Gå till innehåll

Markos första akvarium - take two


Marko

Rekommenderade inlägg

Fina moddningar Marko. Det låter ju underbart att få ner ljudnivån på skummaren så pass att fläktarna är det som hörs mest. Så fort ekonomin tillåter så kommer jag att följa ditt exempel och byta skummare. Gillade också filterlösningen och ytavrinningen.

Mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 197
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack för all input. Refraktometer står på inköpslistan, men allting vore enklare om man var gjord av pengar.. Ska ta med lite vatten nästa gång och kolla salthalten så får vi se om det är det som är konstigt.

Mattias: Ljudnivån just nu är (från mest ljud, till lägst ljud);

Lysrampens fläktar

Skummare

Extrafläkt

dom nya returpumparna är i princip ljudlösa och likaså Seio streamern.

Ska kolla lite i nån dataaffär om man kan köpa några tysta fläktar och byta ut dom befintliga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väger saltet och kör enligt aquacalculator, så det borde vara tillräckligt rätt för att inte ha detta problem antar jag.

Hej!

Det är inget att lita på Aquacalculator enligt min mening!

Jag ligger på en densitet på 1.0245-1.025 vid 25°C i mitt akvarium.

Mina vattenbyten ligger på 30-liter åt gången.

Skulle jag följa Aquacalculator behövs:

  • Reef Crystal 1311 g/30 liter
  • AquaMedic 1271 g/30 liter
  • Coralife 1378 g/30 liter

Skulle jag lita på Aquacalculatorn skulle

densiteten i mitt akvarium att stiga väldigt mycket på sikt.

Ett bra riktmärke för att erhålla 1.025 = 3,5% salthalt vid 25°C är 3,5 kg (35 gram/liter) havssalt till 100 liter vatten.

Visst det kan ju skilja något gram hit eller dit med olika havsalter men eftersom jag just nu använder Coralife skulle jag behöva 378 gram mer till 30 liter vatten för att nå till 1.025 om jag skulle förlita mig på Aquacalculatorn.

Investera i en refraktometer så kommer du ha ordning på dina mätningar i framtiden.

En refraktometer är ju en ringa kostnad för en hobby som saltvattensakvaristiken.

Har man vipparm och aquacalc att välja emellan så väljer jag alltid aquacalc. För mina salter (TM Pro-Reef samt AS ReefCrystals) så har värdena som aquacalc alltid varit spot on när jag med refraktometern, och för båda dessa salter så ligger mängden salt per liter på över 40g för att få 35ppt salthalt. Så 35g/L skulle ge mig en salthalt på 30ppt, vilket inte är i närheten av det jag siktar på...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väger saltet och kör enligt aquacalculator, så det borde vara tillräckligt rätt för att inte ha detta problem antar jag.

Hej!

Det är inget att lita på Aquacalculator enligt min mening!

Jag ligger på en densitet på 1.0245-1.025 vid 25°C i mitt akvarium.

Mina vattenbyten ligger på 30-liter åt gången.

Skulle jag följa Aquacalculator behövs:

  • Reef Crystal 1311 g/30 liter
  • AquaMedic 1271 g/30 liter
  • Coralife 1378 g/30 liter

Skulle jag lita på Aquacalculatorn skulle

densiteten i mitt akvarium att stiga väldigt mycket på sikt.

Ett bra riktmärke för att erhålla 1.025 = 3,5% salthalt vid 25°C är 3,5 kg (35 gram/liter) havssalt till 100 liter vatten.

Visst det kan ju skilja något gram hit eller dit med olika havsalter men eftersom jag just nu använder Coralife skulle jag behöva 378 gram mer till 30 liter vatten för att nå till 1.025 om jag skulle förlita mig på Aquacalculatorn.

Investera i en refraktometer så kommer du ha ordning på dina mätningar i framtiden.

En refraktometer är ju en ringa kostnad för en hobby som saltvattensakvaristiken.

Har man vipparm och aquacalc att välja emellan så väljer jag alltid aquacalc. För mina salter (TM Pro-Reef samt AS ReefCrystals) så har värdena som aquacalc alltid varit spot on när jag med refraktometern, och för båda dessa salter så ligger mängden salt per liter på över 40g för att få 35ppt salthalt. Så 35g/L skulle ge mig en salthalt på 30ppt, vilket inte är i närheten av det jag siktar på... Refraktometer är något jag tycker också är en bra investering, men kör man med bra kvalité på saltet (konsekvent mellan batch:arna) så funkar vågen+aquacalc bra, jag kör med vågen oftast vid mina veckovisa vattenbyten, kontrollerar bara med refraktometern då och då (1 gång i månaden kanske) för att se att det inte hänt något oväntat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Det är ju möjligt. Konstigt ändå att det har varit fina röda/rosa kalkalger tidigare med samma salt (alltså samma påse). Ska mäta en blandning senast nästa helg när det är vattenbyte. Tack för tipset!

Ojne vojne. Mätte på mitt nya vatten som har blandat till sig under natten:

Ca: 440 mg/l

Mg: 960 mg/l

Så det verkar onekligen som mitt Reef Crystals är lite tomt på Mg.

Tanken nu är att jag pytsar i Tropic Marine Mg i nya vattnet så att jag höjer det med 300 mg/l direkt, använder det till vattenbytet och köper nytt salt i veckan.

Samtidigt så fortsätter jag att tillsätta Tropic Marine i karet också tills karet kommer upp i 1300-1400 mg/l.

Rätt eller fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rätt eller fel?

Hm. Det måste ju bli fel.. För att pusha upp Mg i nya vattnet till 1300 så måste jag ha i 14 mått TM Magnesium.. Enligt instruktionerna så ska man inte höja Mg i vatten mer än 20ppm per dag, vilket motsvarar 4 mått i RSM:et.

Om jag nu pytsar i 14 mått i en hink och sen häller över det i akvariet så blir det ju tokigt ändå.

Måste ju vara samma om jag byter salt och sen gör ett vatten byte som tillför mycket mer Mg helt plötsligt?

Känns som om jag måste damma av miniräknaren nu..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok;

Reef Crystals blandning:

960 Mg

440 Ca

I karet:

1120 Mg (upp 160mg/l på 8 dagar)

380 Ca (upp 20mg/l)

Tropic Marine ökar 5mg/l för varje mått i 110 liter vatten. I 20 liter vatten gör ett mått alltså 27,5mg/l.

Sagt och gjort, i med 6 mått i hinken - kontrollmätning

Reef Crystals + TM Bio-Magnesium blandning:

1160 Mg

440 Ca

Nu får det bli vattenbyte med detta och sen fortsätter jag dosera TM Magnesium tills jag kommer upp mot 1300 zonen.

(Testerna är gjorda med JBL Mg/Ca test, mätintervall på Mg+Ca är 100mg/l, på Ca 20mg/l)

Nu har ni hela kvällen på er att såga min metod, jag ska skänka en tanke åt ert håll från Globen ikväll..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ojne vojne. Mätte på mitt nya vatten som har blandat till sig under natten:

Ca: 440 mg/l

Mg: 960 mg/l

Så det verkar onekligen som mitt Reef Crystals är lite tomt på Mg.

Hmm, det var ju otrevligt, har hört att Instant Ocean och Reef Crystals har fått problem med att hålla en stabil konsekvent nivå sedan dom bytte ägare tyvärr. :( Jag hade ett tag tänkt att köpa en hink med RC men kommer nog inte göra det pga just dessa stabilitetsproblem, man vill ju veta vad man får när man köper ett salt, inte att det är helt batch beroende. Själv kör jag just nu med TM reef-pro, har kanske inte de perfekta värdena som jag vill ha (lite låg i Ca/kH) så jag får buffra upp det. Men då dem har en stabil nivå på ämnena mellan batcharna så vet man i.a.f. vad man får varje gång. Får se om det blir TM reef-pro eller D-D H2Ocean Pro+ nästa gång, synd som sagt att kvalitén på RC har sjunkit.

Hm. Det måste ju bli fel.. För att pusha upp Mg i nya vattnet till 1300 så måste jag ha i 14 mått TM Magnesium.. Enligt instruktionerna så ska man inte höja Mg i vatten mer än 20ppm per dag, vilket motsvarar 4 mått i RSM:et.

Om jag nu pytsar i 14 mått i en hink och sen häller över det i akvariet så blir det ju tokigt ändå.

Måste ju vara samma om jag byter salt och sen gör ett vatten byte som tillför mycket mer Mg helt plötsligt?

Känns som om jag måste damma av miniräknaren nu..

Tror som sagt att du kommer få problem om du gör ett snabbt byte, man ska ju även vara lite försiktig när man byter salt märke, och att man har ett märke där nivåerna inte varierar allt för mycket. Men om man byter från ett salt som har 1000 i Mg till ett på 1300 och byter 10% av volymen varje gång så ökar nivåerna från 1000 - 1030 - 1057 - 1081 dvs okej, men byter man 25% vatten istället så blir det en ändring från 1000 - 1075 vilket ju kan vara för mycket, så när man byter salt så kan det vara smart att inte köra för stora vattenbyten första tiden.

Vad tittar du efter när du köper ett visst saltmärke, så du uppnår denna kvalité?

Jag är ju allt för mycket nybörjare för att ha kunnat testa salterna batch till batch, så jag får än så länge lita på andra källor som jag anser vara tillförlitliga. Dom bästa salterna är ju nästan omöjliga att få tag på och finns mest för professionella användare/forskare. Men vissa mäken har under decennier varit konsekvent batch till batch. Sen så mäter jag varje hink av salt jag köper och sparar så om några år så börjar man ha en egen saltdatabas som kan vara bra att ha. Vore ju intressant att be folk här på SG mäta sina nyblandade salter och skriva vilken batch den tillhör (om den informationen finns på förpackningen) så skulle jag kunna bygga databasen snabbare :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Medans vi väntar på att Mg nivåerna så sakteliga höjs i karet så passade snäckorna på att ställa till med fest.

Satt och tittade på karet när en ensam snäcka klättrade upp på glaset och började pumpa ut sina sädesceller i akvariet

post-2723-14468916963498_thumb.jpg

Han/hon höll på bra länge också.. efter 10 minuter började helt plötsligt dom andra snäckorna också klättra upp på glaset

post-2723-14468916963699_thumb.jpg

Och rätt vad det var så var alla 4 snäckor uppe på glaset, 3 av dom levererade fint medans en av dom verkade mest skjuta lösplugg. Kalaset varade nästan en hel timme, minskade på cirkulationen och stängde av skummaren under tiden, så snart kanske det dyker upp lite bebis-snäckor - alltid något medans man skopar i Bio-Magnesium!

post-2723-14468916963896_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I jakten på Mg problemet så testades vattnet på Triton mha refraktometer, SG nästan 1.027. Så på något sätt så har dels min vipparm blivit bättre - tidigare visade den 0.002 för mycket efter ett hemgjort kalibreringstest som ni kan läsa om ett par sidor bakåt i tåten.

Så något eller allt av följande har hänt;

* Min vipparm har under några månader helt magiskt blivit väldigt precis. refraktometer mätte nästan 1.027, vipparmen visar precis över 1.027.

* Mitt reefcrystals salt innehåller på tok för mycket salt

* Aqua calculator räknar fel

* Grovt handhavande fel av akvarist.

Mest sannolikt är det väl att det är mycket SBS inblandat, men nu vet jag iaf hur det står till i karet map salinitet.

Märkligt nog så har Mg inte höjts alls på 5 dagar, trots att jag pytsat i motsvarande 100 mg/l under tiden och gjort ett vattenbytte med känd (högre) Mg halt än vad jag hade tidigare. Visserligen mäter JBL testet med 100mg/l steg, så det ligger väl inom ramen för felmarginal. Om vi igen kryddar med två kryddmått SBS så stämmer säkert allt ganska bra.

Ca har däremot tagit stora kliv och mäter nu 480mg/l, upp 100mg/l på 5 dagar med endast ett vattenbyte och top-off med kalkvatten + Mg tillsats!?

Tillslut så har också Fosfat sjunkit, nu till 0,05 - ner från 0,07 för en dryg månad sedan när UltraPhos infördes.

Har ett nytt salt nu, Red Sea Coral Pro, så nya tag med det. Ska dock först sänka salthalten lite i omgångar under veckan som kommer.

Enligt AquaCalc så ska jag ta ut 5 liter saltvatten från en nettovolym på 100l för att komma ner från 1.027 till 1.026. Tänkte göra detta på 2-3 dagar.

Nya tag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Behöver faktiskt inte vara SBS involverat, då saltet i fråga senaste tiden bevisligen har lite problem med kvalitetskontroll och du verkar ha fått en dålig batch, så då kan aqua calculator:s värde vara missvisande. Samtidigt så är vipparmarnas problem just att dom kan slå ganska mycket mellan olika gånger, så det kan också vara så att vipparmen har varierat såpass mycket mellan gångerna.

En förfrågan, skulle du vilja skriva upp dina salters värden i den klistrade tråden under Kemi & Vatten, då jag håller på och gör en databas över salternas värden och kvalitetskontroll (stabilitet i värdena mellan batcharna).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering:

Har skaffat en refraktometer och fick den kalibrerad med referensvätska i butiken. Tack igen för all support Triton!

Med hem följde också 2 st. N. magnifica. Dom verkar dock inte vara bästa polare direkt och den större av clownerna tyckte inte heller att det var kul att få nya inneboende i "deras" akvarium.

Det var lite spänt på alla fronter och några mindre kraftmätningar igår, men idag ser alla lite lugnare ut. Vi får väl se hur det utvecklar sig.

Svårt också att mata nu. Tidigare så åt ju clownerna direkt ur handen, men nu måste jag ha någon annan lösning. Clownerna skulle säkert käka ihjäl sig om dom bara fick det, så hur gör ni andra? Dumpar ni i käk och observerar Darwin's utvecklings teori i praktiken, eller har ni något hemligt trick?

Försökte mata med mysis också, men dom flesta av dom kräftdjuren är för stora för att firrarna ska våga sig på dom. Vad rekommenderar ni istället? Något som är mindre men ändå virvlar runt lite så att alla får en chans att käka lunch?

Kampen mot magnesiumet som försvinner fortsätter också. Har nu doserat i total 450g Tropic Marine Bio-Magnesium (1 burk) under 3 veckors tid, och det som har hänt är att Mg höjts med 220 mg/l, från 960 mg/l den 27/2 till 1180 mg/l idag.

Detta jämfört med den teoretiska höjningen på närmare 20mg/l per dag - vilket skulle i dag alltså vara totalt 420 mg/l Mg. Så jag saknar alltså nästan 50% av höjningen jag borde ha uppnått.

Ca åker lite berg-och-dal bana - från 360 till 480 och nu ner till 420.

Saliniteten är nästan 33ppm, eller SG 1.024, så jag kliar mig mest i huvudet och undrar vad som står på.

Mg+Ca testen är JBL, och har nu sett några trådar där JBL får lite stryk, så det kanske är läge att köpa ett annat test för att se var man ligger egentligen innan det blir Mg förgiftning på invånarna.

Comments?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har skaffat en refraktometer och fick den kalibrerad med referensvätska i butiken. Tack igen för all support Triton!

Med hem följde också 2 st. N. magnifica. Dom verkar dock inte vara bästa polare direkt och den större av clownerna tyckte inte heller att det var kul att få nya inneboende i "deras" akvarium.

Det var lite spänt på alla fronter och några mindre kraftmätningar igår, men idag ser alla lite lugnare ut. Vi får väl se hur det utvecklar sig.

Lite gruff när man har i nya djur är inget ovanligt, det brukar lugna ner sig på några dagar.

Svårt också att mata nu. Tidigare så åt ju clownerna direkt ur handen, men nu måste jag ha någon annan lösning. Clownerna skulle säkert käka ihjäl sig om dom bara fick det, så hur gör ni andra? Dumpar ni i käk och observerar Darwin's utvecklings teori i praktiken, eller har ni något hemligt trick?

Försökte mata med mysis också, men dom flesta av dom kräftdjuren är för stora för att firrarna ska våga sig på dom. Vad rekommenderar ni istället? Något som är mindre men ändå virvlar runt lite så att alla får en chans att käka lunch?

Jag har inga särskilda trick iaf. Du kan ju prova mata i flera omgångar med några minuters mellanrum. Ja mysis kan vara lite stora tills fisken vant sig. Du kan nog prova ON red plankton frysfoder, det brukar uppskattas av mindre fiskar och ger bra färg på dom.

ON formula 1 och 2 (pellets, small) brukar uppskattas av många, även FM ultra health.

Prova vitlöks marinera mysis, krill och artemia. Det sätter iaf fart i min burk.

Kampen mot magnesiumet som försvinner fortsätter också. Har nu doserat i total 450g Tropic Marine Bio-Magnesium (1 burk) under 3 veckors tid, och det som har hänt är att Mg höjts med 220 mg/l, från 960 mg/l den 27/2 till 1180 mg/l idag.

Detta jämfört med den teoretiska höjningen på närmare 20mg/l per dag - vilket skulle i dag alltså vara totalt 420 mg/l Mg. Så jag saknar alltså nästan 50% av höjningen jag borde ha uppnått.

Ca åker lite berg-och-dal bana - från 360 till 480 och nu ner till 420.

Saliniteten är nästan 33ppm, eller SG 1.024, så jag kliar mig mest i huvudet och undrar vad som står på.

TM bio-magnesium och bio-calcium är inget vidare att höja värden med, dom är mer anpassade att bibehålla värdena på rätt nivå. Bättre med mer koncentrerade produkter för höjning.

Mg+Ca testen är JBL, och har nu sett några trådar där JBL får lite stryk, så det kanske är läge att köpa ett annat test för att se var man ligger egentligen innan det blir Mg förgiftning på invånarna.

Ja JBL är väl inte det bästa på marknaden, dom kan visa rejält fel. Jag kör salifert och tycker som fungerat bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

(en massa bra saker)

TM bio-magnesium och bio-calcium är inget vidare att höja värden med, dom är mer anpassade att bibehålla värdena på rätt nivå. Bättre med mer koncentrerade produkter för höjning.

Tack för tipsen! Ang. andra produkter - något tips på vad jag skulle kunna kolla efter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så, utan att ha gjort mer än köpt Salifert tester så höjdes Mg värdet helt magiskt till 1440 mg/l.. troligtvis var det lite lågt - men inte så lågt som JBL påstår - innan, vilket orsakade kalkalgerna att bli vita, och sedan när jag buffrade med TM Bio-Magnesium så höjdes Mg - fast mer än vad JBL påstår..

Så nu har jag 1440 i Mg och 410 i Ca (och rosa kalkalger sen ett bra tag tillbaka).

Dessutom såg jag min knäppare (pistol eller mantis - mest sannolikt pistol) rusa över sanden. Var som ett gråbrunt sudd som sviscahde förbi och in under en sten, och 10 sekunder senare kom det 4-5 rappa knäppningar i snabb takt. Såg ut att vara kanske 3 cm lång.

Oj vad det kliade i fingrarna inne på Triton idag, snart kommer lönen igen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Oj oj, 6 månader sen jag skrev nånting här.. ni ska bara veta hur långt bak jag fick bläddra för att hitta min tråd. :smiley9:

Under sommaren har andra aktiviteter tagit överhanden och akvariet har gått på autopilot. Det har slarvats grymt med vattenbyten, och under 3 veckor stog akvariet med en 75liters osmosdunk + ATO och automatmatare helt ensam i lägenheten.

Som resultat av detta har Mg + Alk brakat åt skogen och jag har fått ett ordentligt utbrott av cyano.

Nu när utomhus temperaturen minskar, så ökar lusten att ta tag i akvariet igen, så förhoppningsvis kommer det uppdateringar oftare än var 6:e månad framöver..

Just nu pågår stabilisering av alla värden. dubbelbuffer, Mg och kalkvatten i olika omgångar samt manuell rensning av cyano.

Har ökat flåset med en till pump, en koralia nano som går på timer så att det fläktar ca en timme, av en timme, och sen av när ljuset är släckt, med förhoppning om att det kan avhjälpa cyano problemet. Sen kör jag också aktivt kol (har alltid gjort det) + fosfat remover.

Om någon har något dundertips på att ta bort cyano (förutom redslime remover, vilket det blir om inte det förbättras inom en månd) så skriv gärna!

Väl mött!

/Marko

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...