Gå till innehåll

Mitt bruna akvarie.


Waterboy

Rekommenderade inlägg

Du kan inte gå efter en viss tid när du byter fosfatmedel. Kör du i en rektor så mät utvattnet när det kommer ut vatten med fosfat är det dags att byta. Om det är mättat efter 2 veckor varför vänta2 veckor till med att byta?

Skulle jag vara du skulle jag byta fosfatmedlet så fort det är mättat, Hur matar du eventuella fiskar? Har inte läst hela tråden men om/när du matar dom släpp i några korn i taget å släpp inte i nya förrens dom har ätit upp dom gamla. så du ser att maten inte lägger sig under sten och dylikt. köp sandvändande sniglar och kanske någon sjöborre. så löser det sig nog. kanske köra i någon bakterie kultur?

Hur är din skummare är den bra? En bra skummare gör mycket för vatten kvaliten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Uppdatering följer:

Det är nu 3 veckor sedan jag startade denna tråd. Då drog jag ner på ljust till 6h mh och 8h actinic. Jag bytte fosfatremover och bytte igen efter 2 veckor. Detta fastän jag aldrig mätt någon fosfat i mitt kar. Jag stängde av ballingen, slutade tillsätta spårelement och aminosyror. Jag har matat fiskarna väldigt sparsamt, ungefär varannan dag och bara så mycket så att de alla fått en munsbit.

Jag sög ut största delen av korallgruset. Detta gjorde jag i 2 skilda etapper, halva karet åt gången. Jag tvättade gruset och satte det tillbaka och på samma gång tillsatte jag 25Kg finkornigt grus.

Jag har varit noggrann med att hålla skummaren ren för optimal skumning men den har skummat ganska lite som vanligt.

Resultatet då? ja-a... det händer grejer, lite, långsamt. Kalkalgerna verkar platsvis ha börjat konkurrera ut de bruna skitalgerna. De bruna algerna minskar i antal, bedöm själv. Nedan är bilden från 3 veckor tillbaka och en från idag:

oktober08105.jpg

nov08009.jpg

Här kommer ännu en helhetsbild av eländet.

nov08006.jpg

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Färska mätvärden. Fortfarande högt Mg även om jag endast tillsatt kalkvatten de senaste 3 veckorna och gjort två 60 liters vattenbyten. Har planerat att starta doseringspumparna för ballingen bara jag fått ner Mg:t.

Ph: är normalt 8,0-8,1 på kvällen och 7,7-7,8 innan ljuset tänds på morgonen. De får väl anses Ok om än lite lågt. Stiger säkert en del bara jag får igång ballingen.

22.11.2008:

Mg=1500mg/l

Ca=400mg/l

Po4=0mg/l

10,7dKH

pH=7,9 (mindre kalkvattendosering än normalt pga av ett drygt vattenbyte)

26,1°C

Hur påverkar annars temperaturen algerna? Är det lägre eller högre temp som gäller?

/johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Johan!

Tycker du gör det mesta rätt nu och jag tror du kommer märka resultat snart. Du har ett riktigt fint akvarium. Problemet med den begagnade stenen kan vara att det är mycket näring bunden i stenen. Hur såg karet ut som du köpte stenen från?

Jag hade fortsatt göra täta vattenbyten och tillsätta kalkwasser som du redan gör. Det jag skulle lägga ner energi på är att skrubba stenen med tandborste el dyl där du kommer åt och sätta i ett filter inne i karet när du skrubbar. Nu har du ett lager av alger som växer/dör vilket ytterligare bygger på näringsämnena på stenen i en ond cirkel. Skrubba ofta och försök hitta mer algätare som hinner tugga ner algerna när de börjar komma tillbaka. Nu är det för högt för sniglarna att komma åt. Sjöhare, sjöborre som skrapar rent stenen på djupet och föreslagna fiskar borde till slut tömma stenen på näringsämnen.

Hoppa även över aminosyrorna helt och hållet även i fortsättningen.

Hoppas du kan komma förbi imorgon så kan vi snacka mer om algproblem, transportproblem från utlandet och annat roligt :).

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tandborstetricket låter bra. Tror jag skall inhandla en extrahård tandborste idag. På samma gång skall jag nog göra igång en dammsugare så jag får ut skiten som jag skrubbar loss. Brukar använda mig av en slang som går rakt ner i sumpen till en wonderbag. Bara att sätta igång häverten och låta returpumpen pumpa upp det renade vattnet igen.

Överväger ännu mellan att skaffa aluminiumbaserad remover eller järnbaserad vid nästa tillfälle då det skall inhandlas. Har dock ett par veckors betänktetid innan jag har tomt i mitt lager så man får se hur karet ser ut då.

Ph:t orkar knappt över 8 tills dess då ljuset släcks så jag undrar om jag iaf borde sätta igång ballingen igen, skulle dock inte vilja dosera mera magnesium då jag redan nu har höga värden. Kan man låta bli att dosera från dunk C (Tropic Marins balling) en kortare tid då jag ändå gör vattenbyten varannan vecka?

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

En liten uppdatering följer.

Jag besökte Triton i förra veckan och fick med mig hem 20 turbon för att hjälpa till med skördandet av mina alger. Hittills ser det väldigt lovande ut. Turbona verkar älska algerna och efter dem blir stenen kritvit :D De verkar inte äns röra på sig särskillt mycket. De har väl kommit till godishimlen kan jag tänka mig, de står på stället och bara käkar hela dagarna. Hoppas deras aptit håller i sig!

Jag fick även med mig hem Ultra Power Phos och använder nu 100g i en reaktor. Har på senare tid börjat få brungula alger (eller cyano) på sandbädden vilket jag antar beror på någon form av obalans nu då jag använder remover och inte tillsätter någonting förutom ballingvätskorna och kalkvatten till karet.

Vissa koraller har fått mera färg, min staghorn har blivit alldeles grön och i regel har mjukkorallerna fått grannare färger. Mina SPS:er växer men färgerna är fortfarande dåliga på dem. Antar att de behöver mera tid på sig för att få tillbaka sin färg.

Synd att man är så kass på att fotografera. Före- och efter-bilderna ser lite olika ut.. hahaha

Här kommer iaf bilden jag tog då jag startade tråden och den senare bilden är tagen idag.

oktober08105.jpg

122008183.jpg

Imorgon bär det av 2 veckor till Thailand så ska bli roligt att se hur det ser ut när jag kommer tillbaka.

Passar på att önska allihopa en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År! :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hejsan!

Jag är nu hemma tillbaka efter 2 veckors semester. Trodde knappt mina ögon då jag tittade in i akvariet då jag kom hem. 80% av alla alger är "puts veck"! Turbona jag införskaffade i början av december har verkligen gjort jobbet! Skönt att det äntligen händer grejer :) Skall lägga in en ny referensbild senare ikväll så ni får se.

En annan mycket intressant sak. Min akvarievakt besökte vår lägenhet varannan dag under semestern. Han ringde mig under ett besök och jag bad honom titta på Profiluxen och Ph värdet. Det var en förmiddag precis innan belysningen gått igång och ph var 8,22. Aldrig varit så högt tidigare äns kvällstid! Först blev jag lite fundersam men lät det vara och konstaterade att det är ju ett bra värde trots allt :) När jag kom hem konstaterade jag att Ph låg på stadiga 8,2-8,3 hela dagen.

Har nu varit hemma 2 dagar och nu har Ph sjunkit ordentilgt. Vid skrivande stund har det varit ljust 3h i burken och ph är 7,88. Ok, hold your horses.

Vi bor i en lägenhet på dryga 80 kvadrat. Huset är från 60-talet. Ventilationen är kass och vi har därför haft en fläht installerad i ett av rummen som sugit ut luft. Denna har dock varit bakom en avbrytare så den har gått rätt oregelbundet. Före vi stack iväg på semester så gick fläkten och sade upp kontraktet. Nu är ventilationen här beroende av 2 ventiler, en i toaletten och en i tamburen, vi har 4 rum att ventilera...

Antagligen bor jag i en koldioxidkammare och Ph orkar inte över 7,9 längre. Besökte idag ventilationsgubben som lovade fixa en fläkt med fuktsensor så att vi skulle få lite bättre ventilation. Tror det kommer ge otroliga resultat med tanke på Ph:t och karets välmående, vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att det går åt rätt håll Johan. Dina sps har återhämtat sig fint. Som jag skrev till dig i ett annat forum så känner jag mycket väl igen det där med svängande pH. Inte minst när man har gäster som sover i rummet med stängda dörrar. Antar att våra hus är för välisolerade. Berätta gärna om den förbättrade ventilationen hjälper dina värden senare.

En helbild skulle sitta fint också :) .

Ha det bra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

TACK Johan!

Här är ju lösningen (hoppas det i alla fall) på de problem jag har i mitt kar, Sillens 720 l. Jag har själv många koraller som har fin färg men allt för många går i brunt. Sedan har jag massor av bruna alger på sten och bakruta. Ska läsa detta noga igen för symtomen är lika mina!

Guld tråd med flera mycket duktiga akvarister som gett bra förslag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyckte ditt akvarium tidigare påminde om en del skadade rev jag sett ute i naturen. Med övergödning och algätare bortfiskade så ser reven ofta ut som ditt kar gjorde innan.

3Kirimati-algae_reef.jpg

Mirakelkuren brukar ju vara att göra precis som du gjorde, reducera näringshalten och öka antalet algätare. Sniglar är verkligen fantastiska på att rensa ett akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer en liten uppföljare.

Är nu tillbaka på 10h/12h belysning och har sakta startat ballingen igen. Slutade med fosfatremovern men tillsätter nu 3ml vodka om dagen. Jag använde järnbaserad remover och den verkade ha bieffekten att en del koraller som inte skall vara gröna började få gröna partier och bottengruset fick en hinna av cyano. Åtminstone tror jag det var cyano.

Efter Vodka i bara några dagar var sanden kritvit och korallerna började få tillbaka sina färger. Har ännu ett par SPS:er som inte fått så bra färg men hoppas de kommer med takt att jag får igång ballingen.

I mitt fall var det nog kombinationen av några saker som löste mina problem:

-mindre ljus, 6h/dygn

-användandet av fosfatremover vilken jag bytte varannan vecka

-inga tillsatser förutom kalkvatten

-20 turbon

Bestälde en ny skummare i förra veckan så få se vad den har för effekt. Har nu en lite underdimensionerad Tunze Doc 9010. Bestälde en ATI BM 200 vilken borde vara en bättre skummare. Hoppas iaf på att den tar ut en del av de partiklar som yr omkring om inte annat.

Startade ny tråd om burken här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=26909

Tack till alla som hjälpt mig lyckas!

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...