Gå till innehåll

Glasrosor


Guest Page

Rekommenderade inlägg

Ville bara visa en bild för alla er som har problem med glasrosor...

glasrosor2.jpg

Jag har kämpat ett tag med mina. Jag har provat olika fiskar med bra resultat, dock åt dom upp allt annat också, så dom åkte ur akvariet.

Nu väntar jag ivrigt på något nytt medel som ska motverka glasrosor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag har hört att det går att göra så också...men det är flera hundra så jag orkar inte.

Men som sagt, det kommer nått medel för det som jag ska prova. Men annars får det nog bli sprutan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja.. fick lite mer c-vitaminsmiley37.gif.. Nej det är så lite, ca 0,5-1ml till en ros. Tja det är klar har man 200 rosor och vill ta dem i ett svep så går det nog åt 1 dl (om jag nu klarar av att räkna rätt så här sentsmiley2.gif. Ta ett par i taget så är det nog ingen fara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag dödade alla mina med kokande vatten i en spruta

Gjorde jag med, dock blir det fula vita fläckar men dom försvinner väl med tiden. Nåt mirakelmedel tror jag inte på, det finns alltid massa biverkningar. Vatten känns naturligt och miljövänligt i ett akvarium!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej Page, tyvärr har jag också haft problem med glasrosor. Det gick så långt att jag var nära och sluta med att ha lägre djur. Du har fått tips om att spruta hett vatten, det provade jag, men det kändes rätt resultatlöst då det dök upp nya glasrosor hela tiden. Du har fått tips om räkor, det har jag inte provat - det fungerar säkert. Här kommer mitt tips, prova fjärilsfisken Chaetodon kleini. Den är lätt att hålla samt är väldigt effektiv med att äta upp dessa glasrosor. Om Du har kolonianemoner typ Parazoanthus gracilis kan fjärilsfisken äta av den också men min erfarenhet är att fisken inte äter så mycket av dem. Efter ett tag då akvariet inte har synliga glasrosor kan Du ersätta denna fjärilsfisk med Chelmon rostratus om Du tycker den är en vackrare fisk. Problemet med glasrosor är att när man väl tror att man har blivit av med dem kommer de tillbaka så behåll gärna fjärilsfisken kvar i akvariet i preventivt syfte. Det går att utrota glasrosor med vissa koraller också men då är vi tillbaka med att handjaga dessa glasrosor. Jag föreslår en fjärilsfisk. JR-akvarium i Stockholm har fått in fina exemplar av kleini. Lycka till i kampen mot glasrosor.

Hälsningar

John

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Wotan,

Det verkar som om det beror på vilken kleini man får tag på, min erfarenhet av denna fisk är god även tillsammans med stenkoraller. Jag har nog haft tur med sammansättningen av fisk och lägre djur. Jag glömde och säga en annan sak. Jag har kleinin tillsammans med kirurgfisken zebrasoma flavescens. De är ett radarpar och kleinin apar efter kirurgens beteende och kleinin äter bara på LS och eventuellt när den är hungrig på kolonianemoner. Det är som sagt bara kanske ett lyckokast men det fungerar för mig. Men det är som Du säger bra och ha kleinin under observation.

Hälsningar

John

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte en Rostskyddsspruta på biltema 25:- (Art nr <NOBR>36-250)</NOBR>, som jag satte på en vattenspruta & klipte av en liten metalbit längst ut på salangen som delar upp strålen i två. Funkar bra

36-250_l.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HAr testat kokande vatten på mina rosor, men det går sådär, vissa

försvinner medans vissa överlever fler attacker utan skråma, jag

fick min spruta på apoteket, den är helt i plast och öppningen kanske

är 2 mm, är det alldeles för stort? måste man ha en smal med metall för

att lyckas bättre? Vad är era erfarenheter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
Guest Mr.Corvette

Hej Vänner !!

Provade igår att spruta koncentrerad citron över de små gisslen, måste säga att det tog hårt på dem, bästa jag har provat hitills. Men det är ett jäkla jobb att hitta alla :-)

Mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

har provat allt mot pesten (glasrosorna) från att ha varit några stycken till kanske 150 st på några månader....

har provat kokande vatten,, hände ingenting, provade citronsaft, hände ingenting, köpte något speciellt medel mot glasrosorna aptis exit, hände ingenting, så i måndags var jag på zoogiganten och så såg jag att dom hade fått in ch auriga, så det blev lite funderande men jag köpte en sådan, kostade 695:-, och nui i mitt kar efter bara tre dagar har den redan börjat att rensa ut, har säkert ätit upp 100 st redan :),,, så jag kan starkt rekommendera denna fisk till alla som har problem med glasrosor!!!!...

mvh Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har kört med kokande vatten med varierat resultat precis som andreas skriver.

men igår fick jag hem en förpackning med Joe's Juice, och det funkar hur j-a bra som helst.

man sprutar ut en liten klutt framför glasrosen, sen äter den upp det och är borta för gott inom några minuter.

koraller och fiskar verkar inte påverkas av det heller (och de ska dem inte göra).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har kört med kokande vatten med varierat resultat precis som andreas skriver.

men igår fick jag hem en förpackning med Joe's Juice, och det funkar hur j-a bra som helst.

man sprutar ut en liten klutt framför glasrosen, sen äter den upp det och är borta för gott inom några minuter.

koraller och fiskar verkar inte påverkas av det heller (och de ska dem inte göra).

Gratulerar. Vart köpte du denna mirakel-juice någonstans?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det stora problemet med denna metod är att kunna komma åt alla glasroser som naturligtvis sitter hur illa som helst. Fast det är inte bättre med kokande vatten heller förståss som jag har använt med mycket god framgång hitills. :x

Jag väntar nu på leverans av pepparmints räkor som jag kommer göra ett försök med. Jag har förstått att alla äter inte glasrosor men vad har jag att förlora?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...