Gå till innehåll

Troll's 310litare


Trollsvans

Rekommenderade inlägg

Ja, montiporan går inte av för hacke inte!

Just nu är den ungefär samma färg som fruktköttet på en lime, lite gulgrön, och polyperna är lavendelblå.

Kirschen är inte fel den heller, precis rätt lysande orange på polyperna, hade "skinnet" bara varit svart, så hade den haft samma färgsättning som jag har på min profilbild...

Kendra:

Det är lugnt, jag är född i Fjollträsk, så jag får säga sånt och komma undan med det :nöjd:

Ytterligare trevlighet är att cyanon börjar ge sig så sakteliga. Sånt tycker vi om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • Svar 153
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Värden:

KH: 7½

Mg: 1650

Ca: 420-430

NO3: skitsvårt att avläsa egentligen, men 10-20, som det ser ut.

Summa summarum:

Algblomningen är inte alls lika intensiv nu, så det verkar vara på väg att ordna upp sig, och med det nu rätt så låga nitratvärdet (mindre än hälften av det befarade värdet), så får man anta att ökad mängd ljus är en bov i det hela.

Brända och blekta koraller kan tänkas vara en fingervisare om inte annat...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnesiumet var inte så farligt som det såg ut, det låg "bara" på 1500 vid kontrollmätning samma eftermiddag.

Ploppat i en doppvärmare, så nu ligger jag återigen på 25 grader, var nere på 19-20 ett tag, lite väl kallt.

Bytt lite mer vatten än vanligt på senaste, mest för att piffa värdena lite.

Börjat hälla i en liten hutt varje dag också, i skrivande stund 0,5 ml. (räknar på nettovolym 250 liter).

I övrigt inte mycket nytt, en del koraller ser skitfina ut, andra ser förjävliga ut. Lyckligtvis är det mest av den första varianten.

Nya ljuslådan är på, blev rätt bra. Så ska man bara måla resten av bänken också... men det får vänta till varmare väder, färg ska ju ändå inte frysa fast, den ska torka, och jag har brist på vettiga varma utrymmen att måla i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Temp: 25 grader

Salt: 1,026

Mg: 1450

Ca: 340 (buffrade precis efter testet, borde vara 360 nu)

KH: 8

Nitrat: 2,5 ppm (enl splitter nytt salifert)

Vodkados: 1,2 ml om dagen

Ny scape, lite nya koraller, men i övrigt samma som vanlig: cyano, cyano, cyano.

Lite bilder också, dock vart ingen av dom särskilt bra, utom möjligen fungian. Min kamera verkar inte vilja få vettigt fokus nuförtiden.

Färgerna börjar det hända saker med hur som helst, den mörkgröna acroporan (från DaTrucka ursprungligen) har börjat bli smaragdgrön med sandfärgade toppar (och herrejävlar vilken tillväxt den har), en av de gröna digitatorna har fått blå toppar, får väl se om det varar, och milleporan börjar bli rödrosa i stället för hudfärgad.

post-3839-14468919208126_thumb.jpg

post-3839-1446891920829_thumb.jpg

post-3839-14468919208432_thumb.jpg

post-3839-14468919208539_thumb.jpg

post-3839-14468919208701_thumb.jpg

post-3839-14468919208809_thumb.jpg

post-3839-14468919209025_thumb.jpg

post-3839-14468919209233_thumb.jpg

post-3839-14468919209384_thumb.jpg

post-3839-14468919209505_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar tackar, och jo, det har ju kommit rätt långt. Två flyttar sen uppstarten också (en tvärs över lägenheten, och en tvärs över sverige) har ju ändrat om en hel del.

Men nu börjar bättre teknik vara ordnad, nya reflektorer gjorde susen på belysningen helt klart, och det står en Deltec APF600 och väntar på en sump att bo i.

Sen är det bara att vänta tills frosten släpper taget om vårt förråd, så jag kan börja måla klart bänken... det ser lite tattigt ut när ljuslådan är målad och har lister, och bänken är rå plywood.

Sen är det den där eländiga cyanon...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blåljus mellan 1130 och 2130, vitt mellan 12 och 2030 ungefär.

Jag borde väl suga ut cyanon oftare, och kanske installera lite fosfatremover... Har inget koll på fosfatvärdet, men förutsätter att det är en del av problemet.

Kranvatten lär vara den andra delen av orsakerna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

Mja, jo, ett tag var det rent och fint.

Körde med vodka, då försvann cyano, kiselalger och annan sån skit, dock var jag tvungen att sluta med det över sommaren pga många resor (dvs inte kunna dosera dagligen), då återkom cyanon.

Sommaren har varit fylld av resor, träningsläger, bröllop och jobb, så jag har inte kunnat ta hand om karet särskilt bra.

Det ser komplett ut som skit, glasrosorna har exploderat, alger på alla rutor, mest kalkalger förvisso...

Karet kommer att startas om under hösten, antingen i nuvarande balja (med vissa uppgraderingar) eller i en annan, vi får se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Skrapade rutorna med rakblad i helgen... för första gången sen i öh... juni...(har varit stressig sommar och halvt tappat intresse).

2½ deciliter urkramade alger blev resultatet, utöver det att man faktiskt kan se in i burken numera.

På tal om burk, så landade det nya akvariet hos mig i eftermiddags... så nu blir det till att skaffa övningsbitar för glasborrning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Står nog faktiskt inte här i tråden sen innan.

Hur som helst är det ett av KorallFiskens gamla leasing-kar, 140x55x55, helglas.

Kommer bli en del borrande och ombyggnad av bänken, sen kommer det roliga med att lyckas ställa det precis där det nuvarande karet står...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Står nog faktiskt inte här i tråden sen innan.

Hur som helst är det ett av KorallFiskens gamla leasing-kar, 140x55x55, helglas.

Kommer bli en del borrande och ombyggnad av bänken, sen kommer det roliga med att lyckas ställa det precis där det nuvarande karet står...

Härligt!. Snyggt med helglas oxå :). Jag ska oxå göra så, min nya burk på 540L ska flyttas dit mitt nuvarande står.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helglas är något jag önskat mig länge, så det är helt klart bra.

Peter:

Japp, det blir sump. Har ett 112liters stående här hemma som är tänkt till just detta. Alternativt om jag skulle råka snubbla över ett ännu lämpligare kar som sump, så klart...

Det får bli en del omkonstruktion av bänken just därför, får se hur det går att lösa smidigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Ny osmos, som fått stå och tugga ett bra tag nu.

Varit alldeles för dålig med byten på senaste så jag fick ett litet ryck och bytte 60 liter vatten igår, byter minst lika mycket till om en vecka eller så enligt plan.

Nya bygget ligger på is sen ett tag tillbaka, har varit mycket på gång med nytt möblemang hemma... och när tiden väl började räcka till, så fryser vattnet till ovanvåningen, när det blev fixat så började det läcka i förrådet, och när det var fixat så upptäckte vi punka och bränsleläckage på bilen.

Fortsätter det så här kan jag lika gärna sälja nya karet och skita i allt, känns det som.

Men det ordnar sig nog.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Provborrade en bit glas idag. Mycket enklare än väntat, och verkade gå relativt smärtfritt.

Så ska man bara hitta tid och röja lite plats för att göra det på storburken...

Kanske lokalisera kameran också så man kan få fram några bilder på karet, var ändå rätt längesen sist.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Inte bara dags för uppdatering, även dags för uppgradering snart :P

Karet är borrat och klart, bänken är snart färdig. Har lite målande kvar på ljuslådan, sen är det kabeldragning och PVC kvar.

Sen kommer det där med att byta plats på baljorna... hu...

Hur som helst, karet ser ut som skit, även om algerna minskat. Behöver en bättre scape i nya karet, så man faktiskt orkar fixa med saker och ting.

Eremitjävlarna har varit och bökat runt, så en del koraller har fått lite tvångsdejting över natt, med vävnadsförlust som följd så klart. Det blir kräftsoppa till middag snart.

Har bestämt mig för att bygga ett biopelletsfilter sen också, tror det kan bli bra att ha. Men det får komma SEN.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...