Gå till innehåll

tips om sandvändare till clownhotell


Von Märt

Rekommenderade inlägg

hej.

har haft mitt clownhotell igång i ca 25 dagar nu.

nitrit är nere på omätbart och nitrat är på väg ner igen.

det jag undrar över om sandvändande djur till mitt clownhotell.

fiskar jag tänkt ha är clown goby citrinis samt escenius stigmatura (om jag får tag i)

samt någon form av räka, har inte bestämt mig för vilken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har en Watchman Goby och den gör inte allt för mycket den sitter offtas bara och tycker vid en sten eller något annat.. har haft den i ett år nu och i fall alla dessa fiskar är som min så rekomenderar jag inte den som en bra sandvändare då rekomenderar jag dej att köpa en liten Valencienna i tället där är bra fräs i dom...

/Marcus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä den jag kallar ögona på skaft är en som kommer som Calcinus sp och brukar kallas blåögd eremit. Den har inga blå ben och den ena klon är betydligt större än den andra. Dessa brukar gå på sanden. Ett bra tips är att titta på skalen de bär - det är en viss skillnad på de snäckor som lever på sand och de som lever på sten. Sandlevande är ofta mer utdragna och "borrformade" Eftersom viltfångade eremiter har plockat upp sitt skal där de lever så är det en stor chans att de ermiter som bär på sandlevande snäckors skal just lever på sanden.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle ta en Valencienna sexguttata, jag gillar dom skarpt.

Vet du om dessa har större chans att överleva än Valenciennea strigata som ofta inte överlever om det inte finns tillräckligt med levande i sanden? De verkar inte heller spotta ut sanden lika högt från sanden som Valenciennea strigata gör vilket kan irritera koraller/musslor. Men det kanske bara var på filmen?

Antar att de trivs bäst i par liksom Strigatan?

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...