Freddi Postat 1 februari 2009 Dela Postat 1 februari 2009 Jag håller med Gladiator, det har blivit riktigt snyggt !!!Kan du inte ta en bild på den gula hysterixen och visa upp den?? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 1 februari 2009 Dela Postat 1 februari 2009 Tjusigt Elin! Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lilla Nemo Postat 2 februari 2009 Författare Dela Postat 2 februari 2009 Här är ett ganska skapligt foto av den. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lilla Nemo Postat 2 februari 2009 Författare Dela Postat 2 februari 2009 Hade inte testat mina vattenvärden på typ en månad men nu är det gjort:(Saliferst tester)Salthalt 1.023Ph: 8KH: 7.2Mg: 1425Ca: 475No3: 10Po4: mellan 0.03 och 0.1Det visade sig att Magnesium och Calcium ligger på bra nivåer medan Nitrat och Fosfat envisas att ligga kvar på samma nivåer utan att sjunka. Men värdena är väl på skaplig nivå ändå eller? Jag kör med zeolit och fosfatremover sedan några månader tillbaks men värderna har ändå inte sjunkit. Positivt är ju att de inte stiger heller. Kanske skulle ett bättre test visa annat resultat?Tycker ni att KH värdet är för lågt? Det har varit på 7.7 tidigare test. Jag skulle gärna vela ha upp Ph värdet till 8.3 för ibland tycker jag att det lutar mer åt ph 7.7. Hur ska jag göra då?Vill passa på att tacka er alla som kan lite mer för att ni delar med er av era kunskaper på forumet, tycker att man får jättebra hjälp när man behöver det!Mvh,ElinMvh Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lilla Nemo Postat 5 februari 2009 Författare Dela Postat 5 februari 2009 Flyttade på min tråd eftersom jag snarare ser det som en presentation.Mvh,Elin Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Mattias Malmö Postat 17 februari 2009 Dela Postat 17 februari 2009 Vad har du gjort för modifikationer på karet? Om några... eller är det Juwel 240 utan några tillägg/förändringar? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mediabrus Postat 24 februari 2009 Dela Postat 24 februari 2009 Vad har du gjort för modifikationer på karet? Om några... eller är det Juwel 240 utan några tillägg/förändringar?Jag måste också fråga samma sak då det med stor sannolikhet blir ett likadant kar jag kommer att starta upp inom en snar framtid. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lilla Nemo Postat 2 mars 2009 Författare Dela Postat 2 mars 2009 Jag har inte gjort några ändringar av karet, filterboxen fungerar som ytavrinning dit skummaren är kopplad. Jag använder ett eheim ytterfilter där jag har zeolith, fosfatremover och aktivt kol.Tycker att ytterfiltret har gjort mycket för att förbättra vattenkvaliten, så det kan jag rekomendera om man inte har en sump. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kjelle Postat 2 mars 2009 Dela Postat 2 mars 2009 Ph värdet till 8.3 för ibland tycker jag att det lutar mer åt ph 7.7. Hur ska jag göra då?Använd kalkvatten för att ersätta det avdunstade vattnet. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lilla Nemo Postat 8 mars 2009 Författare Dela Postat 8 mars 2009 Nu har jag börjat få cyano i karet igen, trots att jag försöker suga ut den så kommer den tillbaka. Efter att ha läst lite här på forumet tänkte jag testa att ha karet nedsläckt i två/tre dagar för att se om det hjälper. Tänkte också dosera lite ultralife under tiden plus ett vattenbyte sen. Ska åka bort på ons så jag vill inte att cyanon börjar blomma medan jag är borta. Värderna håller sig kvar på samma nivåer som förra testet jag gjorde, men behöver kanske låta Ca sjunka lite och höja Kh och PH lite. Vad tror ni?Ca: 475Mg: 1410Kh: 7.2Ph: 7.7Po4: 0.03No3: 10Jag använder Fauna Marines zeolith system men får ändå ingen effekt på nitraten, den sjunker inte. Har tillsatt Ultra Bak och Zeo bak bakteriekultur i några månader nu. Har varit uppe i en dagsdosering på 1 ml/dag av ultra Bak men när jag började få problem cyano så halverade jag dosen till 0.5 ml/dag. Vad gör jag för fel? Det kommer ju mulm från zeolithen. Funderar om jag ska försöka öka dosen av ultra bak nu när jag har karet nedsläckt.Ja, det var många funderingar det.Mvh,ElinMvh,Elin Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
caesar_82 Postat 16 mars 2009 Dela Postat 16 mars 2009 Har själv haft jätteproblem med cyano fram och tillbaka.Använde ett uvc som ser ut ungefär som en fluval innerfilter och cyanon försvann efter 2-3 veckor. Sedan cyanon försvann tog jag också bort uvc:n. För att se om cyanon skulle komma tillbaka.Något halvår/år smög sig cyanon fram sakta men säkert för att täcka ls.Köpte "Red slime remover" doserade enligt anvisning. Tömde skummar koppen då den var lika fylld med vätska efter 1-2 dygn som den annars är efter 2 veckor. Nu har det bara gått en månad sedan red slime behandlingen och det finns inte minsta spår av cyano Alltid värt att testa jag är jättenöjd. Kan tilllägga att jag inte använt uvc:n sedan jag tog bort den efter cirka 3 veckors användande. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Arcadius Postat 24 april 2009 Dela Postat 24 april 2009 Hur har det gått med din cyanobekämpning? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lilla Nemo Postat 24 april 2009 Författare Dela Postat 24 april 2009 Jo, jag kör nu med zeozym + zeo bak behandling sedan en vecka tillbaks och den cyanon som jag sugit bort verkar ha svårt att komma tillbaka. Luftbubblorna är mycket färre och vattnet mycket klarare. Kan rekomendera denna behandling! Väntar dock på om det blir någon långvarig effekt.Kör dessutom med ganska aggresiv fosfatremover+zeolitmetoden.Tyvärr så dog min fina gula hysterix pga cyano angrepp. Mvh,Elin Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
hansson_1985 Postat 26 april 2009 Dela Postat 26 april 2009 hallå!kul att det går bra med din cyano.. tråkigt med din hysterix men om du kommer upp till mig nån gång så ska ja klippa en hysterix fragg till dig. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg