Gå till innehåll

Sökes provkanin :)


Waterboy

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

jag frågade i en annan tråd om det var någon som upplevt samma sak med sitt fosfattest som jag gjorde härom dagen men ingen svarade så vi provar här på nytt.

Jag har alltså kämpat med alger en tid och börjat ana att mitt fosfattest (Tropic Marin) inte stämmer. Det har sedan start visat nollvärden. Sedan var det någon som sade att det kan vara så att fosfatet är bunden i bottensubstratet och övrig inredning och att mitt test därför visar noll även om det finns fosfat i mitt kar som algerna kan utnyttja.

Jag fick för mig att göra ett nytt fosfattest men denna gång satte jag några korn korallgrus med i testvattnet. Vilket fyrverki! Först bubblade det kraftigt och sedan blev vattnet knallblått, detta skulle alltså tyda på höga halter fosfat.

Nu vet jag inte om man kan göra testet på det sätt jag gjort. Jag behöver nu DIN hjälp förutsatt att du har ett algfritt akvarie och nära noll fosfat. Gör 2 prover, ett på vanligt sätt och ett till vilket du tillägger 5-10 korn från bottensubstratet. Får du samma resultat som jag eller visar det fortfarande noll?

Om ditt visar 0 så kan jag väl vara ganska säker på att mitt bottensubstrat innehåller så höga halter fosfat att jag kanske borde byta ut det.

Tacksam för medhjälpare och synpunkter på min teori:)

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För skojs skull testade jag att göra samma sak och fick 1,0 ppm till skillnad från 0 som jag alltid fått annars. Jag upplevde samma sak att det fräste och hade sig i början.

Då jag ett jbl-test och inte deras nya "sensitive"-test utan det gamla som mäter 0,25 - 0,5 - 1,0 - ... - 10,0. Dvs mitt vart iaf inte knallblått och gick långt utanför skalan som jag uppfattade att ditt hade gjort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är lite inne på samma spår som Ted. Jag har inte Tropric Marins fosfattest, men i beskrivningen till Saliferts fosfattest står det tydligt att testresultatet blir ogiltigt om KH-värdet överstiger 20 dKH. Risken är ju att den kemikalie du blandar i testet löser upp kalk/karbonat från korallgruset (därav fräsandet) med resultatet att KH-värdet kraftigt överstiger 20, och därigenom blir testet värdelöst.

Bara en idé, som sagt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det låter som en vettig förklaring att kalk löses, den köper jag :) Vet inte om jag inbillar mig men tycker även att mina alger har minskat sen jag lade av med alla tillsatser förutom kalkvattnet.

Kanske jag äntligen börjar få ordning på min burk.

Tack för alla svaren!

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är precis som Calle skriver, testerna bygger på syror och dessa löser kalk.

Vanliga PO tester är lite för klena för att detektera låga fosfatnivåer, och i ditt fall är säkert fosfaten bunden i stenen, vilket ger ett långsamt utfällning av fosfat vilken också gör den svår att mäta.

Som jag nämnt tidigare kan man alltså värma mätvattnet i micron till 80grader under några minuter, och sedan mäta när vattnet svalnat.

Det kan också vara bra att veta att fosfathalten är högre på morgon än kvällen.

Där det finns alger finns det fosfat!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PO4 som vi mäter med testerna kan bara existera mellan vissa pH värden. Så morgon mått o kvällsmätningar har sina förklaringar.

Nej Ted. Jag har mätt upp morgon och kvällsvariationer i justerade pH värden, dvs samma pH vid båda tillfällena. (inte provjusterat utan karet har hållit ett jämnt pH) Det har jag gjort vid mer än 20 tillfällen. Istället är förklaringen att den bakteriella nedbrytningen hela tiden producerar ortofosfat. Under dagen (vid belysning) tar fotosyntesen hand om ortofosfaten (förbrukning/upptag). När det upptaget är större än bakteriellt producerat ortofosfat så kan man mäta skillnader i mörker och ljus. Detta eftersom bakterierna fortsätter att producera ortofosfat (mineralisering) även under de mörka timmarna och eftersom inget upptag existerar då (ingen fotosyntes) så stiger innehållet av mätbart ortofosfat i vattenkolumnen under den mörka perioden. Vid kraftig tillväxt under fotoperioden (alg eller koralltillväxt) "äts" den under natten producerade ortofosfaten tillsammans med den dagproducerade normalt upp och en lägre koncentration kan mätas på kvällen. Inget konstigt i det - ren biologi och också grunden till tillväxten i de allra flesta kar.

Som jag nämnt tidigare kan man alltså värma mätvattnet i micron till 80grader under några minuter, och sedan mäta när vattnet svalnat.

Detta har jag missat Greger - vad vinns med det?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...