Gå till innehåll

Nytt UVC från AA- Aquarium


acuario

Rekommenderade inlägg

Hittade detta uv filter på seame.com http://www.shopsolution.nl/shop/home.asp?shopid=seameuk&deptid=AA och nu funderar jag på att inhandla 2 st av dessa p.g.a att mina fjärilar fortfarande lider av prick. Jag tilltalas av enkelheten och kan leva med att de syns i akvariet men man behöver ju inte ha de i jämt utan när det behövs. Den som säljs på seame är på 24w och kostar ju bara 57.50€ väldigt prisvärd då det är både lampa och pump i ett. Kanske det finns någon som redan har ett sådant här och kan dela med sig om sina erfarenheter

http://www.aa-aquarium.com/showroom4.php?id=157&level=1

image4595d6dcbc696.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Verkar ju väldigt smidigt, men en uppenbar nackdel är ju att all värme den genererar hamnar i vattnet eftersom den är nedsänkt i vattnet.

Samma ett ett externt uv ju, vattnet passerar ju en värmekälla där också (uv-röret) + att pumpen till ett externt uv också sitter i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samma ett ett externt uv ju, vattnet passerar ju en värmekälla där också (uv-röret) + att pumpen till ett externt uv också sitter i karet.

Nej, inte samma. Med ett externt UV känner man ju att det är varmare än vattnet om man känner på utsidan, därmed avges alltså en del av värmen till omgivande luft. Man slipper därmed en viss del av effekten i vattnet. Med denna hamnar all effekt i vattnet. Det kanske bara skiljer 5-10W för denna storlek på UV-filter (min gissning) men en varm sommar får man ju jaga alla värmekällor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest saltishenke

Tror inte detta blir så vamt då jag har sett och känt på 24 w uv´n men visst kall är den ju inte men en smart lösning för dom som vill ha den i ett mindre kar lr en liten sum tex !

Kvaliten är väll ok liknar och ser ut lite som hydors prylar .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är saltvattensprick man vill komma åt så är det ingen bra idée att lägga ett sådant UV-C i sumpen. Däremot är det ju suveränt i och med att man kan lägga dett i eller i absolut närhet till de drabbade fiskarnas sovhålor. Där är där parasiterna släpps och är frisimmande innan de sätter sig på fisken.

Det är samma ide som det lilla 9 watts som följer med Clownhotellen. Så länge det inte är LED - UV-C så skall de nog fungera.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är saltvattensprick man vill komma åt så är det ingen bra idée att lägga ett sådant UV-C i sumpen. Däremot är det ju suveränt i och med att man kan lägga dett i eller i absolut närhet till de drabbade fiskarnas sovhålor. Där är där parasiterna släpps och är frisimmande innan de sätter sig på fisken.

Det är samma ide som det lilla 9 watts som följer med Clownhotellen. Så länge det inte är LED - UV-C så skall de nog fungera.

MVH Lasse

Vad menar du med "så längde de inte är LED- UV-c så skall de nog fungera"?

jag funderar på att köpa det större filtret, är de någon annan i Stockholm som är sugen? det är gratis frakt om man bestället för 70euro!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

300 anledningar att handla från utlandet, dock är de juh lite osäkert!

Utveckla gärna. Har själv handlat från utlandet vid ett tillfälle och var nöjd med det. Nu fanns dessutom inte det jag beställde här hemma, så för mig fanns inget val vid just det köpet.

300 anledningar, börja lista...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vår käre moderator är nog trött idag:smiley12:

jag skulle nog välja något beprövat UVc, och

lagt till några hundra

alla kan vara trötta...

hmm grejen är den att jag tycker idén är så bra med detta, att man kan stoppa ner den i närheten av där fiskarna sover + att de är intigrerad pump...

ett deltec med pump kostar 1500kr, dvs mycket dyrare än detta! har googlat lite, och det verkar ingen som har något negativt att säga om filtret! dock är de lite "tunnt" att förlita sig på, kan man tycka.

ingen annan i stockohlm som är behov av ett filter och vill göra en gemensam beställning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...