Gå till innehåll

Dessa brunalger


Guest oceaN

Rekommenderade inlägg

jag läste ett inlägg ifrån Petrol ...

"Du kör inte 6500 k, brunalgerna verkar gilla det"

Jag hade ifrån början ingat annat än 20000 k dubbel t5, köpte ett 6500K

t5 rör och efter några dagar kunde man se bruna demoner på mit glas ...har ca 20 Astrea, 1 turbo, 15 blåbenade eremiter, 3 sandvändare och en putsare....5 Percula clowner ( ca6 månader gamla) 1 koppar pincett, 1 domino damsel, 1 dvärgkejsare, 1 grön BTA, 1 tub anemon och en sten med ca 15 skivisar. har ökat fiskmängden sakta, sakta ...ca 2 nya invänare i månaden ...nu har de varit i ett par månader och köpte nu en dvärgkejsare ...dock fick jag inget spår av brunalger de första 3 månaderna ...sedan et nytt t5 rör ...BOOOOOOM ! Tjena grabar, vi är här för att förpesta utsikten och förbered er på att vi skall bo här ett tag framöver" så känns det smiley5.gif.

jag tror att Petrol har något man borde spinna vidare på ...eller vad tror ni alla experter ...

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 94
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

det verkar som att det alltid finns en tendens till såna här saker när man ändra nånting i ljuset,typ tid /färg om karet redan balanserar för nära gränsen till nytt utbrott av diatom alger.

man måste se över två saker: varför finns det silikater och fosfater å vad nu mer som göder brunalger

1: kommer det från färskvattnet/osmosvattnet jag fyller på ellerblandarsaltetmed?

2:kör jag med nåt sniksalt,så att det kommer därifrån?

3: finns det nåt i akvariet som fäller ut dessa ämnen

åtgärdpaketet är följande som jag ser det:

först och främst måste nivåeerna i karet ner så nära noll som möjligt,alltså får man snällt åka och inhandla t.ex såna där meshbags med remover och placera dom så attn allt vatten verkligen passerar igenom.

steg två är att se till att det inte kommer nytt vatten med samma problem! J,svärd har haft uppeen rekommendation påfosfat filter att koppla till efter osmos

steg tre är att se till att saltet man använder inte innehåller fosfater,

gäller för övrigt kalkvatten och alla andra tillsatser också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten rättelse. Det är ett silikatfilter och det tar bort det kisel som är kvar i vattnet efter osmosen och den funkar utmärkt, en väl värd investering. Har nu använt algen ex och har två doseringar kvar och mina bruna alger är borta de har vitnat och kalkalgerna tittar fram mer och mer. Sköljde rent sanden och la i en tredjedel ren och fin sand och nu efter 4 dagar är den kritvit och fin . Innan kiselfilter och algen ex så blev den brun på 2 dagar.Mina fosfat och nitratvärden är 0. Jag använder fosfatremover + zeolit. Karetser nu ut i stort sett som ett nystartat akvarium.

Problem med brunalger: Mitt förslag (Har testat ut denna själv och talar med erfarenhet)till åtgärd förutom greger's helt rätta punkter är:

1./ Köp saliferts silikattest. Mät kranvatten osmosvatten och akvarievatten

2./ Vid minsta silikatmängd i osmosvattnet köp ett silikatfilter(Tar bort kislet)

3./ Algen ex. En dyr flaska men den förbättrar och skyndar på att ta bort befintliga alger i karet. Då det bara kom en flaska utan instruktion så har jag denna och bifogar den här.

Håll till godo

<DIV>

Algen ex

The treatment should look as follows:

HQI light to 6 hours reduce

Blue light on 8 hours "

Skimers "full Pulle" to run leave

Coal filtering (as well as filtering of all kinds, except schnellfilter) stop

then every 2 days in the evening on 250 litres add water 15 ml of the alga means.</DIV>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En"butik iShlm"nämnde att det finns en specifik krabba som tydligen mumsar bruna alger... jag begärde aldrig artens namn. Och om jag förstod det rätt så ärarten tydligen inte så vanlig i handeln heller för den delen... Men visste vore det kul att ha ett par ev "brunalg ätande krabater" i beståndet också i förebyggande syfte. Någon som känner till dennakrabba?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen. Nu har jagkört en kur med Algen-ex och tyvärr så tänkte jag inte på att fota lite stenar innan behandlingen utan kom på detta mitt i kuren så jag lägger upp 2 bilder

Denna bild togs den 12/1 och då har behandlingen pågått i 6 dagar. Kan nämnas att innan behandlingen så var stenen mycket brunare

stenmittennere1201057gv.jpg

Denna bild tog jag idag och visst är det skillnad?

stenmittennere2201059sc.jpg

Tycker att de bruna algerna tog mest stryk av algen ex men de gröna verkar ha klarat sig bättre. Koraller och kalkalger har inte tagit skada

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade sand på vänstra sidan i början som en test och sedan la jag i sand i resten av karet. Algen ex funkade bra på bruna alger men de gröna var det sämre med. Nu slipper jag brunalger i sanden men har börjat få gröna iställetsmiley37.gifman måste skratta åt eländet. Alger är skit men det är dags för en sandvändande sjöstjärna och ett par V.strigata som kan böka runt. Kommer nog fortfarande ta ur lite grus i samband med vattenbyte och göra rent. Det är ett livstidsåtagande känns det som.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...