Gå till innehåll

Frigolitskiva under ett ram akvarium?


<<JOHAN>>

Rekommenderade inlägg

Nu har jag fixat till botten i mitt akvarium (efter ett litet miss öde)

Så här kommer nästa fråga.

Karet är 2m långt och ska stå på en reglad konstruktion med en mdf skiva på, nu är det så att det är ett akvarium med aluminium lister runt om.

Har nu fått olika råd angående om jag ska ha en 10mm cellplast skiva under karet eller låta det stå direkt på mdf skivan.

Har även cellplast skivor som är 30mm kan det vara bättre än dom som är 10mm?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte säker på hur din ram ser ut. Min uppfattning är annars att ramakvarierna står i ramen och behöver inte frigolit under då det är en liten luftspalt där.

Låter vättigt.

Själv har jag alltid haft säkerhetsmarginal. När jag hade ett 500L ramakvarium körde jag med 30mm frigolit under bara för att jag är paranoid och tror karet ska pajja när som helst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte säker på hur din ram ser ut. Min uppfattning är annars att ramakvarierna står i ramen och behöver inte frigolit under då det är en liten luftspalt där.

Jo det blir som en liten luftspalt under karet, men kan det skada att lägga frigolit under?

Tycker att det käns säkrare/bättre än att ställa det direkt på mdf skivan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått det informerat från mig av tillverkare av ram-akvarium (Juwel, Zooline) att man under inga omständigheter får ha någon frigolitskiva mellan karet och bänken. Konstruktionen är gjord sådan att karet ska stå direkt mot underlaget.

Att andra har gjort det och lyckats, ptja...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har också den uppfattningen att man inte ska ha något under ett ram akvarie.

som jag fått det förklarat för mig så finns det risk att ramen sjunker ner så pass mycket

att bottenglaset trycks upp mot sidoglasen i kanterna och då kan det gå riktigt illa då bottenglaset ligger i en silikonvagga i aluramen.

dock kan jag inte säga att detta stämmer till 100% säkerhet.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karen med alluminiumram är byggda för att stå på ramen. Glaset skall hänga fritt i den spalt som uppkommer. Bottenglaset är dimensionerat efter det. Alukaren brukar vara byggda att sido och fram/bakrutorna står på bottenskivan. Lägger man nåt mellan där så kan det gå som Manne säger i värsta fall.

Jag tror Stig vände på steken :).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du en stadig plan bottenskiva med frigolit ovanpå är det ingen fara att ställa ett ramat akvarium ovanpå. Ramen pressar ned frigoliten redan när det är 10 -20 cm vatten i karet. Och sedan fördelas trycket över hela bottenskivan. Men det är viktigt att ha frigolit under hela bottenglaset så att trycket fördelas över hela ytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder Aqua Pad akvarieunderlägg. Det är i första hand gjort för helglasakvarium, men jag använder det även till aluminiumramsakvarium. Aqua Pad är gjort av ett svart material med 5mm tjocklek som påminner lite om liggunderlag, fast med mindre storlek på "luftblåsorna" i materialet. En Aqua Pad trycks givetvis ihop om man ställer ett vattenfyllt aluminiumramsakvarium på den. Eftersom det är tunnare material än exempelvis frigolit och vanligt liggunderlag påverkar det dock inte bottenglaset på samma vis, men ger ändå lite extra stabilitet och lite utjämning av tryckpunkter och vibrationer etc, men bara märkbart längsmed aluminiumramen. Det trycker inte nämnvärt mot själva bottenglaset, förutsatt att det inte är stora bucklor etc i den bärande ställningen/skivan under akvariet.

En sak att tänka på i sammanhanget är att det kan finnas små sandkorn etc mellan bottenglaset och tvärstagen under akvariet. Vill man vara extra försiktig kan man lägga exempelvis lite papper som tryckutjämnare mellan glaset och stagen, så att det inte bildas små tryckpunkter som kanske kan orsaka sprickor i bottenglaset om metallstagen trycks mot glaset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du en stadig plan bottenskiva med frigolit ovanpå är det ingen fara att ställa ett ramat akvarium ovanpå. Ramen pressar ned frigoliten redan när det är 10 -20 cm vatten i karet. Och sedan fördelas trycket över hela bottenskivan. Men det är viktigt att ha frigolit under hela bottenglaset så att trycket fördelas över hela ytan.

Jo karet ska stå på en mdf skiva som ligger på en uppreglad konstruktion, så då kör jag nog med frigskivan under frågan är om jag ska ta den som är 10mm eller den som är 30mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...