Gå till innehåll

vilken tjocklek på glas?


Lindgren

Rekommenderade inlägg

blir inte riktigt klok på den tabellen, kollar jag på 60cm högt och 105cm brett så får jag det till ca 9mm. Men sen så är det klart att djupet påverkar. Om det nu varit så att akvariet skulle varit tex 60cm djup så hade antagligen tjockleken på sidorna minskar.

Ä vad vet jag!

kör nog med 12mm ändå överallt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej gå upp istället till 12mm på allt. Gör en mindre sarg istället. Sarg é fult men funktions dugligt till en viss mån. Så tips 2 kör med en liten sarg runt upptil tex 5cm bred max

Kul mått 105x105 passar det ju som smäck in med 39watts T5 belysning

Är det tänkt att du skall se hela karet runt om kring eller bara några sidor

Borrad botten?

661liter -Tummen upp

post-736-14468916387145_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

blir inte riktigt klok på den tabellen, kollar jag på 60cm högt och 105cm brett så får jag det till ca 9mm. Men sen så är det klart att djupet påverkar.

Jag ber om ursäkt, det är jag som tittat snett på tabellen, ditt resultat stämmer. 9 (10)mm skulle räcka, men jag hade i alla fall byggt på 12. Och djupet är helt ointressant, för allt utom just de glasens skull. (tex skulle ett 4 meters kar, 105cm djupt, och 60 högt klara sig med samma glas i kortsidorna som ditt.)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kommer köra som wrang skrev, 12mm på allt med en sarg överst. Borrat ska det vara men har inte riktigt bestämt mig för var. Kommer att stå så att endast 2 rutor syns men jag funderar på att sätta ytavrinningskammaren på mitten i bakrutan om det blir så att jag ställer den mitt på väggen så man kan se in på tre håll, eller mitt i akvariet om man i framtiden vill kunna se från alla håll. Och då kommer man till nästa fråga man ställer sig, hur många hål och vilken storlek? I mitt 540 liters som jag hade innan hade jag bara ett håll för utvatten till sumpen. Har läst att vissa har tre hål, är det då ett för ut och två för retur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hål räcker nästan för 2 ner till sumpen om du skall köra med hävert metoden. en som evakuerings rör å den andra som hävert.

25 eller 32mm PVC rör för häverten

20 eller 25mm för evak röret

returen drar jag bakom karet

Synns bara 2st rutor så hadde jag gjort en ytavrinning i hörnet som ett brutet hörn

post-736-14468916390098_thumb.jpg

20x20cm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här finns en användbar sak att ladda ner:

http://www.fnzas.org.nz/uploads/media/GlassThicknessCE.xls

Den har sina begränsningar, den förutsätter att vattenytan inte är högre än glaset och den bygger också på att glaset har stöd runt alla fyra kanter. Med det sagt är den ändå rätt intressant, man kan lägga in olika mått och se hur glastjockleken förändras, man kan också ändra säkerhetsfaktor efter hur gott man vills sova om nätterna eller gå åt andra hållet och lägga in mått och glastjocklek och då få ut säkerhetsfaktorn. Eftersom det hela ligger öppet kan man också gå in och peta i saker man inte är nöjd med, vill man ha en annan hållfasthet för glas är det bara att ändra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I vilket scenario behöver du räkna med en högre vattenpelare än vad glaset är högt? Jag får det till att det per automatik är "ointressant" så fort vattenhöjden är högre än glaset. Speciellt om du ska upp i sådana värden att det behöver räknas in. (och då utesluter jag det extra i höjs som tex överrinnningen ger.)

Det ända scenario jag kan komma på, är när man har glas infattade i väggen för gjutna eller träkar, men i det fallet stämmer tabellen fortfarande. Man räknar helt enkelt på vattendjupet från glasets nedre kant till tänkt vattennivå. Med andra ord, det krävs inga speciella tabeller för sådana kar.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Särskilt ofta är det nog inte det blir aktuellt med rutor långt under vattenytan men om man nu skulle få för sig att sätta en tittglugg vid botten baktill i ett plywoodkar eller nåt liknande så skadar det nog inte att säga att man inte kan använda det där programmet utan att tänka sig för. Stoppar man in mått som om rutan ginge ända upp till ytan så lär det ju hålla men det finns ju då en möjlighet att det blir onödigt överdimensionerat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...