Gå till innehåll

MItt nya 400l kar


saltbjörkan

Rekommenderade inlägg

  • Svar 289
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nu sitter jag och planerar sump igen hehe vill så gärna ha de.

men vill inte tömma karet för att borra nu när karet går så bra..

hitta en överiningsboxsen för ca 500:- pluss frakt men förstår inte riktigt hur en sån fugerar finns det någon risk att sumpen kan svämma höver om tex strömen går? eller dom är 100% säka precise som borra i botten?

vad ska jag använda för retur pump? finns det någon sort som passar min tunna plånbok?

vad tro ni om denna?

post-3353-14468916705886_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej men vad är där för skillnad på dessa olika sorter dom ser ju likadana ut =)

vet du hur dom fugerar tex om pumpen inte hinner pumpa upp lika mycket vatten som den suger ner o så går ytöveriningen tum någon sekund men sen när där kommer vatten till igen börjar den suga då igen eller hmm hur fugerar de?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis så. Vattnet som pumpas upp höjer nivån i karet, vilket får vattnet att rinna över i boxen och vidare via de böjda rören till baksidan där det sedan rinner vidare ner till sumpen och sedan upp igen. Första gången måste man hjälpa vattnet upp över böjen, men sen går det av sig själv.

Skulle du få strömavbrott så stannar ju returpumpen och nivån i karet höjs inte längre vilket gör att nivån i framsidan på boxen stannar upp en bit ovanför där böjarna suger vatten, och då sjunker även nivån på baksidan så att vattnet stannar kvar i ett fack och ingenting mer händer. När strömmen åter kommer igång så fylls facket i karet på igen och nivån höjs även på baksidan och processen startar upp igen på nytt som om ingenting har hänt.

Sen kan man ha otur att den läcker någonstans och släpper in luft i böjarna, vilket gör att du inte får något vatten ner i sumpen samtidigt som returpumpen fyller på i huvudkaret, då kan det vara bra att ha en nivåkännare i karet som bryter returpumpen vid en viss nivå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår så fick jag ett ryck och fick för mej att jag skulle byta aktivtkål i ytterfiltert (De var en månad sen jag byta sist)

jag hadde tagit ut alla filter i samband med förra byet bara för att jag skulle slippa att rengöra pumpen helatiden.

men så när jag öppna pumpen så bler jag förvånad över vad jag ser jäklar vad mycket skit där var i den säkert en hel cm mög i botten kan inte varait bra för karet hehe men nu är den rengjord och nytt kål är i.

här är några bilder på hur de såg ut.

Bild 1. tagit av pumpen första blicken =)

Bild 2. hällt upp lite vatten för att visa färgen

post-3353-14468916711197_thumb.jpg

post-3353-14468916711299_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

finns det någon vänlig skäl som har en ytavringingsbox över hemma som jag skuller få låna bara för att se hur det skulle fugera?

för i så fall har jag ordnat en returpump och en sump. skulle villja prova en sådan innan jag köper en själv.

hör gärna av er!!

vill ha en sump nu så jag kan ha bubbel fälla och ljudisolera skåpet så man inte hör min mce 600

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...