Gå till innehåll

Troll's 310litare


Trollsvans

Rekommenderade inlägg

Nu har man börjat få ordning på senaste dumheten, åt minstone såpass att man kan börja med en tråd om den.

En del grejer kommer uppgraderas så klart, ny skummare, ny ljusramp, etc etc, men inga direkt världsomvälvande saker.

Karet i fråga är standard 310liters (125x50x50) ramakvarium, med ett hörn avdelat med slimline för nästa skummare och UV.

Bakgrunden består av en svart pappskiva fasttejpad på utsidan, så inget glamouröst där inte.

Cirkulation: 1000l/h powerhead retur, Koralia 3 längs frontglaset, och Koralia 1 längs bakre glaset.

Skummare: Red Sea Prizm 400 (som kommer förvandlas till DOC 9010 eller MCE600 när ekonomin så tillåter).

Ljus: 4x54W T5, med 2x 965, 2x Giesemann Pure Actinic. Om tomten är snäll blir det fler rör, och utbyte av 965-rören till 10kK.

LS: oklart, men nånstans över 40 kilo än så länge.

Fisk: Labroides dimidiatus, 2x ocellaris, Chrysiptera parasema, och en Salarias.

Utöver detta finns en näve sniglar, eremiter etc och en putsarräka.

I väg av koraller finns det fyra sorters skivor, två sorters knappar, Anthelia, Euphyllia, Gröna Stjärnor, och något som antagligen är Porites porites.

I framtiden:

Installera sand, pimpa städpatrullen till något mer lagom i mängd och tillsätta Nassarius i sanden.

Fler putsarräkor, tänkte mig 3-4 till, samt en pistolräka

Utöka fiskbeståndet med ett litet stim Chromis, en gul kirurg, en yellow watchman, och någon eller några fiskar till (Royal Gramma och Nemateleotris är ju fina).

Skaffa mer koraller, främst LPS (primärt Plerogyra, Favites, Cataliphylla och så fler Euphyllior), några SPS (flakväxande Montiporor, Porites lobata), och lite fler knappar, sen finns det nog inte plats för mer...

Om jag lyckas öka på ljuset lite så kanske jag överväger en BTA, men det får vi se.

Frågor:

Vilken sand är "bäst"?

Finns ju några färgvarianter att välja på, men jag vet inte riktigt hur de ser ut i karet när det väl är på plats.

Vad gäller grovlek så tänkte jag mig något hyfsat finkornigt.

Nåt mer jag missat?

post-3839-1446891643619_thumb.jpg

post-3839-14468916436369_thumb.jpg

post-3839-14468916436572_thumb.jpg

post-3839-14468916436735_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 153
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack tack.

Blev rätt nöjd med möbleringen själv.

Nu börjar det komma en hel del brunalger på pelaren, men det fick jag tips om på zoopet att det var en fas i död stens mognande, så det var rätt väntat. Salariasen ser nöjd ut iallafall, går fram som en gräsklippare och lämnar spår efter sig.

Hela härket får mumma till sig över jul och nyår, så får vi se vad tomten kom med som kan installeras... Med lite tur ett paket måsvingar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Den före detta döda stenen börjar mogna på ordentligt och ser nu nästan ut som "vanlig" LS, i stället för bländvit.

Idag har sand installerats, bilder kommer efter att dimman har lagt sig.

Därtill en sten med knappar, och en Euphyllia glabrescens, med en spännande liten liftare: i ett dött huvud, sitter en rätt stor havstulpan, eller motsvarande djur. En solfjäder som kommer ut och "greppar" strömmen.

Har inte en susning om hur man krymper en film-fil, så det får vänta tills jag orkar ta en filmsnutt som hamnar i lämplig storlek innan den visas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär, lite bilder...

Det tar sig, så sakteliga.

Helbild, E. glabrescens (om ingen har någon annan åsikt om vad det är, den är bara köpt som "Euphyllia"), min Salarias är plötsligt sällskaplig, och en halvt om halvt acceptabel bild på havstulpanen, nu nästan dränkt av Euphyllian.

post-3839-14468916618512_thumb.jpg

post-3839-14468916618762_thumb.jpg

post-3839-14468916619046_thumb.jpg

post-3839-14468916619516_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Installerat lite aktivt kol idag, bara för skojs skull (och för att jag har knappar... ), och därtill passat på att mäta några värden (allt jag har tester för i dagsläget... får fixa Ca, Mg, PO4 och ett noggrannare pH framöver).

pH: 8,5

KH: 6,5.. lite lågt kanske?

Nitrit: 0

Nitrat: 1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Möblerat runt lite, och skaffat lite nytt, bytte till mig två fraggar, en Montipora capricornis (illgrön, dock inte nå bra på att fastna på bild), och en M digitata, som tyvärr gick i bitar på vägen hem, så den blev två halvstora bitar och några små, men den fastnar på bild iallafall!

Min Porites växer på för kung och fosterland, och visste jag inte bättre skulle jag tro att det går fortare och fortare.

Edit: min kamera hade en bra dag, lägger till ett huvud från Euphyllia glabrescens när jag ändå är i farten.

post-3839-14468916703487_thumb.jpg

post-3839-14468916703759_thumb.jpg

post-3839-14468916703951_thumb.jpg

post-3839-14468916704251_thumb.jpg

post-3839-14468916704977_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det var trevligt att hälsa på, alltid skoj att dregla på andras baljor så klart.

Fraggarna verkar må finfint iallafall, även om man inte riktigt kan se någon tillväxt än (konstigt va?:smiley17:).

Fler fraggar lär det behöva bli framöver, det finns mycket som ska introduceras i karet..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad bör man ha i nitrat egentligen?

Mina tester visar numera 0, men har för mig att koraller vill ha liiiiiite nitrat för att växa på.

Antar att det har med min mikroskopiska belastning att göra (2 clowner, en putsare, en salarias och en damsell på 35+ kilo sten).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man börjar så sakteliga få kläm på det där med vitbalans, och hur mycket blåljus man ska kräma på med. Just dom här är tagna med en LEDspot som belysning.

Korallerna fluorescerar mer om man lyser rätt på genom glaset, men då blir det överexponerat. Däremot blir det finfint om man lyser över vattenytan, då tar "glittret" hand om det mesta.

Id på den här snäckan, någon?

post-3839-14468916747394_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hittat en ny liftare, av okänd sort.

Skräpbild, men det är det bästa jag ordnat hittills. Liftaren i fråga är sisådär 7 mm i diameter än så länge, så det är väl långt för tidigt att avgöra vad det är för nåt.

Som den ser ut nu så liknar den en favid i miniatyr, pepparkaksbrun med lysande gröna prickar över munskivorna.

Skoj med lite nytt hur som helst!

post-3839-14468916819247_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...