Gå till innehåll

Dessa brunalger


Guest oceaN

Rekommenderade inlägg

  • Svar 94
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

  • 3 veckor senare...

När jag hyrde ut min lägenhet i ett halvår... och kom hem och såg mitt kar vara hela karet täckt med denna typ av brunalg!!!

Jag har idag inga problem med brunalgen. Jag tog till gamla sötvattentrickset... Total nedsläckning i tre dagar.. Ett stort vattenbyte (50%), slammsög hela botten.

Jag ökade cirkulation drastiskt. (har idag 20 ggr). Algen kom tillbaka men jag fortsatte slammsuga och slammsuga. Till slut gav den jäveln upp!smiley9.gif

Tappade en hel del koraller tack vare denna brunalg... men det var risker jag var medveten om när jag hyrde ut lägenheten... Orsaken till detta utbrott misstänker jag var att hyresgästen matade 10 ggr mer än vad jag brukade.. samt att skummaren slutade skumma som den skulle.

Men som sagt... allt ser bra ut idag smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä 20 ggr är nog i överkant.. men jag kör med intervall funktion så alla pumpar går inte på samma gång i dagsläget. Men när jag hade problem med brunalger. så punktmarkerade jag stenarna från alla håll och kanter. Mer än 10 ggr räcker mer än väl. Man ska se till att det cirkulerar i hela karet så gott det går.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

återigen så hjälper alla småplockande kryp till att förhindra uppkomsten av bruna och röda alger,grejen är att man ska haMASSOR av dom.räkor,krabbor ,sniglar maskar sjöborrar sjöstjärnor sjögurkor etcsom putsar på ytan av sand och sten där cirkulationen inte är verksam (Dvs de tiondelar av ytskiktet på sten och sand som "skyddas av nån slags "ytspänning")

tråkigt för Örebroarna om dom har såna kisel/silikatproblem,men det är kanske därför dom låter som dom gör!smiley2.gif.smiley4.gif

Men menar ni verkligen att en fungerande osmos inte löser dessa problem??? isåfall borde väl silikatfilteret sitta före osmosen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Återigen så hjälper inte småplockande kryp mig såsom räkor krabbor mm. (Jag har visserligen några trochussnäckor och en sjöborre kvar) när det finns en Clowntryckare på mitt lilla rev. Mina kiselalger växer fortare än en en arme av algätande djur hinner äta av. Problemet med kisel visar sig klarast i gruset. En Osmos tar inte bort all kisel med reduserar den och nej filtret ska inte vara före osmosen. Om man kopplar den före så måste den ju ta bort dubbelt så mycket kisel än om den kopplas efter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inte ha småkryp i karet då clowntryckaren betraktar i stort sett allt (Utom koraller) som middagsBuffé. jag har testat5 olika osmosanläggningar och ingen av dessa tar bort 95-97% av kisel utanca 50-70%. Ett kiselfilter på bilden i mitt tidigare inlägg binder 12g silikatoch om jag har 1.5mg/l i kranvattnet och 0,5mg/l i osmosvattnet så räcker filtret 3 ggr längre efter osmosen. Filterna i osmosen byts ca 1 gång per år oavsett hög eller låg kiselhalt i kranvattnet. Silikatfiltret är ett kompliment till en befintlig osmosanläggning för att kunna tillverka ett ännu bättre vatten dessutom så tar det bort nitrat och fosfat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med en tryckare i karet har du naturligtvis problem med alla kryp ovan sandsmiley1.gif

men får du inte en massa besvär med att ansluta kiselfiltret efter osmosen,? känns som om det vore enklare att ansluta kiselfiltret på vattenledningen före osmosen eller är konstruktionen inte avsedd för "inline" installation med tryck?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en sjögurka men den käkar inte kiselalger. Du känner inte ozzy. han äter t.o.m Nori i stora mängder.

Kiselfiltret:

Den ska enligt tillverkaren kopplas efter osmos.

http://shop.meeresaquaristik.de/csc_article_details.php?nPos =&saArticle[iD]=1461&VID=Q39gXsuYOv1r5Mt2&saSearch[word]=silikat&saSearch[category]=0&saSearch[special]=0

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...