och alla inställningar på kameran bör göras manuellt så det inte kan ändras något i kamerans inställningar mellan bilderna. Använd även gärna en fjärrutlösare.

Synliga skillnader (förutom att fiskar etc rört sig) mellan de två bilderna:

* Mer magenta och lila i Marine Lux bilden.

* Mer cyan och grönt i Osram67 bilden.

* Skarpare kontraster och skarpare fokus i Osram67 bilden.

* Skarpare nedåtvinklad synvinkel i Marine Lux bilden.

* Kolonianemonerna och musslan har dragit ihop sig lite mer i Marine Lux bilden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...