Gå till innehåll

Hur kapar jag glas själv?


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Glad i hågen har jag just installerat en ny sump till mitt FO-kar efter att den gamla sprack i botten. Just innan jag skulle sätta på vattnet ser jag att mellanväggen som bestämmer vattennivån i skummarfacket blev 5 cm för hög. Attans att jag tabbade mig med måtten i beställningen!

Frågar är ju jag enklast kapar av 5 cm på höjden på en mellanvägg i en helt ny sump. Jag har surfat igenom gamla trådar, och det verkar som om jag har följande alternativ:

  1. Skär ut mellanväggen med ett rakblad, och kapa sedan bort 5 cm med en glasskärare
  2. Skär ut mellanväggen och lämna in den till glasmästare för kapning
  3. På något sätt dremla/vinkelslipa bort 5 cm glas utan att ta ur mellanväggen ur sumpen.

Jag orkar inte vänta, så det är alt 1 och 3 som känns aktuella. Alternativ 1 är väl mest rätt, antar jag, men jag har stor respekt för att skära glas.

Har någon tips eller erfarenheter? Jag hittade denna länk med en till synes bra beskrivning på att skära glas (se steg 7-12).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

alt 3 är väl inget bra .....frågade en glasmästare om att kapa en sak på mitt kar...fast den var bara siliconad fast i karet så vågade han inte kapa i den....sprikrisk! Om han vara var feg eller visste vad han snackade om vågar jag inte svara på!

Tycker du skall chansa på alt 1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Torrlägg sumpen, plockat ut glaset, skaffa ett i plexi det kan du borra, skära, dremla som du vill utan sprickrisk.

Nej skämt åsido, hut tjockt är glaset?

Att kapa ett inbyggt glas är ofta ett problem eftersom inte glasskäraren inte kommer åt i hörnen.

Du skulle även kunna borra det för att skapa det flöde du vill ha.

/Stoffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4. Borra några 25mm hål i mellanväggen med Julas glasborr. Det går att köra med en batteriborrmaskin.

Intressant förslag, ska det vara höga varvtal (jag har både dremel och vanlig borrmaskin)?

Behövs det vattenkylning?

Skulle du våga borra mellanväggen medan den sitter i sumpen?

Det är 6 mm glas. På bilden nedan är det den vänsta mellanväggen som behöver sänkas. Mellanväggen är nu 23 cm hög, men en Fauna Marin Ultraskim ska ha 16-20 cm i arbetshöjd.

post-1358-14468916328022_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borret behöver vattenkylas och går bäst någonstans mellan tvåhundra och tusen varv per minut.

Tanken är att borra med glaset i sumpen. Tar du ut sumpen och ställer den på en gavel med en tändsticksask under gavelns topp går det att hälla ett halvt glas vatten på mellanväggen. Det räcker som kylning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett alternativ är ju att ta lös skivan och sätta in den vinklad, dock så tar det ju en del plats, för att sänka 5 cm skall över eller underkant typ 14 cm åt sidan så det spörs ju hur det stämmer med hur du tänkt dig upplägget. Det skadar väl inte att begrunda det alternativet i alla fall, går det så bör det vara smidigare än att skära eller borra. Skära glas är annars inte så ohyggligt komplicerat men att lyckas med att bryta av en relativt smal strimla från ganska tjockt glas är inte direkt det enklaste man kan börja träna på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med att vinkla skivan får jag nog inte plats med.

Jag skulle kunna börja med att borra ett par hål, och sedan ev. förstora öppningarna i sidled med min dremel och diamantstiftet. Jag tror att jag börjar med att köpa borret och sedan testa mig fram till vad som funkar.

EDIT:

Annars är ju den här tråden från 2004 en klassiker. Jag fick träff på denna tråd när jag googlade på "glasborrning" :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jula har små hålsågar av samma typ för att åstakomma mindre hål, passande till min dremel kopia. Om det är mer intressant. Classe har "diamant kapskivor" för glas och kakel.

Alternativen är många. Lycka till. (Jag hade ryckt loss skivan och åkt och snackat med bull Fia. Min vanliga glasmästare då alltså. Så kallad eftersom jag bjuder på bullar, och hon bjuder på arbetet. Oftast även glaset.)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så, nu är det fixat. Tipstack till Stigigemla!

Jag åkte till Jula och köpte två diamanttrissor (ca 70 kr/styck). Med håltrissan gjorde jag tre hål med någon cm mellanrum, och med cylindertrissan gjorde jag en avlång öppning mellan dessa hål. Se resultatet på bilderna!

Jag är helnöjd - jag slapp plocka isär sumpen, och jag fick det fixat till en rimlig penning redan under helgen. Borrarna har jag säkert mer nytta av framöver :)

post-1358-14468916331323_thumb.jpg

post-1358-14468916331519_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...