Gå till innehåll

Zeovit + mörkerkoraller


mano

Rekommenderade inlägg

Undrar om det är något av korallen-zuchts produkter som hjälper till att kunna hålla mörkerkoraller bättre (då främst gorgonier). Själv gissar jag på Coral Vitalizer, Sponge Power eller Coral Snow. Någon som inte bara gissar utan faktiskt vet?

Edit: Jag förutsätter även att baspreparaten i zeovitmetoden i sig hjälper till att kunna hålla mörkerkoraller och undrar vilka andra preparat som kan hjälpa ytterligare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu haft en mörkerkorall - typ död mans hand gående i ett år bland annat med hjälp av att krama mina filtersvampar med jämna mellanrum. detta ger också en bakteriemulm, speciellt om man använder något preparat som luktar inlagd gurka eller salubrin samtidigt :) (hint googla på salubrin)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mulmen från skakningen av zeovitfiltret borde ge dem mat men om det är tillräckligt vet jag inte.

Jo det var väl egentligen mulmen jag menade med baspreparaten i följande mening.

Edit: Jag förutsätter även att baspreparaten i zeovitmetoden i sig hjälper till att kunna hålla mörkerkoraller och undrar vilka andra preparat som kan hjälpa ytterligare.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha salubrin och gurka det förklarar allt. Det är därför dödmanshand alltid har klarat sig i saltvattensakvarium och vart så svår att ha ihjäl. Man har alltså missat att använda gurka o salubrin.

Ted glöm inte bort att ge tips om ämnet och inte bara pika lasse för hans alternativ till zeovit-metoden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej men alla vägar till Rom är ju lika bra.

Jag har sett en seriös satsning på att hålla mörkerkorall med egna ögon i hela mitt liv. Där användes plankton reaktor, Fauna Marins produkter för mörker korall, kylare och en JÄTTE vatten volym samt effektiv filtrering via skummare och tricklefilter. Det matades även med levande foder fångat i havet dagligen. Angående om att använda ZEOvitmetoden för att hålla dessa djur har jag själv ingen erfarenhet och inte heller någon som helst erfarenhet med salubrin i karet heller så jag kan tyvärr inte komma med mer kött på benen där. Jag har på prov tagit in en Gorgon som sitter i mitt ZEOvitsystem har bara haft den i ca 3 veckor och kan inte dra några som helst slutsatser ännu men jag har en mailkonversation med en väldigt kunnig inom ämnet. Mycket verkar handla om i vilken hastighet och mängd fodret kommer i. Jag kan återkomma när jag vet mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej men alla vägar till Rom är ju lika bra.

Jag har sett en seriös satsning på att hålla mörkerkorall med egna ögon i hela mitt liv. Där användes plankton reaktor, Fauna Marins produkter för mörker korall, kylare och en JÄTTE vatten volym samt effektiv filtrering via skummare och tricklefilter. Det matades även med levande foder fångat i havet dagligen. Angående om att använda ZEOvitmetoden för att hålla dessa djur har jag själv ingen erfarenhet och inte heller någon som helst erfarenhet med salubrin i karet heller så jag kan tyvärr inte komma med mer kött på benen där. Jag har på prov tagit in en Gorgon som sitter i mitt ZEOvitsystem har bara haft den i ca 3 veckor och kan inte dra några som helst slutsatser ännu men jag har en mailkonversation med en väldigt kunnig inom ämnet. Mycket verkar handla om i vilken hastighet och mängd fodret kommer i. Jag kan återkomma när jag vet mer.

Tack för det, startade tråden för att jag själv har gjort samma sak och köpt en väldigt liten Gorgon på prov som jag dock bara har haft i 3 dagar än.

Funderar på om något av Korallen-Zuchts produkter kan vara värt att testa för att den ska ha större chans att klara sig, funderade annars på Fauna Marins Ultra seafan som tydligen helst ska blandas med Ultramin s, som väl är kolkällan i Ultralith, för bästa resultat. Då borde det väl funka att blanda med ZEOstart också.

Men eftersom jag gjorde valet att börja med ZEOvit och inte Ultralith så skulle jag hellre välja en Korallen-Zucht produkt att utöka med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ultra Seafan och Ultra Pac var de produkter som den med mörkerkorall karet jag besökte använde ihop med plankton.

Ultramin S innehåller aminosyror som fungerar som nitrogenkälla det gör inte XXXX. XX har andra produkter som innehåller aminosyror men separat. vill inte trampa på gränser så jag namnger dom inte för att inte röra upp några känslor.

Salubrin innehåller inte heller aminosyror vad jag vet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ultramin S innehåller också andra ämnen bla glykosmonohydrat (druvsocker med en kristallvattenmolekyl?).

Mao inte bara aminosyror som kolkälla utan även socker.

Just den ständiga matningen av mörkerlevande koraller är nyckeln till framgång. Den person Ted refererar till (?) har väl en gammal ombyggd kalkmixer fylld med planktonliknande mat (Sea Fan + Ultra Pac osv) styrd med doserpump för att ständigt tillföra mat.

Tänk bara på att all phytoplankton och torkade alger innehåller mycket fosfat så mata med försiktighet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse, Alcyonium sp har inte i närheten av de krav som tex ickefotosyntiserande gorgoner har och är inte ett bra exempel på att visa att svamp metoden skulle fungera på dessa gorgoner.

Alyonium sp. är en korall som klarar sig och slår ut i de allra flesta system. Svamp ZEOvit eller ingetdera. Den är en riktig hårdkokt korall som faktiskt klarar sig under de flesta förhållanden. Jag har under min tid aldrig haft problem med den arten och aldrig hört talas om någon som misslyckats med denna. Det är en korall som kan trilla under levandesten högen för att hittas flera år senare vid liv.

Observera att på grannforumet så har du redan en akvarist som har funderingar på att hälla salubrin i karet efter ditt tips.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse, Alcyonium sp har inte i närheten av de krav som tex ickefotosyntiserande gorgoner har och är inte ett bra exempel på att visa att svamp metoden skulle fungera på dessa gorgoner.

Alyonium sp. är en korall som klarar sig och slår ut i de allra flesta system. Svamp ZEOvit eller ingetdera. Den är en riktig hårdkokt korall som faktiskt klarar sig under de flesta förhållanden. Jag har under min tid aldrig haft problem med den arten och aldrig hört talas om någon som misslyckats med denna. Det är en korall som kan trilla under levandesten högen för att hittas flera år senare vid liv.

Observera att på grannforumet så har du redan en akvarist som har funderingar på att hälla salubrin i karet efter ditt tips.

Det var inget tips - det stod

använder något preparat som luktar inlagd gurka eller salubrin samtidigt
Jag har heller inte sagt att svampmetoden fungerar på Gorgoner utan bara redovisat mina erfarenheter vad gäller Alcyonium sp. Efter din fina redovisning av dina erfarenheter med Alcyonium sp så får man väl uppmana alla som vill prova med en mörkerkorall att skaffa denna art då eftersom ingen har misslyckats med den.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag är part i "målet" med olika ULN-system med zeolit som biomassa, så är det ju inte utan att jag ibland undrar varför det hela tiden ska ältas innehåll.

Dessa produkter och system är ju utvecklade under många års exprimenterande och trial n´error.

Det är ju inte de enskilda ingredienserna som är hemligheten, utan sammansättning, doseringar och övrigt handhavande som tagit tid och kostnader att komma fram till.

Det är väl lite som färdigmat, alla vet att innehållet kostar några kronor, men många väljer ändå att köpa en färdig anrättning för typ 50:-. eller ett bröd för 30.-, där man vet att mjöl,jäst och vatten kostar en 1:-

Eller kanske som den gamla skrönan om räkningen från bilverkstan:

Byte av justerskruv förgasare 1250:-,

varav moms 250,

skruv 4:-,

veta var skruven ska

sitta 996:-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, Leffe! Det där att "veta vad skruven ska sitta" är ju merparten av kostnaden för i stort sett ALLA produkter som säljs... I alla branscher!

Sen måsta vi tåla lite humor...

Fast det är klart - alla förstår inte skämt... (skulle de verkligen testa Salubrin?) Jösses, man slutar aldrig att förvånas!

Och faktum är att Alcyonium sp är en riktigt cool korall! Tack Lasse!

Men åter till frågan - vad skulle man kunna mata mörkerlevande koraller med? Har du testat något, Ted?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...