Gå till innehåll

Troll's 310litare


Trollsvans

Rekommenderade inlägg

Inte bara dags för uppdatering, även dags för uppgradering snart :P

Karet är borrat och klart, bänken är snart färdig. Har lite målande kvar på ljuslådan, sen är det kabeldragning och PVC kvar.

Sen kommer det där med att byta plats på baljorna... hu...

Hur som helst, karet ser ut som skit, även om algerna minskat. Behöver en bättre scape i nya karet, så man faktiskt orkar fixa med saker och ting.

Eremitjävlarna har varit och bökat runt, så en del koraller har fått lite tvångsdejting över natt, med vävnadsförlust som följd så klart. Det blir kräftsoppa till middag snart.

Har bestämt mig för att bygga ett biopelletsfilter sen också, tror det kan bli bra att ha. Men det får komma SEN.

Okej gött med uppgradering!

Händer med gamla karet, är det något att ha?

Hade varit kul med lite bilder o se om några utav mina gamla spsér du köpte när jag la ner har växt något :)

Haha jo eremiter,sjöborrar och andra djävulsting klarar man sig helst utan när man har spsér som inte är direkt limmade på ls´n..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 153
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag har två småbitar kvar av din hystrix, resten har dött av STN, utom några fraggar, som dog av min bubbelkorall istället... Tyvärr.

Gamla karet är ju fullt fungerande, bara lite fult med aluram och ful bänk till... Kommer att säljas, har en spekulant, men bangar han så kan du ju ta det om du vill.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nya karet var borrat från början med 16 respektive 25 mm, och jag har utökat det till 16, 25 och 32mm.

Känns inte 16mm lite väl tunt för returen? Är det bättre att utöka den till 20 eller 25 mm?

Kommer preliminärt köra med min UP2000/1 som returpump, men det kanske man ökar på sen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill du att returpumpen ska bidra till cirkulatonen i karet så kan det ju vara bra med ett litet rör. Annars är det väll inte fel att ta i ett snäpp extra...

Jag borrade för 25mm i mitt nya kar. Delade upp det till två utblås i karet men jag känner då knappt att vattnet rör sig framför utblåsen när jag kör med en Eheim 1060 2200l/h.

Man kan ju ioförsig sätta en smalare rörbit längst ut för att få upp hastigheten på vattnet lite om man vill kom jag på nu.... Nä, jag skulle gått på 20-25mm även om 16mm säkerligen räcker till bra för 1500-2000l/h.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...