Gå till innehåll

Markos första akvarium - take two


Marko

Rekommenderade inlägg

  • Svar 197
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Intressant. Tänkte inte ens på det, funderade bara på nitrit & nitrat. Jag har ju ingenting i karet egentligen:

~15 kg LS

Aragonit sand

Har också i det som kom i RSM paketet, biofilter media och aktivt kol.

Vattnet är RO med silikatfilter.

Skumt. Kan det vara sanden som orsakar det höga KH värdet, eller är testet helt felaktigt?

Med så högt KH så borde det ju fällas ut kalk i drivor tycker man...?!

Någon fundering på när man kan se nitrat då, eller är det en effekt av KH (om det nu skulle vara så högt värde i vattnet)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

God kväll gott folk, och varmt välkomna till tråden där ni alla gärna får hjälpa mig att komma igång med mitt akvarium och se vackra bilder på förhoppningsvis något annat än bara alger :).

Ni som besitter välutvecklade savantförmågor - eller bara grundläggande kunskaper i hur forumets sökverktyg fungerar - ser direkt att detta är min andra "första" tråd;

Till er kan jag kan glatt förmedla de goda nyheterna - efter ganska exakt 2 år, 2 månader och 2 dagar av hårda förhandlingar i låsta positioner har regeringen godkänt det nya s.k. Akvarie-paketet. Det kom dock inte helt utan eftergifter; förutom renovering (iaf påbörjad sådan..) av sommarstället ingår även en hund i uppgörelsen (med tanke på alla söndertuggade skor så är det uppenbarligen ingen begravd sådan... ännu...). Hur som helst så klubbades akvarie-paketet igenom igår kväll, och idag köptes det ett Red Sea Max paket med tillhörande möbel.

En smärre nedgradering från de ursprungliga kraven vid början av förhandlingarna, men alla som slår ur underläge vet att man får göra vissa eftergifter, vissa lite tyngre än andra.

Hur som helst, jag ska sluta svamla ur mössan i min eufori och lägga ut min första fråga: Vatten!

a) köpa färdigt saltvatten från butikens system,

B) köpa färdigblandat "oanvänt" saltvatten från butiken,

c) köpa osmosvatten från butik och blanda själv,

d) investera direkt i en RO och blanda själv,

e) tappa upp kranvatten och blanda i gourmé-havssalt?

Råd (och dåd?) emottages tacksamt.

(Sparar den första bilden tills jag åtminstone har monterat upp akvariet - alla vet väl hur en kartong ser ut, eller?)

Nu kör vi...

måste varna Ifall du tänkte köpa vatten från bromma zoo,gör det inte. de hade sist jag tittade en Extremt hög nirtat/fosfat nivå och jag blev pålurad "oanvänt nyblandat saltvatten" och fick vatten med över 2 i fosfat och 100+ i nitrat...
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

måste varna Ifall du tänkte köpa vatten från bromma zoo,gör det inte. de hade sist jag tittade en Extremt hög nirtat/fosfat nivå och jag blev pålurad "oanvänt nyblandat saltvatten" och fick vatten med över 2 i fosfat och 100+ i nitrat...

Uppfattat. Fick sådana tips tidigare också och köpte en egen osmos maskin. Tack ändå!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte så att du blandar ihop KH och Ca?

Fast är det Ca så är det lite lågt... men mer realistiska siffror.

Det står "KH - Carbonate Hardness, ppm (mg/l)" Verkar konstigt och jag får inget utslag på nitrit eller nitrat, vilket jag borde få på iaf Nitrit efter 4 dygn gissar jag.

Köpte iaf Salifert Nitrat och Nitrit tester nu så vi får väl se vad det säger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

köp ordentliga tester (tillex saliferts) dom där remsorna är nog inte avsedda till saltvatten

Yes. Det står visserligen att det är för "Fresh & Salt" .. men men, det är väl så att man får vad man betalar för. Ska fixa lite tvättstuga och middag, men sen ska det testas. Återkommer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Återkommer.

Så, följande resultat mättes nyss:

Nitrit = 0 (Salifert test)

Nitrat = 5-10 ppm (Salifert test)

Fosfat = < 0,05ppm (JBL test)

Mätte för skojsskull upp osmosvattnets fosfat och fick där < 0,02 ppm vilket är det lägsta som går att mäta på JBL testet.

Så - har nitrit toppen passerat, eller har den aldrig ens inträffat? Och betyder siffrorna ovan att karet är redo att börja bestyckas?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så, följande resultat mättes nyss:

Nitrit = 0 (Salifert test)

Nitrat = 5-10 ppm (Salifert test)

Fosfat = < 0,05ppm (JBL test)

Mätte för skojsskull upp osmosvattnets fosfat och fick där < 0,02 ppm vilket är det lägsta som går att mäta på JBL testet.

Så - har nitrit toppen passerat, eller har den aldrig ens inträffat? Och betyder siffrorna ovan att karet är redo att börja bestyckas?

tror din nitrittopp är borta, men det är vad jag tror, vad jag har hört så ska nitriten gå ner när nitraten går upp, rätta mig om jag har fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror din nitrittopp är borta, men det är vad jag tror, vad jag har hört så ska nitriten gå ner när nitraten går upp, rätta mig om jag har fel?

Ok, så betyder det att jag kan introducera några sniglar och en kräfta eller två nu?

Enligt mätvärden så verkar det ju så, men samtidigt så är det inte riktigt föväntat att det skulle gå så fort. Om LS:en nu var av så fin kvalitet som det påstogs så kanske det går så här snabbt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag pratade med min handlare idag. Jag har 47kg Ls i mitt 350 liters akvarium, jag har haft igång mitt akvarium lite över 2 veckor nu.

Gjorde ett nitrittest för 3 dagar sedan, fick inget utslag på nitriten.

Ringde handlaren idag och då sa han att den antagligen inte ens har kommit ännu och jag häller ändå i bakterier efter rekomendation på flaskan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Marko, jag tycker du skall ta det lugnt. Nitriten brukar normalt komma under 3-4 veckan. Sedan brukar den vara någon vecka eller 2 innan den går ner och försvinner.

Mät nitriten var 3:e - 4:e dag, då ser du när den kommer. Nitrat behöver du inte ha koll på förrän nitrittoppen kommit och försvunnet. Ha gärna koll på fosfaten också. Det är vanligt att man hänger i en strumpa fosfatborttagningsmedel vid start och sedan byter ut den efterhand som den mättas.

De första 4-6 veckorna räcker det att man har koll på: temp, salthalt, nitrit och fosfat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, så betyder det att jag kan introducera några sniglar och en kräfta eller två nu?

Enligt mätvärden så verkar det ju så, men samtidigt så är det inte riktigt föväntat att det skulle gå så fort. Om LS:en nu var av så fin kvalitet som det påstogs så kanske det går så här snabbt?

'

Du köpte ls av triton? isåfall tror jag kvalitèn var bra på den, johan hansson här hade ju i lite grejor efter en vecka, och hans tuffar ju på som det ska nu, visst, det är alltid en risk men vill du chansa så kan du nog ha i lite sniglar och eremiter, inte för många till att börja med (vet att vissa blir irriterade på mig nu ) :P Jag hade i sniglar och fiskar efter 1vecka i mitt clownhotell, visserligen var stenen jag köpte från triton sten som legat i deras kar så den var nog rätt inkörd, men för mig funkade det kanon, oftast behöver man ju ha något i karet som skitar ner så bakterierna kommer igång också.

Nitrit kan också komma på natten och vara borta på morgonen, vad jag har hört.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yes, LS är från Triton.

Det börjar dyka upp en massa liv i karet så det finns massor att titta på bara man har lite tålamod. Har också köpt pH/Alk och Ammonia (free & total) tester av märket Seachem så att jag kan ha lite koll på hur det utvecklar sig i karet. Mycket mer fascinerande än vad jag någonsin trodde - och då var ändå förväntningarna högt uppskruvade.

Det där med gammalt sand var lite intressant; Affären menade att eftersom dom precis hade fått in det så kunde det inte vara gammalt. För en som har jobbat med logistik och transporter så är det ett lite vacklande resonemang (med tanke på hur vi lagrar varor), men det fanns en annan teori om att det var påsar som tryckts tidigare och inte använts i tid helt enkelt, vilket låter mer troligt. Inte för att det skulle övertyga mig om det handlade om till exempel köttfärs på ICA Maxi, men låt gå - det händer grejer i karet så det verkar vara åtminstone neutralt i värsta fall.

Orginal skummarens ljudnivå har nu gjort att jag beställt en Tunze 9002. Hoppas på tystare drift och mindre arga blickar från regeringen. Blir nog till att hoppa över V75 andelarna ett tag framöver om kostnaderna fortsätter i denna takt :snurrig:

Så här ser det ut nu efter att jag fått i lite grövre sand.

post-2723-14468916460366_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som vill ge sig på att identifiera dessa två "bubblor" åt mig?

Faktisk storlek, 5-10 millimeter.

För övrigt rullar det på väldigt bra tycker jag. Intressant att bara sitta och stirra på akvariet och se allting som lever och far runt där i. Har även sett en hyfsat stor glasros som såklart sitter lite jobbigt till. Tänkte försöka "nypa" den med citronsaft som någon annan hade haft framgång med.

post-2723-14468916472156_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen som har någon idé om vad dom där bubblorna/blåsorna kan vara?

Nåväl, skjuter på med två frågor till:

1) Jag vill hålla saliniteten på 35 ppt. Akvariet ligger nu på 26 - 26,5 C i temperatur. Med dessa två parametrar och infot i saltvatten för dummies (tabell 3 i appendix C) så tror jag att jag har träffat rätt i salinitet om jag mäter 1,0245 i specific gravity. Är det rätt tänkt?

2) Om jag vill blanda till nytt saltvatten som har 35 ppt i salinitet, tar jag då 37g (36,5g) salt per liter RO vatten vid 26 grader C (tabell 2). Är denna salt vikt (37g / liter) lika med vikten på det salt jag häller upp ur påsen, eller måste man ta hänsyn till något annat i uppvägning av mitt Reef Crystals?

Tacksam för lite vägledning som vanligt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite svårt att bestämma ifrån bilden men kan vara en riktigt ung knapp (Palythoa/Protopalythoa/Zoanthus).

När det gäller salt-beräkningar så rekommenderar jag Aqua-Calculator som finns på http://www.mathgame.de/RiffACalc.htm. Den har korrigerings-faktorer för många salter (inkl Reef Crystals), så det är bara att skriva in mängden vatten, vilken salinitet man vill ha så får man mängden salt som ska tillsättas. Det har även funktioner för de flesta beräkningar man normalt vill göra och man kan spara vattenvärden och få grafer över det m.m.. Programmet är tyskt men har översättningar till engelska och svenska inbyggda.

Om du inte känner för att ladda ner programmet så säger det att:

1. För att få en salinitet på 35ppt så ska man få en SG på 1.0259 vid 26.5C.

2. För Reef-Crystals gäller att man tillsätter 41.1g salt för att få en salinitet på 35ppt.

P.S.

Om du har en vipparmshydrometer så var uppmärksam på att de kan visa ganska så fel ibland, min visade att jag hade 1.026 i karet när jag i själva verket hade över 1.030, så lita inte helt 100 på mätningarna. T.ex. om man vet den exakta mängden vatten (t.ex. någorlunda exakt våg) och vägt upp saltet nogrannt enligt A-C så stämmde exakt med det beräknade (1.024 i det fallet) när det mättes med en refraktometer medans vipparmsmätaren sa 1.020. Jag upptäckte mitt fel av att jag hade konstant höga värden på Ca/Mg och började luska i vad det berodde på.

D.S.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

P.S.

Om du har en vipparmshydrometer så var uppmärksam på att de kan visa ganska så fel ibland, min visade att jag hade 1.026 i karet när jag i själva verket hade över 1.030, så lita inte helt 100 på mätningarna. T.ex. om man vet den exakta mängden vatten (t.ex. någorlunda exakt våg) och vägt upp saltet nogrannt enligt A-C så stämmde exakt med det beräknade (1.024 i det fallet) när det mättes med en refraktometer medans vipparmsmätaren sa 1.020. Jag upptäckte mitt fel av att jag hade konstant höga värden på Ca/Mg och började luska i vad det berodde på.

D.S.

Tack för svaret! Ska ladda ner programmet och kolla.

Jag har en vipparmshydrometer. Skulle man kunna "kalibrera" den genom att i mitt fall väga upp RO vatten och salt, och sedan mäta sg i denna kända lösning för att få reda på avvikelsen i just min vipparm?

1000 gram RO vatten och sedan i med 41,1g Reef Crystals borde ge 35 ppt salinitet. Vid 26,5 graders temp så är lösningens sg 1.0259. Har jag förstått det rätt? RO vattnets temp spelar väl ingen roll för vikten, det är väl bara volym(densitet) som påverkas? (Nu märks det att det var ett tag sen man läste fysik och kemi).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, så jag gjorde experimentet ovan:

* Använde en digital köksvåg som har precision på 1g, och digital termometer som mäter 10-dels grader.

* Vägde upp 1000g RO vatten som var 24,6 grader C.

* Tillsatte 41g Reef Crystals för att komma så nära 34,8 ppt salinitet som möjligt (enligt Aqua Calculator).

* Blandade lösningen väl och värmde försiktigt upp till 25,0 grader C i ett vattenbad.

* Mätte sg med min Instant Ocean vipparm, kontrollerade noggrannt att det inte satt några luftbubblor på vipparmen och avläste strax under 1.028, men lite mer än halvvägs över 1.026, så jag bestämde mig helt enkelt för att det var 1.0275.

Enligt Aqua Calc så borde denna lösning, vid 25 grader C, ha en sg på 1.0257.

Om mitt experiment är rätt utfört så visar alltså min vipparm 0.002 för mycket, eller omvandlat i detta experiment så skall min lösning ha en salinitet på 34,8 ppt, men vipparmen mäter det till 37,2 ppt - vilket ju är en ganska stor skillnad.

Har jag gjort rätt eller var mitt lilla experiment slöseri med 1,5 semester timmar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som du gjort det noggrant och korrekt, kan ju nästan tro att du har en vetenskapsman i dig.:) Det enda som borde påverka noggrannheten är vågens noggrannhet och eventuella variationer i saltets sammansättning och vattenhalt. För min del gjorde jag exakt samma experiment med Tropic Marin salt när jag upptäckte problemet med min vipparm. Och för min del så fick jag väldigt nära 35ppt i salinitet, så jag tror att du har en bra referensvätska där som du kan spara och använda ibland för att kalibrera hydrometern mot (dom kan tyvärr variera felet med tiden också då det blir avlagringar med mm på armen). Om du känner någon (eller en butik) som har en refraktometer så kan du testmäta din referens så du vet att det är bra, men jag tror mer på vågen än vipparmen sen mina experiment (https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=26079).

Finns en artikel på RK om att göra en egen referens och om salinitet i allmänhet som kan vara intressant: http://reefkeeping.com/issues/2004-06/rhf/index.php

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur matchade ditt experiment mot en mätning med den nya refraktometern sen då? Alltså var din egen gjorda referensvätska rätt?

Och när du skriver att du vägde upp vattnet, körde du +10 liter på en vanlig badrumsvåg, eller tog det i omgångar med en köksvåg? Bara så att jag får nån uppfattning om vad som är "acceptabelt" utan att hamna helt snett med avrundningsfel på avrundningsfel...

Randy Holmes-Farleys uppsatser är ju inte direkt några lättlästa stycken, men en sak som förbyllar mig lite är att sg värdena diffar mellan Aqua Calc och Randy Holmes-Farleys tabeller;

Aqua Calc: Salthalt 34,8 psu = 1.0257 sg @ 25 C

RH-F: Salthalt 34,8 psu = 1.0262 sg @ 25 C (approximerat från 34 och 35 psu sg värdena)

Det borde ju rimligtvis vara samma sg, eller beror denna sg diff på andra ämnen i Reef Crystals som påverkar sg ? :snurrig:

F*n vad man alltid ska komplicera till saker o ting, men det är inte varje dag man får bekymra sig om ett "fel" som fortfarande avrundas rätt till den 3:e decimalen... :smiley20:

Och varför blandar man ppt och psu om vartannat?

RH-F menar ju vidare att med en temperaturkompenserad vipparms hydrometer, som Instant Ocean tydligen skall vara (läs: värdelös, antar jag) så behöver man inte beakta temperaturen på vattnet så länge som man ligger på 25 +/-5 C.

Anyways, jag tror att jag ska sikta på att hålla 1.0275 sg mätt med min mätare och hoppas på att det i verkligheten är 1.0257, eller 34,8 psu (ppt?)

Åter till att se algerna frodas...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Värdet från experimentet matchade refraktometern perfekt, bara för att försäkra mig om att jag inte ljuger för dig så gjorde jag om experimentet.

1000g vatten + 40g salt (som det blir enl. A-C för TropicMarin) skakade om i ca 1 minut, mätte med refraktometern, resultat: så exakt 35ppt som jag kan utläsa i.a.f. -Tummen upp. Så reproducerbarheten verkar vara hög för min del i.a.f..

Jag har använt en digital badrumsvåg för att väga upp min 25L dunk med vatten innan jag blandar i salt, jag vet att dunken väger 1,1kg tom, så bara att väga upp, dra bort 1,1kg slänga in värdet i A-C och sen väga upp mängden salt som den säger på köksvågen, dumpa i och blanda :). Verkar fungera bra för mig, har kollat upp värdet ungefär varannan gång jag blandat nytt saltvatten, och värdet har aldrig diffat mer än kanske 0.5ppt (svårt att säga exakt, skalan är ganska liten på refraktometern) . Bara man är nogrann och har hyfsat bra vågar så är felet mindre än för min vipparm i.a.f..

Gör man en liten ad hoc "worst case scenario" beräkning och tänker att man tror man har 25kg vatten men vågen visar .5kg fel och det är 25.5kg egentligen, sen väger man upp saltet och vågen visar 5g för lite så man blandar i 998g salt (istället för 1003g som det ska vara av TM för 25kg vatten), då får man egentligen en salinitet på 34,13ppt, mycket bättre än min vipparm som visar beroende på dagsform 3-5ppt fel. När det gäller vikttekniken så beror det ju självklart även på felet på mängden vatten man blandar ihop, kör man 10liter och vågen visar .5kg fel så är det ju felet större.

Det bästa är nog som du säger, blanda till saltet enligt vågen och sen mäta med hydrometern, för att se att värdet blir 1.0275 i ditt fall, efter några batcher så ser du om det verkar stämma.

I ditt fall är det ju trevligt att vipparmen visar ett värde som är högre än det egentligen är, för många brukar ju säga att en lägre salinitet än natuligt saltvatten är bättre än en för hög. Många kör på en SG på typ 1.023.

Att psu och ppt blandas konstant tror jag beror på att det egentligen är samma sak (https://www.myroms.org/forum/viewtopic.php?t=294), men att PSU inte ska användas (i.a.f. i vetenskapliga publikationer) då det inte är en SI enhet.

Hmm, angående skillnaderna i SG mellan A-C och RH-F så får inte jag dem när jag använder mig av "Salinity conversions" funktionen i.a.f., får ett värde på 1.0262 (se till att "at temperature" står på 25,0C (misstänker att du har den på 26,5C), A-C är inte helt intuitiv i den delen :död:).

Lycka till med allt nu, och hoppas jag inte komplicerar till sakerna för dig för mkt, bara säga till i.s.f. (är bara en såndär som gillar att grotta i alla detaljer och artiklar), allt vi snackar om är ju egentligen lite överkurs för nybörjare, då det oftast fungerar bra utan att ha stenkoll på salinitet osv. hade ju inte det själv de 3 första månaderna :x.

Ugha, vilka uppsatser jag skriver såhär i småtimmarna, hoppas inte allt är goja bara :smiley9:.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...