Gå till innehåll

Grusvändare


stoffe

Rekommenderade inlägg

Tjena,

är på jakt efter en sjyst liten grävskopa som skall hålla min livesand aktiv.

Alternativen just nu är en lite färgglad grävande smörbult, men jag hittar tyvärr ingen som verkar passa mitt 180 liters kar.

Karet är tyvärr för litet för en grävande sjöstjärna.

E det någon som har andra alternativ på mindre djur som aktivt söker föda i bottensanden och på så sätt håller livesanden "färsk" och jag tänker nu inte på borstmaskar? :)

/Stoffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Både smörbultarna och sjöstjärnan(och sjögurkor om du kommer på den tanken) lever dock på att göra din sand mindre levande... vad du vill ha är maskar, små ormsjöstjärnor(<5cm diameter), räkdjur, sniglar osv som rör runt i sanden fast i mkt mindre skala än de stora djuren. Vill du bara hålla sanden ren dock så borde väl ett par smörbultar som även tar död föda göra susen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Smörbultarna och sjöstjärnorna käkar väl inga bakterier utan matrester, växtrester etc.?

Den levande sanden heter väl livesand pga. bakterierna och inte smådjuren om jag inte är helt ute och cyklar.

Det står i beskrivningen för livesand att man gärna skall ha "grävande" djur för att hålla sanden mer färsk och skinande vit.

/Stoffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har den i ett litet akvarium (clownhotell) och den gräver ta mig tusan överallt. Den beger sig nog inte ut på öppna fältet och vänder, men där är det enlare att hålla sanden i trim. Kan säkert kompletteras med en smörbult - tar man rätt sort kan de ju para ihop sig också.

Här är ett annat exempler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Tjena,

här är jag igen och fortfarande på jakt efter en "grävmaskin" ;)

Kollade idag på ett par Signigobius biocellatus i Wiesbaden... hmm absolut hel sköna djur men rackans dyra och sen har jag läst att de skall vara rätt knepiga att hålla.

Så även ett antal Amblygobius phalaena "in action" och de skall vara riktigt bra sandvändare. Där stör dock att dessa blir 15cm stora vilket käns för stort för mitt "lilla" kar.

Läste på reflex om andra möjliga smörbultskandidater, Amblygobius hectori och Amblygobius rainfordi.

Dessa två blir inte över 8cm och skulle passa i storlek.

Är det någon som har erfarenhet med dessa butterbultar?

Har tänkt en del på alternativer pistokräfta alá Trilobite men är osäker på om den skulle hålla hela karet "rent".

Sniglarna vore också ett alternativ, men eftersom min fru är helt allergisk mot sniglar så vore en fisk min bästa lösning för husfriden och ett rent kar.

Altså vem har erfarenhet med Amblygobius hectori och Amblygobius rainfordi?

Eller kan någon ge mig ett bättre alternativ på en mindre grävmaskin?

/Stoffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena,

här är jag igen och fortfarande på jakt efter en "grävmaskin" ;)

Kollade idag på ett par Signigobius biocellatus i Wiesbaden... hmm absolut hel sköna djur men rackans dyra och sen har jag läst att de skall vara rätt knepiga att hålla.

Så även ett antal Amblygobius phalaena "in action" och de skall vara riktigt bra sandvändare. Där stör dock att dessa blir 15cm stora vilket käns för stort för mitt "lilla" kar.

Läste på reflex om andra möjliga smörbultskandidater, Amblygobius hectori och Amblygobius rainfordi.

Dessa två blir inte över 8cm och skulle passa i storlek.

Är det någon som har erfarenhet med dessa butterbultar?

Har tänkt en del på alternativer pistokräfta alá Trilobite men är osäker på om den skulle hålla hela karet "rent".

Sniglarna vore också ett alternativ, men eftersom min fru är helt allergisk mot sniglar så vore en fisk min bästa lösning för husfriden och ett rent kar.

Altså vem har erfarenhet med Amblygobius hectori och Amblygobius rainfordi?

Eller kan någon ge mig ett bättre alternativ på en mindre grävmaskin?

/Stoffe

Dessa som du nämner ovan gräver inte vad jag vet. Angående pistolräkan - se dessa klipp: 2 från mig och ett från ortoceratite (aka Trilobite om jag inte gissar fel:))

http://www.youtube.com/watch?v=Ew9Y1vnfxRU&feature=channel

http://www.youtube.com/watch?v=shhqN7KqTjY&feature=channel

och ett till från ortoceratite

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Lasse, enligt Reflex (den Tyska) skall bägge vända sand, inte så extremt som många andra arter, fast dock. Om de bara skulle vända lite sand, skulle 2st passa perfekt i mitt 180lit.

@ Mattias, också ett alternativ. Men denna kompisen blir 14cm stor... ;( jag vill att mina kompisar, skall vara lyckliga kompisar :)

Mitt kar är som sagt på 180lit och har ett "stort" stenrös i mitten, dvs. det är inte så extremt mycket sand kvar att vända.

Det får kanske bli en pistolräka eller sniglar, eftersom ingen fisk verkar passa.

Finns det inga andra räkor/krabbor som joxar runt i sand?

/Stoffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Ted, vilken plattfisk är det exakt? Plattfiskar behöver väl mer plats.

@ Mattias, hur stor bledve han, eller växer han fortfarande? Skulle kunna vara ett alternativ, att skaffa en riktigt liten Sexguttata och blir han för stor får han flytta till min polares vattenglas.

Sjöstjärna var också på tapeten, men för en grävandenstjärna är min strand för liten.

/Stoffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Amblyeleotris guttata.

Hon är helt grym på att vända sand dominerar botten på karet tillsammans med ett par nassarius.

Har även benägenheten att samla på snäckskal av sniglar och etc som dör så det finns inga snigelskal eller något annat löst i hela karet förutom framför hennes bohag.

Jag väljer att säga att det är en hona för dom har ett större behov av att ha det rent och snyggt i varje fall hemma hos mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...