Von Märt Postat 24 oktober 2008 Postat 24 oktober 2008 hej.har haft mitt clownhotell igång i ca 25 dagar nu.nitrit är nere på omätbart och nitrat är på väg ner igen.det jag undrar över om sandvändande djur till mitt clownhotell.fiskar jag tänkt ha är clown goby citrinis samt escenius stigmatura (om jag får tag i)samt någon form av räka, har inte bestämt mig för vilken. Citera
_Manne_ Postat 24 oktober 2008 Postat 24 oktober 2008 http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=15+31+228&pcatid=228den har jag i ett red sea max, den glider runt lite i karet o silar lite sand.. mvh manne Citera
Von Märt Postat 24 oktober 2008 Författare Postat 24 oktober 2008 den var riktigt fräck det känns som om man kanske ska tänka över valet av fisk helt. escenius stigmatura ska ju inte vara aldeles enkel att hitta i butik. Citera
saltbjörkan Postat 25 oktober 2008 Postat 25 oktober 2008 jag har en Watchman Goby och den gör inte allt för mycket den sitter offtas bara och tycker vid en sten eller något annat.. har haft den i ett år nu och i fall alla dessa fiskar är som min så rekomenderar jag inte den som en bra sandvändare då rekomenderar jag dej att köpa en liten Valencienna i tället där är bra fräs i dom.../Marcus Citera
Trilobite Postat 25 oktober 2008 Postat 25 oktober 2008 Jag skulle ta en Valencienna sexguttata, jag gillar dom skarpt. Citera
Von Märt Postat 25 oktober 2008 Författare Postat 25 oktober 2008 Valenciennea sexguttata det känns som om mitt akvarium är för litet då det bara är 58 liter. Citera
Von Märt Postat 25 oktober 2008 Författare Postat 25 oktober 2008 någon som har några erfarenheter av denna fisk? Amblyeleotris guttata Citera
Trilobite Postat 25 oktober 2008 Postat 25 oktober 2008 Jag har två. Mycket söta, men vänder sand mycket dåligt. (de tog sin första mun sand i förrgår, de har bott i karet i två månader) Citera
Lasse Postat 25 oktober 2008 Postat 25 oktober 2008 Nasariussniglar, sandvändande sjöstjärnor och eremiter typ "ögona på skaft"MVH Lasse Citera
Von Märt Postat 25 oktober 2008 Författare Postat 25 oktober 2008 ögon på skaft eremiter räknas Calcinus elegans in bland sandvändare? i så fall har jag ett par sådana. fast dom är mer intresserade av att "beta" på stenen. Citera
Lasse Postat 25 oktober 2008 Postat 25 oktober 2008 Nä den jag kallar ögona på skaft är en som kommer som Calcinus sp och brukar kallas blåögd eremit. Den har inga blå ben och den ena klon är betydligt större än den andra. Dessa brukar gå på sanden. Ett bra tips är att titta på skalen de bär - det är en viss skillnad på de snäckor som lever på sand och de som lever på sten. Sandlevande är ofta mer utdragna och "borrformade" Eftersom viltfångade eremiter har plockat upp sitt skal där de lever så är det en stor chans att de ermiter som bär på sandlevande snäckors skal just lever på sanden.MVH Lasse Citera
NephruruS Postat 25 oktober 2008 Postat 25 oktober 2008 Visst att det redan slutat pratas om yellow watchman goby men min har jag heller aldrig sett vända sand och haft den i över 6månader, däremot så brukar min salarias vända sand :S någon som varit med om det tidigare? Citera
Clownen Postat 26 oktober 2008 Postat 26 oktober 2008 Jag skulle ta en Valencienna sexguttata, jag gillar dom skarpt.Vet du om dessa har större chans att överleva än Valenciennea strigata som ofta inte överlever om det inte finns tillräckligt med levande i sanden? De verkar inte heller spotta ut sanden lika högt från sanden som Valenciennea strigata gör vilket kan irritera koraller/musslor. Men det kanske bara var på filmen? Antar att de trivs bäst i par liksom Strigatan?Mvh Peter Citera
Trilobite Postat 26 oktober 2008 Postat 26 oktober 2008 Min V. sexguttata åt bra av all mat. Jag matar med fryst varje dag. Annars vill ju de felsta smörbultar leva i par, men jag hade bara en. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.