Gå till innehåll

Mata Ricordea Florida?


Botan

Rekommenderade inlägg

Återupplivar denna tråd. Jag undrar för min florida anemon är ca 1 cm vad jag skall mata den med? Idag matar jag den med zooplankton. När kan jag börja mata den med lite annat?? Skall dom ha något annat än plankton??

Mina äter berikad mysis ca en gång per vecka med pipet. De växer betydligt snabbare om de matas aktivt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu var det ett tag sedan jag läste på om ricordeor men om jag inte missminner mig så kan man få dom att äta MEN dom kan inte utnytja maten ordentligt utan spyr ut den igen även om det kan ta en stund. Dvs en matreflex men inga vettiga "organ" för att ta hand om fodret.

Ljus räcker dock gott och väl för dessa kreatur enligt vad jag märkt...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ricordea:

Dom spyr upp rester och avföring -ie använder munnen både för intag och avföring, det betyder inte att de inte tar åt sig näring, jag har också bevittnat snabbare tillväxt vid matning men det är inte nödvändigt och de lever gott utan detta med långsammare tillväxt (om ljuset är tillräckligt). De klarar sig på relativt lite ljus men blir vackrare med mer, speciellt blåljus har gett tydligare/intensivare färg på topparna hos mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har vanliga bruna som kommit med stenen, de största c a 8 cm i diameter. Min orangea är jättestor, säkert 15 cm tvärs över när den sprider ut sig. På bilden är den lite hopdragen.

De får bara ljus

fjodor.jpg

Det där är en Ricordea yuma. Väldigt vacker !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ricordea:

Dom spyr upp rester och avföring -ie använder munnen både för intag och avföring, det betyder inte att de inte tar åt sig näring, jag har också bevittnat snabbare tillväxt vid matning men det är inte nödvändigt och de lever gott utan detta med långsammare tillväxt (om ljuset är tillräckligt). De klarar sig på relativt lite ljus men blir vackrare med mer, speciellt blåljus har gett tydligare/intensivare färg på topparna hos mig.

Det vanliga du ser en ricordea spy upp är zooxantheller, precis som en euphyllia gör till och från.

Jag tror att dom absorberar en del näring genom vävnaden, men inte att dom har rena matsmältningsorgan.

Hur är det finns det någon som har stenkoll på detta??

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.wetwebmedia.com/corallim.htm

Feeding/Foods/Nutrition: Types, Frequency, Amount, Wastes

Mushroom anemones are obligate symbionts with their zooxanthellae. They must utilize endo-symbiotic dinoflagellates for food production and waste elimination. Additionally, all species filter feed to some extent, the longer the tentacles, the more. Their short tentacles enclose stinging cells (nematocysts) and sticky spirocysts.

Delbeek cited Achterkamp's description of stroking a polyp and observing it's reaction as a guide to willingness/necessity of feeding. The individual will form-up into a cup if desirous of further feeding.

For what it's worth, I'll reiterate my admonition concerning over-feeding. Don't do it!. Mushroom anemones have been kept for many month's without "augmentative" feeding, receiving nutrition through photosynthetic/chemosynthetic activity. Occasionally some "macro" (that is "see-able") food may be offered by placement on the polyps or sprayed in their general direction. Leave no excess.

min ricordea hade vid viss storlek rena ätreflexer svälde upp och skapade en kopp som slöt sig runt mysisbit som var borta när den öppnade sig igen. Matade 1-2 ggr/månad senare var den inte alls intresserad och jag har inte matat på ett tag då jag inte sett matreflexer eventuellt får den tillräckligt via zoozantellerna nu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min är grön/orange och blå....väldigt vackra färger med mh 150 w med blått sken. Min verkar inte kunna äta mysis/artemia eller räkor ännu. Johannes: Hur stor var din när den började intressera sig för mat? Min Ricordea köpte jag från Aquaware house för 400 spänn...1 cm i dm...så den är skiit dyr men otroligt vacker. Får ta och foto den. En sak till. Har hört att dessa är giftiga. Är dom det? Jag har då vart och pillat på den....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till er som undrade om det verkligen är Ricordea Florida jag matar med mysis så stämmer det. Har inte märkt att de spyr upp dessa och jag har märkt en markant skillnad i tillväxt mellan de som jag matar och de som jag medvetet låtit bli att mata.

http://images.google.co.uk/imgres?imgurl=http://www.reefcorner.com/images/RicordiaEatingMysis_small.jpg&imgrefurl=http://www.reefcorner.com/SpecimenSheets/ricordea.htm&usg=__LPoRRt-hmRFm4uSaeZII-P75VJM=&h=99&w=133&sz=4&hl=en&start=2&um=1&tbnid=rXPwlZdGBSLOgM:&tbnh=68&tbnw=92&prev=/images%3Fq%3Dricordea%2Bmysis%26um%3D1%26hl%3Den%26sa%3DN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till er som undrade om det verkligen är Ricordea Florida jag matar med mysis så stämmer det. Har inte märkt att de spyr upp dessa och jag har märkt en markant skillnad i tillväxt mellan de som jag matar och de som jag medvetet låtit bli att mata.

Mycket intressant, jag har lyckats få respons på mat en gång men efter det så reagerade den ricordean närmast negativt till matningsförsök. Det som jag upplevde var att polyperna skrumpnade ihop när nåt ätbart landade på disken, jag skulle gärna se att den delade på sig då den är ordentlitg stor nu...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här ser min ut. Ser den ut att må bra...Vet närmligen inte hur den skall se ut. Tycker den ser hängig ut men jag vet inte...

den hänger absolut inte.. , då hade varje 'boll' varigt lite urblåst kan man säga,

mina ser hängiga ut vid delning, då ser det ut som man hade trampat på den typ..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...