Gå till innehåll

Dessa brunalger


Guest oceaN

Rekommenderade inlägg

Får fortfarande en hel del brunalger sedan starten för 2½ månad sedan. Fyller på med osmosvatten som inte verkar göra någon skillnad. Behöver det helt enkelt stå längre innan brunalgerna slutar komma tillbaks (i alla fall så snabbt som de gör). Vad kan uppkomsten av brunalgerna annars bero på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 94
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Suck!! Håller med om dessa brunalger. Jag har haft dem sen starten för 8 månader sedan och de vill inte ge med sig även om det har blivit bättre efter mina 2 stora vattenbyten. De är pest och pina för de är ju inte vackra precis. Jag har provat att höja Kh till 12 men inte hjälpte det bara att jag fick problem med kalciumvärdet i stället. Jag ska försöka kolla upp redoxen och se om det är lågt. Det är väl det enda som jag inte har testat ännu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 5 veckor senare...
Suck!! Håller med om dessa brunalger. Jag har haft dem sen starten för 8 månader sedan och de vill inte ge med sig även om det har blivit bättre efter mina 2 stora vattenbyten. De är pest och pina för de är ju inte vackra precis. Jag har provat att höja Kh till 12 men inte hjälpte det bara att jag fick problem med kalciumvärdet i stället. Jag ska försöka kolla upp redoxen och se om det är lågt. Det är väl det enda som jag inte har testat ännu.

har du fått ordning på brunalgsproblemet,mina har kommit tillbakssmiley11.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fråga alla oss i Örebro vad brunalger är!!!!!!

Detta beror i vårt fall på extremt höga halter av silikat i vattenledningsvattnet!Akvarieosmoser tar bara bort 85-95% av silikatet!

När jag mäter mitt vattenledningsvatten före osmosen så geggar mitt Salifertest ihop sig=omätbara mängder. Efter osmosen får jag maxnivå på testet!!!!!!!

Jag har köpt en "avjoniseringsfilter"att sätta efter osmosen men det finns fortfarande lite silikat kvar i mitt påfyllningsvatten! MYCKET TRIST!

Vad gör man?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fråga alla oss i Örebro vad brunalger är!!!!!!

Detta beror i vårt fall på extremt höga halter av silikat i vattenledningsvattnet!Akvarieosmoser tar bara bort 85-95% av silikatet!

När jag mäter mitt vattenledningsvatten före osmosen så geggar mitt Salifertest ihop sig=omätbara mängder. Efter osmosen får jag maxnivå på testet!!!!!!!

Jag har köpt en "avjoniseringsfilter"att sätta efter osmosen men det finns fortfarande lite silikat kvar i mitt påfyllningsvatten! MYCKET TRIST!

Vad gör man?

Hur länge sedan är det sen du bytt filter i osmosen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag gjorde ett 10% vattenbyte lade irowaphos,körde uv-c i tre dagar

och nu verkar brunalgrna ge upp igensmiley4.gif.verkade som skummaren blev effektivare när jag körde uvsmiley5.gif.,nån som varit med om det,eller har nån förklaring,nu krämar jag på 6 timmar med 250wattaren igen,utan mer algbildning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag gjorde ett 10% vattenbyte lade irowaphos,körde uv-c i tre dagar

och nu verkar brunalgrna ge upp igensmiley4.gif.verkade som skummaren blev effektivare när jag körde uvsmiley5.gif.,nån som varit med om det,eller har nån förklaring,nu krämar jag på 6 timmar med 250wattaren igen,utan mer algbildning.

jo jag har okså märkt/läst att UV-C gör skummaren effektivare ,själv körde jag uv-c 24/7

EDIT*

här läste jag bla https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forum_posts.asp?TID= 1434&KW=UV%2DC+skummare

citat från tråden "Bryter ner organiskt material så det lättare kan transporteras ut ur akvariet av skummaren"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...