Gå till innehåll

Markos första akvarium - take two


Marko

Rekommenderade inlägg

Är det ordentligt tryck mellan 1:an och 2:an? Kolla den biten också.

Den slangen sitter med nån annan koppling (ej skruvbar) som jag inte riktigt vet hur f*n jag ska få loss utan att riskera att ta sönder något.

Annars vad är "ordentligt tryck"? Har du någon jämförelse som jag kan försöka mäta mot ifall jag nu får loss den? Min logik säger att det borde vara exakt samma tryck som ut ur 2:an eftersom det är två seriekopplade filter utan någon slask-tapp emellan dom (men jag har väl självklart fel där..) :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 197
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag ser på din bild att du inte har samma enkla skruvkoppling mellan 1:an och 2:an som jag har så det är nog dumt att börja 'pyssla' just där. Är rädd att jag inte kan hjälpa dig längre. Sätt igång hela systemet som det är tänkt. Får du inte ut något vatten i morgon bitti så kontakta leverantören.

Kanske någon annan här på SG som har något förslag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser på din bild att du inte har samma enkla skruvkoppling mellan 1:an och 2:an som jag har så det är nog dumt att börja 'pyssla' just där. Är rädd att jag inte kan hjälpa dig längre. Sätt igång hela systemet som det är tänkt. Får du inte ut något vatten i morgon bitti så kontakta leverantören.

Kanske någon annan här på SG som har något förslag?

Jepps. Du ska ha tusen tack ändå! Skönt med lite online support när man mest får arga blickar från regeringshållet :x

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hansson: Det blir knepigt eftersom det är ett silikatfilter efter osmosen, men jag ska testa.

wiking: :-) hoppas inte regeringen avlyssnar detta.

Nu har jag nästan klarat av punkt 2 på min avatar. Dags för punkt 3.

Nya tag imorgon och rapport kommer. Kanske till och med en bild på den första droppen osmos vatten; "en välskapt droppe nedkommen [datum], högt efterlängtad av hela familjen..."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Första välskapta droppen osmos vatten landade i behållaren 12:32 den 13:e December. Stort tack till BB personalen Fredrik och Leffe för att de gjorde vår vistelse så trevlig och minnesvärd.

/Fisk-matte och fisk-husse.

...

Den förra osmos maskinen var trasig, nu har jag en ny och allt rullar på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Värdefulla droppar......................

Hear hear. Och det är fasen inte förrän man ser det som man förstår hur lite 150l per dygn egentligen är...

Nåväl, karet uppe på bänken, allt i våg. Har fyllt med kranvatten en gång och konstaterat att den inte sprack på en gång iaf.

Nu är det bara o vänta.. :nöjd:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den ger inte mer än 150l per dygn? min jag har ger ungefär 25l på 2timmar och 15min alltså borde det bli 250l/dygn ca, lite mer. har samma men hörde att de finns olika membran på vissa, vad var det för fel på den? mvh Rickard

Drog till med 150 bara, men nu har den gjort knappt 20 liter på kanske 3-4 timmar (kollade inte riktigt på klockan, men där nånstans - efter långpromenaden med hunden och innan jag började brassa käk). Så det lutar åt 120l/dygn till och med. Kan ju hoppas att den kommer igång så småningom, men kanske vatten temp har en inverkan? - vårt kallvatten är ruskigt jäkla kallt...

Iofs så är det ju inte hela världen, förhoppningsvis behöver jag inte pressa fram 130 liter på ett tag nu.. om jag inte ska ta upp konkurrensen på osmosvatten marknaden. Nån som vill ha? 4,50 säljer jag för :-) [obs skämtar bara]

Vet inte vad som var fel, Leffe verkade tro att dom eventuellt hade vänt membranen fel i monteringen.

Det droppar på, allt är klart att köra, eventuellt så blir jag förkyld imorgon kväll och måste stanna hemma på måndag för att kurera både mig och sten... :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Drog till med 150 bara, men nu har den gjort knappt 20 liter på kanske 3-4 timmar (kollade inte riktigt på klockan, men där nånstans - efter långpromenaden med hunden och innan jag började brassa käk). Så det lutar åt 120l/dygn till och med. Kan ju hoppas att den kommer igång så småningom, men kanske vatten temp har en inverkan? - vårt kallvatten är ruskigt jäkla kallt...

Iofs så är det ju inte hela världen, förhoppningsvis behöver jag inte pressa fram 130 liter på ett tag nu.. om jag inte ska ta upp konkurrensen på osmosvatten marknaden. Nån som vill ha? 4,50 säljer jag för :-) [obs skämtar bara]

Vet inte vad som var fel, Leffe verkade tro att dom eventuellt hade vänt membranen fel i monteringen.

Det droppar på, allt är klart att köra, eventuellt så blir jag förkyld imorgon kväll och måste stanna hemma på måndag för att kurera både mig och sten... :skrattar:

Tror inte tempen har inverken, tyckte leffe sa att det var bra om vattnet var kallt, jag mätte tempen på vattnet som kom från kranen, låg på ca 13grader, varmt tycker jag, borde ligga på kanske 5-8? Lycka till med allt, har du stenen hemma? blandat salt? mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte tempen har inverken, tyckte leffe sa att det var bra om vattnet var kallt, jag mätte tempen på vattnet som kom från kranen, låg på ca 13grader, varmt tycker jag, borde ligga på kanske 5-8? Lycka till med allt, har du stenen hemma? blandat salt? mvh Rickard

Ok.. Håller på o fyller upp osmos i akvariet, tänkte värma upp och blanda saltet direkt i akvariet, sen köpa sten på måndag.

Just nu är det lite som att titta på färg som torkar faktiskt .. -bok

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte tempen har inverken, tyckte leffe sa att det var bra om vattnet var kallt, jag mätte tempen på vattnet som kom från kranen, låg på ca 13grader, varmt tycker jag, borde ligga på kanske 5-8? Lycka till med allt, har du stenen hemma? blandat salt? mvh Rickard

Enligt min manual så fungerar osmos anläggningen riktigt dåligt under 12 grader och har du typ 40 grader får du ut dubbelt så mycket vatten, hur bra det är vet jag inte då jag själv ligger runt 15 gradigt vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såja, då var det klart med 120l RO och silikat filtrerat vatten. pumparna, skummaren och värmaren är igång. Nästa projekt (väldigt snart) blir ljudeliminering. Jävlar i mig - trodde att ett flygplan höll på att landa på gården när jag slog igång allt. Finns en överhängande risk för regerings-veto på grejerna innan jag ens har hunnit få i LS. :-/

Hur som helst, sulade i salt för 120 liter och nu får det stå och blanda.

Såfort kameran är uppladdad igen så bifogar jag min "Oh, SHIT!" bild..

Nu gäller punkt 2 på avataren dubbelt upp; Middag hos svärmor där jag måste försöka lägga förväntingarna på ljudnivån utan att få svärmor på mig också, och sen när vi kommer hem. Med ett par glas vin i magen vet man aldrig vad som händer...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja skummaren i rsmet låter för jä..igt

Tycker också att det blir mycket resonansljud från pumparna som får hela locket att mullra. Blir lite handpåläggning verkar det som.

Bifogar bild av min första "Oh, shit!" moment. Inget för er rutinerade rävar, men jag förväntade mig inte en mjölksoppa!

Nu är det dock klart och fint, en del micro bubblor som svävar runt, men det ger väl sig förhoppningsvis. Drar inga som helst slutsatser av något (förutom ljudet) efter att bara pumpat runt rent saltvatten i några timmar.

Dock så fick jag en till "Oh, shit" moment nyss. På regeringens order var det tvunget att bli rent och fint igen, och vad hittar jag i RSM kartongen om inte en frigolitskiva. Efter okulärbesiktning så tror jag inte att den passar under akvariet, och det står inte heller något i manualen. Dock så vill jag minnas när vi lyfte akvariet att jag kände en "läpp" under akvariet. Alltså att akvariet vilar på plastramen, och inte på hela botten. Vilket får mig att tro att det borde finnas något under akvarieglaset som ligger mot bänken.

Så, ni, RSM ägare : Ska frigoliten in under eller är jag på spåret.

Vore bra att veta nu, och inte senare :x

post-2723-14468916437351_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

La till lite mer LS (4kg, nu totalt ~15kg) i valda former för att få klart min aquascape. Ett litet överhäng till höger och en, tja, vad kallas det - swimthrough på dykarspråk - till vänster.

Köpte också 4,5kg av "Nature's Ocean Bio-Activ Live Aragonite Reef Sand". På baksidan satt det en klisterlapp med "Use before : 29 Dec 2009". Toppen! Måste vara en färsk påse... kommer hem och börjar pytsa i sanden och medans jag slabbar med vattnet så löses klisterlappen med datumet upp och orginal trycket framträder - "Use before : 15 Nov 2007" :arg::censur:

Lusläser på påsen och det står "this product has a shelf life of 12 months". Så jag har betalat dyra pengar för grus som skopades upp för över 2 år sen och innehåller nu, om något, så isf extra dött material. Dessutom var sandkornen lite för små och fina för att ligga kvar..

Blir en tripp (igen!) till affären för att försöka reda ut det här.

Motgångar...

post-2723-14468916444394_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aquascaping i min smak, inte för högt och med hålor.

Blir det ny sand skall du nog ta en storlek större på kornen. Det är snyggt med fin sand men jobbigt att få att ligga still.

Tack! Jo det ser ut som en riktigt bra dykplats om man skulle vara lite mindre..

Tror inte att affären ställer sig på tvären på något sätt ang. sanden - lär ju inte vara dom som har gjort en ICA på förpackningarna direkt. Tänkte köpa lite grövre sand, ta bort hälften av det fina och toppa upp med grövre. Kan det bli bra eller kommer det bara att skikta sig i förlängningen så att det fina ligger under det grövre?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, så nu har allting snurrat i 4 dagar och jag tänkte mäta lite vattenvärden. Köpte ett billigt "5-in-1" test - 25 provremsor för strax under hundralappen. Syftet är att kunna se nitrit toppen passera och se när nitratet börjar öka. Alltså inget behov av exakta mätningar vilket jag förstår att man inte kan förvänta sig av detta test kit.

Är det en vettig approach, eller behöver jag mäta nitrit och nitrat mer exakt?

Testade vattnet idag och det ur såhär:

Temp: 25,3

Salinitet: 1,0235 (Instant Ocean vipparm)

pH: 8 (mätintervall 0,5 på färgskalan, och svårt att läsa av.)

KH: 240 (eller mer)

Nitrit: 0 (inget utslag)

Nitrat: 0 (inget utslag)

Förväntade mig att se nitrit redan nu faktiskt, men det kanske är för tidigt eller så har jag ett värdelöst test kit.

Åsikter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...