Gå till innehåll

MItt nya 400l kar


saltbjörkan

Rekommenderade inlägg

  • Svar 289
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Japp nu har jag beställt glas kommer få dom nästa vecka med färdiga mott och så skulle dom slipa kaneter mm så jag slapp göra de själv..

sån pris skillnad det är mellan glasmästare priset var mellan 2300:- och 4700:- för samma glas (10mm).

Eftersom karet kommer ha måtten 70*70*70 så ska jag göra en sarg runt hela övankanten pluss två stag som kommer gå rakt över detta borde göra så att tycket inte bler så stort i övankanten.

Men så har jag lite funderingar och tängkte se i fall ni kunde svara p mina frågor.

fråga 1. De råder delade meningar hur man ska limma botten jag tängte jag skulle limma alla sider

utanpå så att säga, allså inte uppe på skivan.. men hur hadde ni gjort?

Fråga 2.Är det inte förlite att bara ha en tändsticka mellan rutorna ska man inte ha större spel typ 3mm?

Fråga 3.Vad är en bra silikon? har hittat hur många olika somhälst men en som verkar mäst såld heter Akvastabil Silikon men jag vet inte om den är bra?

Fråga 4. Finns där något jag ska tängka på som jag kan missa?

post-3353-14468916846702_thumb.jpg

post-3353-14468916846806_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fråga 1. De råder delade meningar hur man ska limma botten jag tängte jag skulle limma alla sider

utanpå så att säga, allså inte uppe på skivan.. men hur hadde ni gjort?

Problemet som ser är att du måste ha 120% nogranhet mellan underkant på de stående glasen och

bottenglaset. Är bottenglaset högre upp kommer all vikt hamna på sidoglasen och slilikonen mellan

glasen. Jag hade limmat dom på ovansidan.

Fråga 2.Är det inte förlite att bara ha en tändsticka mellan rutorna ska man inte ha större spel typ 3mm?

Hur tjock är en tändsticka?

Fråga 3.Vad är en bra silikon? har hittat hur många olika somhälst men en som verkar mäst såld heter Akvastabil Silikon men jag vet inte om den är bra?

Sålänge du använder silikon för akvariebruk spelar det nog ingen roll. Köp i en bra akvarieaffär

eller på nätet. Du kan ju alltid kolla med en akvarielimmare typ Micke på MM-Design.

Han vet garanterat vilken silikon du skall ha. Kanske kan köpa av honom.

Fråga 4. Finns där något jag ska tängka på som jag kan missa?

Att du verkligen kolllar så glasen är rätt placerade i sidled mm innan du lägger dig.

Skall du ha sump? Overflowbox eller borra? Skall du borra så för det innan du limmar.

Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade limmat runt botten, lägg några tändstickor under sidoglasen när du limmar fast dom mot botten så slipper du oroa dig för att dom ska ta all belastning. Sen lägger du väl frigolit eller liknande under för att jämna ut belastningen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade limmat runt botten, lägg några tändstickor under sidoglasen när du limmar fast dom mot botten så slipper du oroa dig för att dom ska ta all belastning. Sen lägger du väl frigolit eller liknande under för att jämna ut belastningen...

ja de var så jag tängte med =) aja får se hur jag gör

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade limmat runt botten, lägg några tändstickor under sidoglasen när du limmar fast dom mot botten så slipper du oroa dig för att dom ska ta all belastning. Sen lägger du väl frigolit eller liknande under för att jämna ut belastningen...

Tänk på egenvikten av glaset på sidorna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man limmar sidoglaset på botten glaset är det inte en väldig risk att glaset kan "glida av" då?? tycker det verkar vara mycket säkrare att limma sidoglasen utan på botten glaset.

Vet att mitt kar är limmat så iaf

tycker jag med! men jag har alldrig limmat ett kar förr så jag vet ju inte <=)

men nu ska jag försöka smygga över till min nya tråd och låta denna vara så jag inte har massa olika.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...