Gå till innehåll

Överdosering av ZEOStart?


mano

Rekommenderade inlägg

Har de nyligen kommit efter intro av zeostart?

Annars kan en orsak vara för mycket zeostart, hur mycket doserar du/dag?

doserar du något andra zeovit produkter?

Har du silikat i vattnet?

/Gustaf

Har kört zeovit en månad, doserar 0,2 ml zeostart per dag. Använder förutom zeostart, zeobak och zeofood även Pohls Coral Vitalizer.

Jag har troligtvis ganska mycket silikat i vattnet då jag inte kör med osmos.

Karet är ett rsm dvs 130 L brutto och jag brukar räkna med att jag har 100 L netto, för enkelhets skull.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror osmos kunde hjälpt dig!

Den hinnan som fanns igår (på bilderna) var nästan helt borta nu på morgonen (uppäten av snäcka). Att en osmos är en bra sak att ha tvivlar jag inte på men det jag är intresserad av att veta är om denna hinna var ett tecken på överdosering av något zeovit-preparat eller nån form av alg (kanske ett tecken på för mycket silikat som garfish verkade fundera över).

Jag är ledsen om jag låter otacksam för den hjälp jag får men jag är lite trött på osmos-tjatet. Jag börjar fundera på att skaffa en osmos, för att det börjar bli några tusenlappar man stoppat ner i akvariet, men tänker fortsätta utan tills jag får problem relaterade till att jag inte använder det. Karet har varit igång 7-8 månader och tycker inte att jag verkar ha mer alger än någon annan. Jag har aldrig lyckats mäta varken fosfat eller nitrat. Är däremot lite orolig för silikat, kloramin (eller vad det nu hette) och koppar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den hinnan som fanns igår (på bilderna) var nästan helt borta nu på morgonen (uppäten av snäcka). Att en osmos är en bra sak att ha tvivlar jag inte på men det jag är intresserad av att veta är om denna hinna var ett tecken på överdosering av något zeovit-preparat eller nån form av alg (kanske ett tecken på för mycket silikat som garfish verkade fundera över).

Jag är ledsen om jag låter otacksam för den hjälp jag får men jag är lite trött på osmos-tjatet. Jag börjar fundera på att skaffa en osmos, för att det börjar bli några tusenlappar man stoppat ner i akvariet, men tänker fortsätta utan tills jag får problem relaterade till att jag inte använder det. Karet har varit igång 7-8 månader och tycker inte att jag verkar ha mer alger än någon annan. Jag har aldrig lyckats mäta varken fosfat eller nitrat. Är däremot lite orolig för silikat, kloramin (eller vad det nu hette) och koppar.

zeovit-metoden förespråkar osmos, och är det silikat får du bort det med silikatremover kopplad till

osmosen (nu tjatade jag igen) :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inte tänka mig att zeostart skulle kunna orsaka kiselalger. kisel göder kiselalger. Ska inte tjata om osmos men varför inte skaffa sånt man behöver innan man stoppar ner djur för 1000tals kronor? Tycker att det ser ut som att du även har cyano på den suddiga bilden (ser rött ut i bakgrunden) kan ha totalt fel men det är inte lätt att se så bra på bild 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick också lite alger efter uppstarten med Zeovit, men fick förklaring att det är ganska normalt och att det försvinner av sig själv efter hand.

Du kan nog också minska lite på doseringen ev. hålla upp nån vecka med Zeofood som jag misstänker du doserar också.

Här kommer en länk på en sida som är kanon och man får bra hjälp där också.

Du har kanske redan varit inne på den.

http://zeovit.com/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som svar på flera av svaren jag fått så kommer här ett utdrag från zeoguiden

Similar as with ZEOstart, it is possible that a visible brown or light green bacterial film

builds that looks like a diatom bloom.

Jag tvivlar på att det är överdosering av ZEOstart, det skulle nog snarare visa sig som en vit bakteriehinna på glaset, eventuellt tom syrebrist.

Enligt citat ovan; brun eller ljusgrön bakteriehinna.

Kan inte tänka mig att zeostart skulle kunna orsaka kiselalger. kisel göder kiselalger. Ska inte tjata om osmos men varför inte skaffa sånt man behöver innan man stoppar ner djur för 1000tals kronor? Tycker att det ser ut som att du även har cyano på den suddiga bilden (ser rött ut i bakgrunden) kan ha totalt fel men det är inte lätt att se så bra på bild 2

Kiselalg = diatom, dvs se citat.

Bakgrunden är suddig för att det var beläggningen på glaset som jag försökte fotografera, i bakgrunden finns det kalkalger (rosa/lila/röda) och Xenia.

Jag fick också lite alger efter uppstarten med Zeovit, men fick förklaring att det är ganska normalt och att det försvinner av sig själv efter hand.

Du kan nog också minska lite på doseringen ev. hålla upp nån vecka med Zeofood som jag misstänker du doserar också.

Här kommer en länk på en sida som är kanon och man får bra hjälp där också.

Du har kanske redan varit inne på den.

http://zeovit.com/

Jo där har jag varit inne, om liknande beläggning kommer tillbaka ska jag nog testa att håll upp med zeofood och zeostart ett tag.

Förlåt igen om jag verkar otrevlig och dryg (igen) men frågan jag var ute efter är om beläggningen är en bakteriebeläggning (på grund av överdosering) eller om det är alger. Som det står i citatet så kan överdosering av zeostart och zeofood leda till en brun eller ljusgrön beläggning som ser ut som kiselalger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

prova att sänka till 0.1 ml Zeostart några dagar o se om det blir mindre.

Eftersom det blev betydligt mindre över natten utan att jag gjort någon förändring så tänker jag förtsätta som vanligt med 0,2 ml och sänka till 0,1 ml om det kommer tillbaka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...
  • 1 år senare...

Sverige är ett stort land när det gäller vattenvärden. Vi har kH från knappt 1 till runt 20 i kranen. I vatten med kH under 5 (silikatberggrund) kan det vara risk för mycket silikat i vatnet. I hårt vatten är silikathalten mycket lägre men där är det större risk för nitrat och fosfat i vattnet. Samma för alla som har egen brunn i jordbruksbygder. Något område har hög fluorhalt och så vidare. PH kan vara mellan 6,5 och upp till 8,6. Vattnet kan också vara helt rensat från kalcium som ersatts med natrium för att hålla pH uppe. Vi har ännu fler varianter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skaffat dig en Osmos än? blev lite nyfiken på hur bra man klarar sig utan :).

//Reuben

Jag körde ett år utan och har nu kört ett år med, jag kan inte påstå att jag har märkt någon skillnad, varken positiv eller negativ men däremot så har jag märk att osmosvatten är väldigt klart jämfört med kranvatten så bara det är en anledning att använda osmos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu kört mina kar utan osmos under flera år - det äldsta i 4 år. Jag kör på Göteborgsvatten som är ett ytvatten. Alkalinitet låg, kalcium lågt samt låga näringsvärden. Jag bor i en fastighet utan kopparproblem men ser alltid till att använda kallvatten. Jag kollade mitt kranvatten rätt noga innan jag började köra på det men det funkar. Har man egen brunn så får man kolla vattnet och avgöra efter det. Det viktigaste är att man inte har några tungmetaller såsom koppar i vattnet eller höga halter klor av olika modeller (inom parantes så släpper RO igenom kloramin). Nitrat kan ibland ställa till problem som gör att det är bra att köra RO. Höga kalciumnivåer i kranvattnet kan man kompensera genom att använd salt avsedda för det.

Silikat beskylls ofta för både det ena och det andra och bor man i Stigs trakter så är det höga silikatnivåer men det tar inte RO:n. Där måste man använda separata silikatfilter och de kan man utan problem sätta direkt på kranvattnet om man vill få bort det.

Viktigt är att 2 tredjedelar av det kranvatten man använder (om man kör RO) går direkt ut i avloppet som "slaskvatten". Detta "slaskvatten" är av så hög kvalitée att det skulle platsa som borsdvatten i de flesta länder i Världen.

Min åsikt är att vattenbyten är viktigt och gör man stora sådana regelbundet så tar man bort "anriknings" processen som många är oroliga för. Många av de föroreningar man är rädda för finns i den mat man använder och kör man RO och få vattenbyten så anrikar man ganska så många ämnen ändå - och det ganska kraftigt.

Jag har inte varit så hård i min åsikt förut eftersom RO-vatten är en helig ko i Sverige. Men min åsikt är att låt kvalitéen i ditt kranvatten avgöra om du skall slaska med osmosvatten eller inte. Det är jäkligt skönt att slippa osmosvatten och få det lättare att göra större vattenbyten - som jag anser är a och o för ett bra kar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...