Gå till innehåll

Stort sjöhästkar


repti.net

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag tänkte bara skriva kort om ett kar jag håller på att starta upp och som kommer ha måtten 250x90x70 och som jag tänker mig komma innehålla framförallt sjöhästar. Vattenvolym med sumpen blir på strax över 2000 liter.

Jag har de senaste dryga fem åren haft saltvatten och med alla typer av koraller och fiskar och kände det kunde vara kul med lite nya utmaningar. Storleken på mitt senaste kar som jag sålde inför senaste flytten vad på drygt 500 liter.

Karet är just nu under uppbyggnad och där det just nu enbart består av ställning men där akvariet kommer byggas på plats hos mig de närmsta veckorna.

Jag har blivit inspirerad av Karro och Anders stora och härliga sjöhästkar som de skrivit mycket om här på forumet och även av Irene som jag träffade i somras och som gav mig mycket kunskap! Det är tusen saker som ska bestämmas och väljas och det är alltid kul att få dessa tips och ideer och kanske ge några ideer själv ibland!

För att dels själv kunna se karet när jag är iväg hemifrån och för att dels andra kanske vill se utvecklingen har jag köpt en nätverkskamera som tanken är att alltid streamar ut live-film på nätet! Inte för att det ser så kul ut just nu men vill du ta en koll så ser du det på adressen http://www.mylittleseahorse.com. Det kan max vara 10 samtidiga användare på sidan och är det fler ser du bara en blank bild men då är det bara att testa lite senare igen.

Det kommer ta ett bra tag innan de första djuren ska komma på plats men det skulle vara kul med lite feedback allteftersom!

Jag gillar teknik och kommer nog testa det ena och andra och har du några tips och frågor så skriv gärna!

// Richard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Låter otroligt kul. Ska bli roligt att följa din tråd!!

Bra att någon tar över efter Karro och Anders.

Hur ser tidsplanen ut? När kommer karet och när beräknar du lägga i sten och så?

Tack! Glaset har nu kommit på plats och det blir limning av kortsidorna på måndag! Eventuellt också baksidan! På livevideon ser du att bottenskivan ligger på plats iallafall! Och på bloggen på sidan ser du ytterligare lite bilder på glaset.

Jag tror limning och övergripande saker tar kanske 2-3 veckor till innan jag kan testa med sötvatten och därfter starta upp med salt! Jag har 180 kg levande sten i tunnor och som går och puttrar men det blir kanske till att köpa lite ytterligare. Levande saker tar nog ett tag till sen, kanske har jag ett par mollies ett tag men dte får vi se då, jag vill ta varje del för sig. Känns mycket kul att pyssla med dock!

// Richard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lycka Till, säger Lars med sin "lilla" sjöhästbalja! Nätverkskamera i all ära, men jag hoppas verkligen att det kommer bilder också, många bilder!

Tack så mycket! Det kommer komma många bilder när jag kommit lite längre! Just nu har jag bara lagt några på min hemsida under blog men kommer skicka upp flera här med snart!

// Richard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lycka till med ditt projekt! Jag ser verkligen fram emot att se hur det växer fram. Fint namn på din blogg!

Tack så mycket Irene! Hoppas vi hörs mer snart! Jag har varit inne på din hemsida lite då och då med och tycker det blir bara bättre och bättre! Ha det så bra!

// Richard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Är det någon specielt med sjöhästar som gör dom svårare att hålla än andra saltvattens djur?

Hej!

Det som skiljer mest är födan och hanteringen kring det. De små liven måste ha mat minst 2ggr per dag till skillnad från mitt förra kars fiskliv som klarade sig under semester och bortaperioder med mat varannan dag.

// Richard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Tänkte bara skriva en kort rad om att projektet nu kommit en bra bit längre sen jag skrev sist!

Ställningen är på plats

Kortsidorna limmade

Baksidan limmad

Framsidan limmad

Baksidan och sidorna målade svart

Sumpen på plats, dock ej färdiglimmad

För att se bild från imorse (dock ej med framrutan på plats) se den bifogade bilden!

Är du intresserad av att läsa mer i detalj så försöker jag fylla på akvariets blog löpande och som nås på adressen http://www.mylittleseahorse.com/blog/ Livekameran finns som vanligt på http://www.mylittleseahorse.com/

// Richard

post-763-14468916328916_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer bli grymt Richard!

Man inser hur stort det är på bilden i din blogg när du står framför karet. Hur tjockt är glaset? Var beställde du det från? Tror du kommer bli nöjd med att du skaffade optiwhite, hästarn kommer verkligen hänga i "luften" :).

Vilka invånare och koraller/makro alger etc har du tänkt skaffa?

Lycka till med fortsättningen!

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Peter!

Tack för dina kommentarer!

Glaset är 15 respektive 12 mm och kommer från Mareen. Jag var i källaren för en stund sedan och suktade, ska bli så kul att testa med vatten om en och en halv vecka! Först sötvatten och sen om all fungerar som det ska blir det saltvatten i direkt! Jag har 400 liter vatten volym gående just nu sedan mitt förra kar och 180 kg levande sten så det blir det och sen nyblandat vatten till resten!

Jag tänker ha Reidi-sjöhästar, ett par clownfiskar och kanske några gula gobies och någon bangaigkardinal. Sen blir det mesta alger av olika slag tror jag, gillar de bubbelformiga både gröna och rosa! Idag köpte jag en fejkad korall på zoogiganten och det blir nog några sådana med. Efter några veckor lär det bli olika typer av skivanemoner och mjukkoraller med men det får vi se senare. Jag har för mig att jag läst sjöhästtrådar av dig innan, håller du några just nu?

// Richard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Peter!

Tack för dina kommentarer!

Glaset är 15 respektive 12 mm och kommer från Mareen. Jag var i källaren för en stund sedan och suktade, ska bli så kul att testa med vatten om en och en halv vecka! Först sötvatten och sen om all fungerar som det ska blir det saltvatten i direkt! Jag har 400 liter vatten volym gående just nu sedan mitt förra kar och 180 kg levande sten så det blir det och sen nyblandat vatten till resten!

Jag tänker ha Reidi-sjöhästar, ett par clownfiskar och kanske några gula gobies och någon bangaigkardinal. Sen blir det mesta alger av olika slag tror jag, gillar de bubbelformiga både gröna och rosa! Idag köpte jag en fejkad korall på zoogiganten och det blir nog några sådana med. Efter några veckor lär det bli olika typer av skivanemoner och mjukkoraller med men det får vi se senare. Jag har för mig att jag läst sjöhästtrådar av dig innan, håller du några just nu?

// Richard

Massor med levande sten i akvariet är drömmen för Reidi! Dom älskar att simma runt i olika små grottor och håligheter. Dom älskar också fejkkoraller. Alla mina sjöhästar gör det! De flesta gobies och kardinaler blir också jättebra! Men, jag skulle hoppa över clownerna! Dom är inte kompartibla med sjöhästar! Något som jag har i alla mina akvarier är några pepparminträkor som håller undan aiptasia! Det kan jag verkligen rekommendera. Dom kommer också att producera bebisar som hästarna äter. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Läckert, det är den storleken det ska vara på kar.

Reflekterade dock över att du inte har frigolitskiva mellan bänken och karet. Nog att bottenskivan är tjock, men jag hade aldrig vågat köra utan den säkerheten.

Tack! Det fungerade utan frigolit fast jag hade din kommentar i tankarna när jag fyllde på med vatten! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Massor med levande sten i akvariet är drömmen för Reidi! Dom älskar att simma runt i olika små grottor och håligheter. Dom älskar också fejkkoraller. Alla mina sjöhästar gör det! De flesta gobies och kardinaler blir också jättebra! Men, jag skulle hoppa över clownerna! Dom är inte kompartibla med sjöhästar! Något som jag har i alla mina akvarier är några pepparminträkor som håller undan aiptasia! Det kan jag verkligen rekommendera. Dom kommer också att producera bebisar som hästarna äter. :)

Tack för tipset! Det blir inga clownfiskar utan istället de andra arterna du nämnde! Nu har jag fått i ytterligare 4 fiskar som verkar fungera bra! När jag ser pepparminträkor i någon butik ska jag köpa ett par sådana med! Hoppas allt går bra med dina djur och att småttingarna jag såg i somras blivit lite större! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...