Gå till innehåll

Markos första akvarium - take two


Marko

Rekommenderade inlägg

En annan sak som du nog kommer att upptäcka efter några månader, bästa indikatorn på att något är fel är att titta på krypen i karet och se om dem beter sig normalt, antar att du inte har så många än men i det fallet är ju inte värdena så viktiga heller. Koraller t.ex. tycker jag har en ganska tydlig tendens att missnöje med vattenvärden, man blir alltid paff över hur allt ser så mycket lyckligare ut efter ett stort vattenbyte (speciellt som när jag drog ner saliniteten ifrån ca 40ppt till 34.5ppt).

Stressa inte upp dig över alla dessa värden, saker i karet klarar så mycket mer än man tror. SG värden mellan 1.020 och 1.030 klarar nog alla djur som är lämpliga för en nybörjare ändå. Så bara njut av karet, och alla konstiga djur som kommer fram på nätterna =). Ställ frågor när dom dyker upp, men minns, saker behöver inte vara perfekta för att djuren ska må bra. Nybörjardjuren är ofta vana med stora ändringar i värdena då dom kommer ifrån områden där dom i naturen utsätts för diverse saker (regn som ändrar salinitet, temperaturskiftningar i laguner, en del t.o.m torrläggs varje ebb o.s.v.). Har t.ex. några knappar som utsatts för i princip allt, dom krymer ihop när villkoren suger, sen lägger man ner dem i huvudkaret och efter några dagar så ser dom ut som inget har hänt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 197
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack Jani!

Det gäller att ha rätt salinitet så att algerna känner sig välkomna och uppskattade :-)

Jag blir lätt en sån som snöar in sig i smådetaljer och ska grotta o hålla på, men det har nog mer med osäkerheten att göra, när man inte vet exakt hur saker ska fungera eller vad man ska förvänta sig för resultat så blir det djupdykning in i detaljerna för att skapa nån slags säkerhet i det man pysslar med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så lite så :).

Låter som jag då, man vill inte göra några fel, är nog en bra egenskap ofta egentligen då är man oftast försiktig, även om man kan bli trött på sig själv ibland :x. Ja är ju alltid bra att algerna trivs, nån måste ju vara en god husse även för dem -respekt. Och glöm inte din knapp, så länge som dom ser glada ut så är allt OK.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och glöm inte din knapp, så länge som dom ser glada ut så är allt OK.

Ja det där undrar jag över.. det har dykt upp några sådana till men dom sitter alla på undersidan av stenen, i dom överhäng och grottor som finns - så det verkar inte vara ngt som trivs i solsken i alla fall. Dom växer och formar sig så sakteliga så vi får väl se vad det är för alien som tittar fram där sen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det där undrar jag över.. det har dykt upp några sådana till men dom sitter alla på undersidan av stenen, i dom överhäng och grottor som finns - så det verkar inte vara ngt som trivs i solsken i alla fall. Dom växer och formar sig så sakteliga så vi får väl se vad det är för alien som tittar fram där sen.

I.s.f. kan det vara någon slags sjöpung(tunicate)(se t.ex. http://www.rnrscuba.net/Nekton2006/Tunicate163.jpg), var den andra möjligheten som jag såg på den bilden, men tyckte den i mitten såg så likt de mini-knappar jag har så jag gick på den vägen :), men tittar man noggrannare på din bild så tror jag mig se att den har två öppningar och då är det med stor sannolikhet en sjöpung. Grattis, det är ett spännande djur, se nedan.

Sjöpungar är extremt intressanta djur som hör till manteldjuren och dom är faktiskt ett evolutionärt steg mot ryggradsdjuren. Är det så att du alla har som en säck med två öppningar så är det med stor sannolikhet sådannan, har ett gäng som växer och trivs i mitt kar både en brun/orange sort en ofärgad sådan. Deras kroppar är genomskinliga men det finns arter med ogenomskinlig "hud" också (http://www.azote.se/index.asp?q=sea%20squirt&id=13499&p=4). Så är det dessa djur du har så är de djur som är närmare släkt med oss än snäckor, koraller, maskar med flera ryggradslösa djur.

Lite länkar jag har om dem, om du vill läsa lite mer:

http://www.sjoharen.com/svensk/html/artiklar/Sjopungar.html

http://depts.washington.edu/fhlk12/Resources/StudentProjects/Tun.biology.html

http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=875863

http://www.reefed.edu.au/home/explorer/animals/marine_invertebrates/protochordates/sea_squirts

http://ascidians.com/

Berätta gärna om det är mer sannolikt att det är en sån sötnos du har fått i din vård! =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har i 5 sniglar och 5 eremiter nu som far runt och käkar. Mina vattenvärden verkar bra, något hög alkanitet men jag tillskriver det till Reef Crystals som tydligen har hög alkanitet i sig.

Så här såg det ut dag #20 efter start:

Salinitet: 1,0245 (eftersom min hydrometer verkar visa fel så är den riktiga saliniteten 1,0225)

Free Ammonia (NH3): 0,01 ppm (Seachem)

Total Ammonia (NH3 & NH4+): 0,1 ppm (Seachem)

Nitrit: 0 (Salifert)

Nitrat: 2,5 ppm (Salifert)

Fosfat: <0,02 (JBL)

pH: 8 (Seachem)

Alk: 4 meq/l [11,2 dKH] (Seachem)

Har inte sett en tillstymmelse till nitrit topp, dag 9 och 13 mätte jag kanske 0,01 i nitrit - det var lite lite lite färg i testet om man kikade från sidan, annars har det varit helt klart :smiley3:

Nu växer det lite gröna alger (håralger?) i "buskar" på glaset, och det har dykt upp några enstaka mörkröda/lila alger som bäst kan beskrivas som bubblor på en stam..

Väntar på att min nya skummare ska dyka upp nu när som helst, ska då också installera auto top-off:en och modda överrinningen. Tänkte göra det vid ett vattenbyte där jag ska pressa upp saliniteten lite grann och efter det blir det nog en peppermint shrimp eller två mot slutet av denna vecka som förhoppningsvis når dom glasrosor som jag inte kommer åt...

Just nu sitter jag och velar mellan att låta krabborna vara kvar eller försöka få ut dom, det finns två stora bestar som har ockuperat var sin håla som dom spejar från, och en hel pluton med små krabbor. Den "fulaste" av dom finns här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=26211

Första fisken är en bit bort då den slutgiltiga bemanningen är inte godkänd av regeringen ännu :smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ahh, nice kul att du kunnat identifiera krypen nu och att städpatrullen jobbar på. Hade också lite högt KH i början när jag körde med ReefCrystals, låg på 11.5-12, är ju inget att bry sig om egentligen, mitt sjönk rätt vad det är av sig självt.

Med dom där värdena är det inte långt kvar innan dom första korallerna borde få ta sig ett dopp i ditt kar :) synd att du bor en bit bort annars hade du kunnat få en bit av mina "bullet-proof" knappar som ligger här o skräpar.

Hoppas regeringen gör ett bra beslut, en kul grej att ta i är ju några räkor av nån trevlig sort, Eldräkor och putsar-räkor är snälla o söta djur, min eldräka äter ur handen på mig.

Många gillar ju inte krabbor som gnager i sig diverse saker i karet, den du hade en tråd om verkar ju mumsa på kalkalgerna, inte så roligt men de värre typerna kan mumsa på koraller sen. Så följ vad dom gör och bestäm sedan om dom är pest eller vän.

Hade inte heller någon nitrit-topp med min LS, nitriten steg lite när räkorna kom i och man började mata så sakteliga, innan karet hittade en ny jämviktspunkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Får man hänga på denna tråd eller ska man starta en egen?

Jag införskaffar troligen ett likadant akvarium som du Marko i helgen. Jag följer dina frågor och hoppas att jag får komplettera om jag undrar något utöver, är det okey?

Jag har dock redan 30 liter vatten och en liten mängd( mindre än ett kilo) LS (med affektionsvärde) som väntar i en tunna, med värme och pump.

Får man fråga vad ditt kostade? Vågar kanske inte berätta hur lite de kostar idag kompletta med möbel... ca 1590*pi..

Jag ställer några akvariefrågor i en ny tråd, men följer denna noga!

:kaffe:

God kväll gott folk, och varmt välkomna till tråden där ni alla gärna får hjälpa mig att komma igång med mitt akvarium och se vackra bilder på förhoppningsvis något annat än bara alger :).

Ni som besitter välutvecklade savantförmågor - eller bara grundläggande kunskaper i hur forumets sökverktyg fungerar - ser direkt att detta är min andra "första" tråd;

Till er kan jag kan glatt förmedla de goda nyheterna - efter ganska exakt 2 år, 2 månader och 2 dagar av hårda förhandlingar i låsta positioner har regeringen godkänt det nya s.k. Akvarie-paketet. Det kom dock inte helt utan eftergifter; förutom renovering (iaf påbörjad sådan..) av sommarstället ingår även en hund i uppgörelsen (med tanke på alla söndertuggade skor så är det uppenbarligen ingen begravd sådan... ännu...). Hur som helst så klubbades akvarie-paketet igenom igår kväll, och idag köptes det ett Red Sea Max paket med tillhörande möbel.

En smärre nedgradering från de ursprungliga kraven vid början av förhandlingarna, men alla som slår ur underläge vet att man får göra vissa eftergifter, vissa lite tyngre än andra.

Hur som helst, jag ska sluta svamla ur mössan i min eufori och lägga ut min första fråga: Vatten!

a) köpa färdigt saltvatten från butikens system,

B) köpa färdigblandat "oanvänt" saltvatten från butiken,

c) köpa osmosvatten från butik och blanda själv,

d) investera direkt i en RO och blanda själv,

e) tappa upp kranvatten och blanda i gourmé-havssalt?

Råd (och dåd?) emottages tacksamt.

(Sparar den första bilden tills jag åtminstone har monterat upp akvariet - alla vet väl hur en kartong ser ut, eller?)

Nu kör vi...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får man fråga vad ditt kostade? Vågar kanske inte berätta hur lite de kostar idag kompletta med möbel... ca 1590*pi..

Jag ställer några akvariefrågor i en ny tråd, men följer denna noga!

:kaffe:

Tjena, du är så välkommen att skriva här om du vill, mig gör det inget. Jag köpte mitt RSM för 4995 strax innan jul på Zoo affären i Bromma. Har alltså inte haft igång akvariet mer än en månad nu. Dock så skippade jag startpaketet och köpte sand separat och sedan lite olika tester allt eftersom.

LS köpte jag på Triton, och det måste ha varit fin-fina grejer eftersom jag aldrig haft någon nitrit-topp att tala om, ej heller några brunalger. Nu dyker det upp lite blandade grönalger på rutan, men det tar turbosarna hand om med glädje.

I karet nu:

5st blåbenade eremiter

5st turbo sniglar

3st nassareus (stavning?) sniglar (jättefina, 65:- styck - koppade in dom, la dom på botten, tog 3 sekunder så grävde dom ner sig, har inte sett mer än snorkeln på dom sen dess...)

2st peppermint shrimp

Har också köpt en ny skummare för den som kommer med RSM:et låter som ett flygplan. Nu är högsta ljudet extrafläkten och sen är returpumparnas brumm.

Passade på att tillfredsställa prylbögen i mig och köpte samtidigt en osmolator så nu behöver man knappt göra annat än att titta på turbosniglarnas framfart...

Snart är det väl dags att skaffa någon mjukkorall och några fiskar också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Marko,

Ska följa din tråd lite, intressant..

en sak jag lärde mig om min vipparmsmätare var att det var väldigt viktigt att man sköljde den i färskvatten, sen sköljde den i saltvatten.. färskvattnet var för att ta bort avlagrat salt som torkat på vipparmen och väggarna, saltvatten för att ta bort sötvattnet, sen kunde man mäta och få repeterbarhet..

sitter för övrigt på en flytboj-saltmätare, och nu en refraktometer, refraktometern är riktigt bra faktiskt, men kostade skjortan.. allt vatten blandar jag med flytbojen för den är snabb, men jag kalibrerar stundom och dubbelkollar med refraktometern..

jag kan skriva på det som sades tidigare, har man stenkoll på sin salthalt så har man koll på Mg, Ca, och allt det där..

Som du kanske förstått startar jag mitt första RSM nu också, men innan dess har jag kört ett AN evolution, ganska framgångsrikt i minst 6 månader.. men jag har fan inte blivit klok på vad det där gråa skitet på bottnen kommit från.. trodde jag hade nån jävla mask i stenen som gröpte ur..

Hur som, vi hörs,

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Då var det en tid sen jag uppdaterade tråden. Allting rullar på bra och har haft lite alger av olika slag som kommit och gått, nu är det lite trådalger i gruset som förhoppningsvis försvinner snart dom också. En hel del invånare har flyttat in sen sist, bland dom en Xenia som växer som ogräs...

Här är en bild på hur det ser ut i karet idag:

post-2723-14468916774567_thumb.jpg

Har ju pratat lite i dom andra trådarna om vilka modifieringar jag har gjort på RSM:et, och tänkte fylla i här med beskrivningar och bilder.

Det första är att skummaren är utbytt. Har stoppat i en Tunze 9002 som nu efter ett par veckor tuffar på riktigt bra. Tyst är den också, så den skummaren kan jag rekommendera varmt. På bild också osmolator avkännaren, samt kanten på min "media basket" (bilder på den längre ner).

post-2723-14468916774341_thumb.jpg

Sedan iom skummaren så behövdes vatten nivån i sumpen kontrolleras lite bättre, och orginal luckan klarade inte riktigt av det, samtidigt som ytavrinningen inte var tillräckligt bra - tyckte jag fick mycket film på ytan som inte ville försvinna, så efter en sväng till Bauhaus och femtielva dremel justeringar i bästa trial & error stil var denna skapelse född. Fungerar över förväntan, det enda som jag skulle vilja ändra på är att göra den i svart plexi för att passa in med bakgrunden.

post-2723-1446891677475_thumb.jpg

Sen så blev det ju en massa plats i sumpen, och makaronernas och kolets orginal placering är ganska omständig, så kopierad rakt av från en tråd på reef central, här är min egna "media basket" som den heter där.

post-2723-1446891677411_thumb.jpg

Vattner kommer in från överrinningsboxen, genom filtret (halva orginal svarta och sen lite standard filtervadd under den), förbi makaronerna (50%) av orginal mängden, och sedan förbi aktivt kol.

Och så här ser den ut laddad och klar.

post-2723-14468916774921_thumb.jpg

Själva "media basketen" vilar på botten-kanten i sumpen, så vattnet flödar fint in i skummar delen "underifrån".

Kanske inte en optimal placering av alla prylar i förhållande till var skummaren sitter, men det finns inte så mycket plats att lira på i RSM:et.

Fick hjälp av Triton att mäta fosfat, låg på 0,07 mg/l så det ligger en strumpa RowaPhos i bubbelfällan nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4y2RwP8DcQ+d6rT9ATiAAAAAElFTkSuQmCC

Hej Marko,

Hur mkt moddningar gjorde du för att få plats med tunzen? eller den fick perfekt plats`?

Lite beslutsamhet och en gnutta sisu + några svordomar så sitter den...

Grejen är att för att få i tunze koppen så flyttar jag ut locket lite, jag har alltså inte satt fast locket med gångjärns pinnarna. Kan tänka också tänka mig att det blir svårt att fälla upp stora locket med tunze skummarkoppen på sin plats.

Om stora locket sitter på sin plats när man trycker ner skummarkoppen så knakar det obehagligt mycket om den tunna plasten..

Funderar på att köpa den där koppen som StevieT på nano-reef kränger. Vi kanske kan göra en massbeställning för att minska fraktpriset?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, Tack,

ja nä, funderar på att köpa tunzen eller en mc500 som john har, men har beslutsångest..

ljudmässigt, är det fortfarande skummaren som låter mest, eller är den överröstad av, säg, belysningen?, men när belysningen är släckt? är det fortfarande den, eller hörs pumparna mer? det skulle vara utopia om det är helt tyst..

har du förresten hört om fler som kör med andra skummare i RSM? - har lite fått känslan att tunzen är standard-modden för detta ändamål.,.

sorry för nybörjarfrågorna.. men jag sitter och funderar, och behöver svar från någon som har någon form av uppfattning..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4y2RwP8DcQ+d6rT9ATiAAAAAElFTkSuQmCC

Nybörjare är jag också, så det är lugnt.

Skummaren är självklart inte helt tyst, men för närvarande så låter dom två returpumparna lite mer än skummaren, både skummaren och pumparna ger ett lite brummande ljud - kan såklart vara jag som inbillar mig detta eftersom jag är och vill vara nöjd med skummaren :-) Om extrafläkten går på så upplever jag det som att den faktiskt låter mer än skummaren. Och fläktarna till belysningen behöver vi inte ens nämna i sammanhanget, dom överröstar allt.

Om du har vägarna förbi Stockholm så skicka ett PM så kan du komma förbi och lyssna live :-)

Skummar man blött med tunzen, dvs att koppen fylls helt på 3-4 dagar, så väser det lite ur luftventilen, men om man kör torrt (0,5 dl på en vecka) så låter det inget alls om luftintaget vilket det gjorde på min orginal skummare. För mig är skillnaden i ventil-inställning på dessa två lägen max 1/8 varv, så den verkar väldigt känslig på den inställningen och också vattennivån vill man gärna ha +/- 1 cm max från inställd nivå för att det ska funka bra.

En nackdel med tunzen är att fästmagneten på skummaren sitter ganska högt upp så att man måste trixa med vattennivån i sumpen för att få till det - det kan i sin tur ge bubblor ur returpumparna om man har otur. Det går såklart också att modda med en extra neodym (stavning?) magnet från classe för nån hundring, men det är ännu en grej man måste modda isf.

En annan nackdel är att luftventilen sitter, om du tittar på mina bilder på hur skummaren sitter och tänker dig sen att du tittar rakt ner på akvariet framifrån, uppe i hörnet mot bakkanten och returpumparna, ~klockan 11 - dvs jäkligt dåligt till, så det är inte helt enkelt att komma åt om inte har pianofingrar eller nån smart liten ledad skruvmejsel.

Har inte läst så himla mycket om skummar moddar alls faktiskt, hittade en grymt bra RSM tråd på reefcentral där en kille kämpade med precis samma problem som jag hade, så jag kopierade hans lösning rakt av, och det var en tunze skummare.

Du kan ju kolla runt lite på t.ex. nano-reef som länkas till från nanokar forumet, där finns det ju en hel bataljon med RSM ägare som alla har sin egen tank-tråd som man kan läsa i och se vad/om dom har gjort något.

Till syvende och sist är det ju en chansning tyvärr. Självklart ska du vara säker på att en utbytesskummare passar, och sen kan man ju inte så mycket mer än chansa baserat på allas åsikter (som tenderar att vara för det val dom själva har), om man inte kan få låna ett demo ex eller nått sånt, men det verkar inte vara kutym i akvariebranchen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja.. Jag vet inte.

Jag tänkte ge mig på att byta ut returpumparna mot en bottenmonterad pump på 1200-1500 liter.. ska testa lite i helgen, koppla den till en y-böj, och släppa ut genom båda hålen.. får se vad som händer.. har inte hittat något som kan gänga mot de trevliga utloppsventilerna som kommer med rsmet än.. det är nog fingängat 14mm tror jag. får se.

Har inte hunnit att seriöst modda något.. men.. skummare, och tystare belysning, det står högt hos min sambo.

jag funderade också en stund på att skita i skummaren.. och köra låg belastning av fiskar. har ett 37 liters system som går så, men jag vet inte, avvägning. Tack för den ingående informationen i alla fall.

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4y2RwP8DcQ+d6rT9ATiAAAAAElFTkSuQmCC

4y2RwP8DcQ+d6rT9ATiAAAAAElFTkSuQmCC

Microbubblorna håller så sakta på att försvinna.

Köpte två st. Hydor Pico Evolution 1200 pumpar, och lite 12/16 slang.

Dom här pumparna ger nästan samma flås som dom två pumparna som kommer med RSM:et (jag var tvungen att minska totala vattenmängden 7dl för att få samma sumpnivå som innan).

12/16 slangen skall passa perfekt i reuturpumpshålen på ett RSM, för mig funkade JBL's gråa lite mjukare 12/16 medans en grön "off-the-shelf" 12/16 var för tjock för att gå igenom hålet.

Kolla också pumpen ifall du ska testa detta, vissa 1200 kommer med en 12/16 adapter, medans andra gör det inte. På dom som det inte gör det kan man lägga en 16/22 på som skarvbit med lite buntband mellan pumpen och 12/16 slangen.

På slangsnuttarna som sticker ut i visningsdelen satte jag en Hydor Flo var på.

Klockrent.

Nu är jag istället orolig för vad som händer ifall överrinningen blockeras eftersom returpumparna sitter på botten i sumpen... kanske måste se över ytavrinningskamen lite.

(Testade innan med en enda kralligare pump och T-rör, men det finns nog ingen pump som är tillräckligt stark för att pressa +2000 l/h och passa i utrymmet 7*10 cm.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liten uppdatering på värden:

pH 8,0 precis innan lyset tänds, ska mäta ikväll igen för att kolla "slutvärdet", men det ser ut som att påfyllning med kalkvatten ger fin effekt på pH.

KH fortfarande i överkant, 3,5 meq/l (9,8 dKH) men helt ok.

Har lite alger trots att Nitrat testet visar på 0. Fosfat mättes till 0,07 av Triton för ett par veckor sen så jag kör lite remover just nu men har inte sett något påtagligt resultat ännu på algernas återväxt hastighet.

Salthalten verkar krypa neråt sakta men säkert - antar att ni andra också upplever det? Skall jag göra vattenbyten med lite högre salthalt, eller har jag något annat okänt problem som gör att salthalten sjunker?

En av mina två L. wurdemanni har försvunnit spårlöst. Hittade skalet, och trodde att den hade ömsat precis som den andra gjorde för ett tag sedan, men nu är det 5 dagar utan att ha sett den andra räkan så jag tror att den har blivit krabbmat.

I övrigt växer det på bra, kul att se massa tilväxtzoner på fraggarna som jag köpte på Triton för 2-3 veckor sedan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...