Gå till innehåll

2000 liter saltvatten


Freedom

Rekommenderade inlägg

Sådär då börjar det närma sig att göra lite fler inköp till mitt projekt.

Husbygget börjar ta form och akvariet är redan beställt och ska levereras nästa månad.

Storlek: 260x120x70 cm

Detta akvarium kommer befolkas av huvudsakligen "mindre" fiskar. Några få kanske hamnar runt 20cm tex som min mirakelfisk.

Att jag inte vill ha större fiskar är pga jag vill verkligen få fram känslan av ett hav, vilket lätt försvinner om man går upp i större fiskar.

Belastningen kommer absolut inte vara hög.

Koraller kommer jag köra en väldigt stor mix men även här inga överdrivna mängder utan min plan är att ha revpelare/grottor sen stora öppna simytor.

Så till mina frågor då:

Vilken skummare hade ni satsat på? (har ingen erfarenhet till denna storlek)

Hur ofta och hur stora vattenbyte skulle ni rekomendera?

Vilka cirkulationpumpar bör jag satsa på?

Har erfarenhet av saltvatten sen 4 år

Har idag endast 1 red sea max kraftigt modifierat igång pga husbygget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En Bubble King av en modell 300 eller en större om inte ekonomin sviker,pumpar skulle du kolla på Red dragons sortiment som jag tror heter Titanium.Dyra saker men enligt mig så finns det inget på marknaden som levererar sådan kvalitet och e strömsnåla och supportar sina kunder.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Av ovan nämnda så har jag goda erfarenheter av den mindre BubbleMaster 200. Det finns flera som kör BM250 här på guiden, så det är nog bara att söka sig fram...

Gällande storleken på din burk så kanske jag skulle ha tittat på något större.

Korallen-Zucht "Revolution" är en skummare jag hade kunnat tänkt mig framför en Bubble King. Tänk dig dragrace-bil vs Ferrari. (med risk för flamewar)

EDIT: Det finns ju Bubble Master 300 som borde vara tillräcklig för ditt kar.

ATI-Bubble-Master-300.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man har kört salt i ett par år så märker man, att om man har köpt fina grejor ifrån början så behöver man inte byta ut dom så ofta. Skummaren BK 300 håller Världsklass.

Vattenbyte sägs vara 10% i månaden men håller du inte så hög belastning skulle du kunna ta 5% förutsatt att du har en bra skummare!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej alla.

Tack för alla tips kommer säkerligen komma upp många fler frågor under resans gång.

Men dessvärre kommer uppstarten bli förskjuten.

Valde för några dagar sedan att gå ifrån mitt nuvarande förhållande.

I och med det betyder det att jag måste anställa nya byggare, för de som byggde innan var genom hennes far. Så just nu står bygget stilla!

Men förhoopningsvis ska det vara igång snart igen, då byggbranschen inte har allt för mycket att göra i dessa tider.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle rekomendera dej att inköpa en Revolution skummare storlek medium.

Den klarar hanterar kar mellan 1500 L och 3000L den har till och med slaget mycket större skummare av märke censur vid mätningar i bio labb miljö.:smiley3:

Den ger ett bra skum som är värkligen kraft fullt

post-1383-14468916348965_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Hej alla!

Gud vad det var länge sedan jag var här!

Tar lite tid att bygga hus samtidigt som man jobbar vanligt. -dans

Gör det mesta själv för jag älskar stora projekt, sen så sparar jag ju pengar som istället kan användas till akvariumet :) så mitt 2000 liters projekt lever i högsta grad.

Tänkte dock ta lite juluppehåll nu och passa på att inhandla lite fler saker.

Det som redan finns är en Revolution skummare samt 2st AM 2x250w.

Har två frågor ang sumpen samt bänken. Som jag gärna hade fått era synpunkter på.

Vad ni tycker jag ska satsa på för returpump samt hur högt genomflöde ska jag satsa på genom sumpen.

Bänken tänkte jag mura upp med 34cm breda lecablock, sen lägga balkar tvärs över, eller göra en hel ram att lägga ovanpå blocken. Vad tror ni om det eller har ni några andra ideer o tips?

Vill lägga in en liten brasklapp att uppdatering med bilder och inlägg inte kommer bli den högsta den närmsta tiden. Är inte riktigt framme vid akvariestart ännu som ni kan se på bilderna!

post-3525-14468918873554_thumb.jpg

post-3525-14468918873745_thumb.jpg

post-3525-14468918873921_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inget om returen.

Men jag tror det är lättare att skystera om du bygger en ram med trä ist för att lägga planken direkt på lecan.

Skall bli kul att se hur du löser allt specielt när jag själv kommer skaffa ett större kar även om min volym kommer hamna på hälften.

Välkommen tillbaka bytheway.

MVH.Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med ett kar på 120cm bredd så kan du köra med två vanliga bänkskivor i bredd, de brukar väl ligga på 60cm? Då tror jag du kan få en bra grund att bygga på.

Returen hade jag nog valt på antingen 32 eller 40mm, beroende på vad du ska ha för rör ner i sumpen. Men 2x32mm, varav det ena tar 90% och det andra resterande 10 tror jag räcker för att ha ett bra flöde genom sumpen.

Som returpump hade jag valt en Red Dragon på kanske runt 5000 liter.

Ska bli intressant och se detta växa fram. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...