Gå till innehåll

Troll's 310litare


Trollsvans

Rekommenderade inlägg

  • Svar 153
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 3 veckor senare...

Möblerat om och installerat ca 15 kilo sten till.

Hittade några rejäla midgårdsormar, tog ut en på ca 30 cm... uäk.

Börjar bli gott om smått liv i burken iallafall, det är myriader av småkräftor etc nattetid. En hel del småsnäckor av olika sort syns också.

post-3839-14468916940765_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Lite nytt liv installerat: palettkirurg, Xenia, Acropora nånting, Rhodactis nånting.

Natt/dag-bild på en liftare, troligen någon Porites, eller eventuellt Montipora. Sexkantiga koralliter gör väl att det mest lutar åt Porites.

Hittat en annan lattjo liten pryl, en Chlorodiella nigra, ca 7 cm med utsträckta klor.

post-3839-14468917003152_thumb.jpg

post-3839-14468917003401_thumb.jpg

post-3839-14468917003632_thumb.jpg

post-3839-14468917003854_thumb.jpg

post-3839-14468917004042_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hittade en stjärna jag inte sett förut... Är det en lite fetare Asterina, eller kan det rentav vara något spännande? Den är ungefär dubbelt så stor som de vanliga gröna asterinorna, och ser ut att ha lite trubbigare armar och högre kropp.. fast det kan vara synvillor/önsketänkande också... :smiley24:

I övrigt, uppgraderat ljuset, bytte de två skräpiga 6500K-rören mot ett Giesemann Powerchrome 15kK och ett Aquarelle 10kK, mycket nöjd.

Dessutom börjat snickra på en lite bättre upphängning till rören, så med lite tur om nån vecka eller två blir det äntligen snyggt ovanpå baljan.

Tillväxtbilder på Montipora capricornis och digitata.

post-3839-1446891705121_thumb.jpg

post-3839-14468917051324_thumb.jpg

post-3839-14468917051549_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja precis. Nu sägs väl M digitata vara rätt så snabbväxande i och för sig.

Men jag ser lyckligtvis tillväxt på allt utom skivanemonerna, så nåt rätt lär jag väl göra.

Det kan jag ju lika gärna fråga om:

Mina skivanemoner (i alla fall de gröna) verkar bli genomskinliga, och har rätt så klen tillväxt.

Jag har nästan noll i nitrat(JBL), kan det ha något med det att göra, eller ska man leta efter andra brister?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan jag ju lika gärna fråga om:

Mina skivanemoner (i alla fall de gröna) verkar bli genomskinliga, och har rätt så klen tillväxt.

Jag har nästan noll i nitrat(JBL), kan det ha något med det att göra, eller ska man leta efter andra brister?

Först hade jag låtit tippen ta hand om JBL testet, dom är inte direkt pålitliga.

Sedan hade jag provat mata skivorna lite, mysis verkar uppskattas av dom flesta (mina tar pellets med, om dom hinner med). Skivor behövs ju egentligen inte matas, men dom tar gärna det som erbjuds. Stäng av pumpar och försök hålla fisken borta, dom är inte särskilt snabba på att sluta sig runt maten.

Förövrig ser det ju riktigt trevligt ut i byttan nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, mysis får helt enkelt införskaffas, så testar jag.

JBL är säkerligen skit från topp till tå, och dessutom snart slut. Tänkte sikta på Salifert som nästa uppsättning tester.

Baljan börjar helt klart ta sig, installerat en del nytt igår och idag också.

Grön BTA, som dumt nog satt sig under en stenbro, sen grön M digitata, M confusa, lite mer skivor av olika sorter, och en till Euphyllia paradivisa.

Även bild på en blå rörmask som liftat sig in med stenen.

post-3839-14468917073504_thumb.jpg

post-3839-14468917073698_thumb.jpg

post-3839-14468917073906_thumb.jpg

post-3839-14468917074086_thumb.jpg

post-3839-14468917074304_thumb.jpg

post-3839-14468917074529_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack tack!

Jag börjar bli mer och mer nöjd. Nya ljuslådan ser väl egentligen ut som en påse skridskor (dvs måttligt fager), men å andra sidan ska man ju glo på baljan, och inte på ljuslådan.

Börjar fundera mer och mer över det där med sump nu.

Det känns måttligt aktuellt att borra, så det får bli överrinningsbox, antar jag.

Det vore gott att kunna ta bort avrinningskammaren i karet, så får man mer utrymme hur som helst.

Funderar på att byta salt också. Hur är det med Grotech-saltet som BioTed har, är det nåt att hänga i granen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Skaffat ett Ca-test idag, visserligen "bara" av märket Sera, men det får duga tills vidare.

Skaffat bikarbonat också, så nu ska det kokas ihop dubbelbuffer för att kombattera mitt katastrofala KH, som av någon anledning går åt som tusan.

Bytte 20 liter vatten igår, värdena ser ut som följande:

Salt: 1,025@25 grader

pH: 8.5

KH: 5,5

Ca: 440

Nitrit: 0

Nitrat: 0-1

Börjar känna ett "behov" av något rött i baljan.

Alla koraller jag har fluorescerar klargrönt till mintgrönt, utom två små skivanemoner, som är blåa.

Vilka röda till orangea koraller finns det?

Fungia, Trachyphyllia/Lobophyllia, vad mer? Gärna LPS, men SPS funkar väl också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Exempel på röd LPS som finns är ju tillexempel korall ur familjerna Wellsophyllia, Goniopora, Blastomussa, Scolymia, Cynarina, Rhizotrochus, Trachyphyllia, Lobophyllia.

Exempel på röd SPS är framförallt ur familjen Montipora men det finns även ett fåtal Acropora.

Har man ingen koll alls på korall så kan man även få för sig att Stylopora pistillata, Seratiopora hystrix samt Seratiopora caliendrum är röda. Men de flesta som vet hur de ser ut tycker att de är ganska så rosa. Bland Mjukkorall finns det en hel uppsjö av röd korall. Men de flesta är mycket svåra att hålla och de ställer höga krav på akvaristen samt oftast en ekonomisk satsning utöver det normala en hobby akvarist lägger på sitt akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack tack!

Det var främst hjärnkorallerna jag tänkte på, så där fick jag en rejäl lista att kolla upp.

Goniopora likaväl som mjukisarna (gissar på nepthya-gruppen) är inget som känns aktuellt, jag är ute efter lätta koraller.

Hysterix och caliendrum står redan på inköpslistan, dock i framtiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kika på Advanced aquarist nya nummer så hittar du info om röd korall.

Goniopora sp. är inte så svår om man har foder i vattenvolymen. Finns ett foder som skall vara bra till just dessa som skaparen av ett gammalt missnöjesforum marknadsför i Sverige. Jag tror han är en av undersåtarna på det lite nyare missnöjesforumet som finns för de som inte kunnat sköta en normal debatt på det här forumet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Då var det dags för en uppdatering, det var ett tag sen.

Fick idag äntligen tag på koralllim, nu är det slut på att det regnat fraggar och koraller under natten, när mina jämra tattare till eremiter är framme. Speciellt som min ena eremit har flyttat in i ett skal som är 6 cm brett och 7 cm högt... jämra klantarslet har ju ner vad som helst.

Har även installerat 5 Chromis, som gör sig mycket bra.

Satte för övrigt fast både fraggar och lite större saker på pelaren, tänkte det skulle få bli en sps-skog i framtiden. Mest Montiporor än så länge, som synes. Behöver många fler fraggar dock, även om det är en bra början.

post-3839-14468917368447_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tyvärr har två chromisar dött, kanske inte så förvånande, hört att dom har en tendens att dö ibland.

Ännu mer tyvärr, hittade jag häromdagen min stora eremit med en mycket död Salarias stickandes ut ur mungipan... ynk!

Inte alltför förvånande heller kanske, då salariasen matvägrat ett tag. Konstigt värre.

På den roliga sidan däremot, så har det blitt lite nya fraggar: rosa hysterix, blålila digitata, röd flakmontipora, en grön flakmontipora med lila kanter, och en blågrön acropora.

Fick en rätt bra bild på min andra gröna flakmontipora också, för ovanlighetens skull.

post-3839-14468917410577_thumb.jpg

post-3839-14468917410765_thumb.jpg

post-3839-14468917411093_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu flyttat karet, och passade på att scapa om lite.

Lagt till en Echino-nånting. Osäker på om det är Echinopora eller Echinophyllia, någon av dom är det iallafall.

Karet står nu som rumsavdelare, även om den bara delar av ett litet utrymme för en fåtölj, så man kan sitta och bedregla båda sidor av karet.

Ganska nöjd med scapen, och nästa vecka kommer det ett par 6000 l/h streamers, så jag får lite mer ordning på cirkulationen.

Frågan är bara hur man ska sätta pumparna, en i vardera ände, eller båda på den kortsida som sitter in mot väggen?

post-3839-1446891745411_thumb.jpg

post-3839-14468917454305_thumb.jpg

post-3839-14468917454515_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...