Gå till innehåll

Högt Ca/Mg.


Benighted

Rekommenderade inlägg

Hej,

Har den senaste månaden haft lite höga Ca och Mg halter i karet, och undrar lite över vad det kan bero på. Tror inte värdena är farligt höga men vi får se vad ni säger.

Ca: 470 ppm mer eller mindre konstant.

Mg: 1440ppm, har varierat mellan 1410 och 1440.

kH: 7.0, stabilt.

Övriga värden om de är av intresse är:

Fosfat: ca 0.1 ppm, på nedgång ifrån 0.25-0.30 sedan jag började med rowaphos för ca 2 veckor sedan.

Nitrat: ca 8.0, sjunker sakta, varit uppe i ca 15-20 som max.

Nitrit: mer eller mindre omätbart.

SG: 1.026, mätt med vipparmsmätare, funderat lite på om det är så att salthalten är högre än vad den visar, det borde väl ge högre Ca/Mg värden? Refraktometer och FaunaMarins referensvätska är beställd och får hoppas det kommer snart så man vet hur salthalten är egentligen.

Övrigt: Fram till nu har jag kört med vanligt kranvatten till karet, och har använt Reef Crystals som salt. Har nu bytt till TropicMarin Pro-Reef, men det ska väl vara mer eller mindre likvärdigt med Reef Crystals? Nästa vattenbyte som sker i helgen är det första jag gör med RO-vatten. Skaffade en RO primärt för att få bort silikaterna, då kiselalgerna trivts lite för bra i mitt kar :P. Vet att linköpingsvattnet har en Ca halt på ca 30ppm.

Nu när jag tänkte på det så har nog Mg alltid varit över 1400, men Ca har stigit sedan jag bytte till TropicMarin saltet.

Är det nåt att oroa sig för (och göra nåt åt) eller bara att vänta på att Ca åtgången stiger, har sett att kalkalgerna har börjat sprida sig snabbt nu över stenarna när PO4 och NO3 har sjunkit lite. Allt levande i karet verkar må kanon, min Montipora bleknade lite i kanten när jag mer än dubblade belysningen, men den har börjat återfå färgen nu. Var ju många saker som ändrades där för ca en månad sen så svårt att veta vad som gjort vad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Thommy,

Är ungefär det jag tänkt här den här månaden men nu när Ca hade stigit igen till 470 när jag mätte ikväll så blev man lite fundersam, hade en dipp i förra veckans värde till 450, men det kan ju varit mätfel också :P. Men tror du har rätt i att det bara är att vänta ut det.

För övrigt så blandade jag nyss ihop nytt salt för vattenbytet enligt aqua calculator, var ju lite intressant att en blandning som enligt aqua calculator borde haft en SG på 1.025 hade ett SG enligt hydrometern på 1.0215. Vattnet vägdes på en våg, och saltet på en köksvåg så nogrannheten borde varit ganska bra. Nu är då frågan, vilken ska man lita på, aqua calculator beräkningen eller vipparmen? om vipparmen visade över .003 för lågt på detta så kan det ju betyda att jag har 1.029-30 i karet, hmm, hoppas den där förbaskade refraktometern kommer snart :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ska lita på vågen! Gör ett vattebyte med det vattnet omedelbart, gör sedan en mätning efteråt så ska du se att värdena har sjunkit. Du kommer sänka saliniteten med detta vattenbyte och då även sänka övriga ämnens koncentration.

För att sedan få ner värdena skulle jag nyttja refraktometern (om det är lång tid till leverans kan du åka till den lokale handlaren om du brukar handla där och be dem hjälpa dig att mäta upp) för att veta vad jag har. Därefter skulle jag ta ut vatten från karet och tillföra osmosvatten som utbyte. Upprepa detta varjedag tills du har bra värden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar!

Stig: Nä, vipparmsmätare är nog inte att lita på. Japp, som vetenskapsman i grunden så är man väl inprogrammerad på att kalibrera saker i tid och otid :). Därför jag skaffade en referensvätska så man får två referenspunkter att kalibrera emot (destilerat vatten och 35ppt referens) .

DaTrucka: Låter ju vettigt att Ca hamnar runt 470ppm om salthalten är 1.030, är detta skälet att en del som kör mest koraller vill ha en lite högre salthalt, att man kan ha en högre Ca halt utan att det fäller ut?

Sillen: Vattnet har bytts, även om man känner sig nervös när ens enda mätinstrument säger att salthalten är för låg (för min smak i.a.f.) men som du säger, man ska nog lita på vågen mer än vipparmen. Man blir alltid paff över hur mycket ett vattenbyte gör för karet, alla koraller sträcker lite extra på sig efter bytet! Ska göra små vattenbyten där jag fyller på med osmosvatten nu på lördag och på söndag. På måndag borde refraktometern komma, så då vet man vad värdet egentligen ligger på.

Tack återigen för hjälpen!

Ha en trevlig helg!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har så rätt Jonas! och vågarna visade sig vara mer rättvisande så som du sa.

Gjorde några mätningar på vattnet idag, och som man kunde misstänka var inte vipparmen nåt att lita på! Först blev jag förvånad på att skillnaden var så liten mellan refraktometern och vipparmen, men det berodde mest på den lilla skalan på refraktometern :skrattar:. Vipparmen gav en salthalt på 32ppt medans refraktometern gav ett värde på 37ppt, så felet var alltså ett absolut fel på hela 5ppt eller ett relativt fel på 13.5%. Lite skrämmande stort fel dom visar måste man ju erkänna. Refraktometern kontrollerades mot destillerat vatten och mot 35ppt referensvätska och den var välkalibrerad direkt ifrån lådan. Nice!

Bra att man börjat sänka salthalten lite redan, så nu är det bara 2ppt kvar att sänka, tar nog 1ppt idag och en imorgon så är det klart utan att skrämma slag på räkorna :nöjd:. Blir intressant att mäta upp Ca/Mg igen när salthalten är korrekt imorgon.

Tack allihop för era kommentarer och tips.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så, nu har jag bytt ut 5 liter vatten från karet mot osmos-vatten, salthalten är nu 34,5ppt och Ca/Mg värdena är nu mer normala. Ca ligger på 420 och Mg på 1300, så allting berodde på salthalten. KH sjönk lite som Magnus påpekade att det skulle göra den ligger nu på 6.0-6.5, lite svårt att bestämma exakt när den skiftar färg. Om några dagar så borde jag få TropicMarins Bio-Calcium, Bio-Magnesium och TrippleBuffer så man har en möjlighet att variera ämnena lite beroende på åtgång. Ska dra upp KH lite direkt när produkterna kommer om det inte ökat av sig själv innan jag får dem. Vad rekomenderar ni att man håller för värde på KH? hade tänkt att rikta in mig på 8dH så som det är i naturligt saltvatten, om inte någon har nån annan åsikt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...