Gå till innehåll

LED's


Gurra G

Rekommenderade inlägg

  • Svar 108
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

näää... va får du det ifrån? ett nätagg från en dator... nu har ja skruvat fast det och orkar inte ta bort det igen bara för att se hur många ampere det är på, men jag räknade ut förut att det skulle vara mer än väl.

Nja det kanske man skulle kollat först. För att för att få ut den lm/watt som är specad på dioden så skall man ha 1000mA

It achieves up to 228 lumens at 1000mA and in the case of smaller currents more than 100lm/watts.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser att du har seriemotstånd till lysdioderna. Om du mäter spänningen över serie motståndet och delar det värdet med motståndsvärdet får du strömstyrkan. Har du kopplat de blå dioderna separat bör du kolla strömmen i dem också. Jag skulle också fästa ledningarna mellan lysdioderna med några kluttar silikongummi eller kontaktlim. Silikongummit härdar långsammare men du kan tillfälligt fästa ledningen med Eltejp. Den lossnar efter ett tag men då har silikonet härdat. Om man vill ändra på något är det lättare att skära bort silikon än kontaktlim.

Jag är övertygad om att ljuset räcker till mycket. Jag skulle inte tveka att pröva stenkoraller under det ljuset. Även småpolypiga.

Kan du inte ta några kort på korallerna nu och lägga upp här och nya om två månader så ser man om - hur de växer. Jag är i alla fall hemmablind och ser inte hur mina koraller växer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och tack för alla svar!:)

Led'sen är kopplade i serie med ett motstånd på 3.4 ohm, sen är varje serie paralellkopplad till nätagget som ger ut 3.3v. Sladdarna sitter limmade med smältlim och lysdioderna med nått special metallim som luktar äggmök. ;s

I karet har jag redan två stenkoraller... Den ena är en fungia och den andra nån sorts ros, rosen mår bättre än fungian. allt gick åt skogen får nån vecka sedan när jag av misstag fyllde i "gammalt" vatten och åkte på sportlov... nitratvärde nu på ca 100 ppm :(

Grabbar kameran nu... Bilder kommer innom kort!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vilken strömstyrka har du nu fram till dioderna då ? , någon som räknat fram det ? hade varit kul om du först o främst körde dioderna till 100% och sen avgjorde på lite sikt om projektet funkar..

om jag räknat rätt pallar nätdelen 14-15 slingor totalt, eller är jag helt ute ? , på 3,3v slingan

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, fick det nnog att låta lite konstigt igår...

varje lampa är kopplad i serie med ett eget motstånd, sen är varje lampa med sitt motstånd paralellkopplat till nätagget... jag kör med så full effekt jag törs. vid 1000 mA lyser de mycket riktigt för fullt. Men då bränner de sönder väldigt enkelt... därför har jag kopplat in motstånden för så att varjelysdiod får 700 mA. korallerna mår bättre idag...

om några timmar ska jag till min pappa och min dator där har gått sönder så vi ses på måndag... akvariet ska jag flytta till mitt nya rum på tisdag... ses!:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får inte riktigt ihop hur du kan ha 700mA genom dioden vid 3.3V, då man enligt databladet för t.ex. XR-E 7090 har ett framspänningsfall på typiskt 3.5V vid 700mA (3.3V vid 350mA) så därför blir ju spänningsfallet över dioden det som begränsar strömmen. För att jag ska få till ca 700mA genom en krets med en sådan LED och det motståndet som används (3.4ohm) så måste spänningen över kretsen vara ca 6V (då får man 735mA genom kretsen).

Edit: Gjorde ett test i LTspice för att bekräfta mina beräkningar och då jag inte kunde räkna ut strömmen manuellt över fallet med 3.3V och var lite nyfiken på vad det borde bli. Tyvärr så har inte LTspice någon modell över just de LED:ar du använder men jag tog den som var närmast (en Lumileds effekt-LED). Då den inte har exakt samma värden så kan det ju diffa lite, men med 3.3V fick jag en ström på 103mA så bara 1/10 av max. Om man körde med 6V så fick man 719mA, mer det du var ute efter. Skickar med bild på modellen.

Edit 2: En bra länk för att enkelt beräkna vilket motstånd man behöver för en viss spänning och ström man vill ha igenom dioden. http://led.linear1.org/1led.wiz

post-4092-14468916976989_thumb.gif

post-4092-14468916977227_thumb.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nice länk, men en funktionsförklaring kan vara på sin plats. Forward voltage = drivspänning?

(Det känns inte så, eller så tar inte kalkulatorn på länken ovan hänsyn till orimliga drivsförhållanden.)

Sen tror jag att jag hade kopplat det hela anorlunda, jag hade antagligen plockat ut 24v från strömförsörjningen istället.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nice länk, men en funktionsförklaring kan vara på sin plats. Forward voltage = drivspänning?

(Det känns inte så, eller så tar inte kalkulatorn på länken ovan hänsyn till orimliga drivsförhållanden.)

Sen tror jag att jag hade kopplat det hela anorlunda, jag hade antagligen plockat ut 24v från strömförsörjningen istället.

B!

Forward voltage är framspänningsfall, man måste nog ge lite bakgrundsinformation i halvledare för att man ska förstå. Då halvledare inte riktigt fungerar som vanliga komponenter som de flesta är vana med, som motstånd lampor m.m. som ju fungerar så att om man ökar spänningen lite så ökar strömmen igenom den lite, och så höjer man spänningen lite till så ökar strömmen lite mer o.s.v.. En halvledare fungerar istället (förenklat) så att den kräver en viss spänning för att börja leda, denna kallas för framspänningsfall (finns även en backspänning på dem där de börjar leda baklänges, detta brukar i vanliga fall förstöra komponenten, men vissa använder sig av den, som t.ex. zenerdioder).

När spänningen ökar över t.ex. en LED så kommer den inte börja leda innan den har nått upp till sitt framspänningsfall (i idealfallet, i verkligheten börjar leda lite strax innan) när man väl nått upp till denna spänning så leder den med väldigt litet motstånd (men den drar fortfarande ner sin framspänning), det är därför man måste ha ett motstånd i serie med en LED, annars kommer den när den börjar leda, leda så mycket att den brinner upp.

Så, till kontentan, framspänningsfallet (forward voltage) är den späning som LED:en kräver för att fungera, och för att beräkna motståndet så är det så enkelt som att ta spänningen som spänningskällan har (Vsrc) mininus framspänningsfallet för dioden (Vfw) så får man spänningen över motståndet, sen är det bara använde ohms lag så får man att R = (Vsrc - Vfw)/I. Där I är strömmen genom kretsen man önskar.

Forward voltage får man reda på ifrån databladet för komponenten, för de flesta power-LED:s så är den nånstans kring 3.3-4V.

Som du kanske upptäckt så talar man aldrig om en 6V LED eller en 12V LED, detta är skälet till att man mäter i ström, då dom är strömstyrda komponenter och inte spänningsstyrda som man är van med :)

Hoppas du blir något klokare över detta och inte ännu mer förvirrad :)

Sen är det som du sa, man hade kunnat koppla allt lite annorlunda än Gustav, t.ex, tagit 12V linjen och kopplat 3 LED:s i serie (som då har en sammanlagt framspänningsfall om ca 10,5V) om man då kopplar in ett motstånd på (12-10,5)/0.7 ~= 2.1 ohm för 700mA, så får man samma effekt men med ett motstånd. Allt är en fråga om smak, jag själv skulle för en riktig applikation välja att använda en konstant-ström källa istället för en konstant-spännings källa. Detta för att slippa den värmeutveckling och energiförlust som uppkommer i motståndet, om man t.ex. tar 6V och 3.4ohm så blir effektutvecklingen i motståndet 1.75Watt som går till spillo i varje motstånd samt att man måste ha ett motstånd som klarar av effekten.

Men jag ger all credit till Gustav som verkligen gör nåt på riktigt och inte bara som många av oss sitter och spånar över det. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

o_0

När jag lyckas tillgodogöra mig din teoretiska information ska jag börja spara till lämpliga dioder.

Vid det laget kommer dioderna kosta 5% av vad de gör nu, och ge 300% mer ljus för inmatad effekt.

Det blir först om ett tag med andra ord.

Men tack för att du tog dig tid och försökte förklara för mig, som korkad är.

(Det är inte bra med den här typen av förklaringar. Du gjorde antagligen en skitbra insats, och jag saknar bara alla grundkunskaper som behövs för att göra det till en meningsfull förklaring. Du ska ha ett stort tack för din insats.)

Men, kontentan av det hela är att även om en kraftkälla från en PC är en lätt överkomlig, och flexibel kraftkälla, så är den egentligen inte speciellt lämpad för applikationen? Vad man egentligen ska ha är en nätdel som ger rätt mA från början, och då lämpligtvis även med rätt spänning. Är sådana strömkällor variabla? Kostnad och tillgänglighet?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är det fantastiska med forum - det finns alltid specialister om allt och nu får vi mycket elektronikinformation helt gratis :) Tack för inläggen Jani - det lyfter åtminstone upp mig och jag förstår mycket mer - kompetensutveckling helt enkelt. Visar jag ditt inlägg för min chef på jobbet får jag omedelbart tillstånd att läsa SG på jobbet :)

Är sådana strömkällor variabla? Kostnad och tillgänglighet?

Denna fråga från Mr B är jag också intresserad av - gärna med förslag på lämplig ballast. Jag står i begrepp att göra/inhandla en större ramp - troligtvis vill jag göra en kombination av T5 och LED.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sorry att jag förvirrade dig mer Björn, var inte meningen men halvledare är ganska förvirrande komponenter innan man får huvudet runt dem. Det är precis som du säger PC-nätdelar (eller övriga enkla spänningskällor) är inte helt optimala komponenter för att driva LEDs.

Konstant-ström källor är mer komplicerade än vanliga spänningskällor och fungerar genom att dom varierar spänningen för att hålla strömmen konstant. Det finns ganska billiga och bra konstant-ström källor som är specialbyggda för power-LEDs, det finns modeller där man antingen via en potentiometer, digital till analog converter(DAC) eller en pulsviddsmodulerad (PWM) signal kan variera stömmen ut ifrån enheten och man kan använda detta för att dimmra belysningen. http://www.luxeonstar.com/buckpuck-1000ma-dc-led-driver-pcb-mount-p-8.php ELFA har också dessa i sitt sortiment (sök bara på "buckpuck"), de ligger på 268 + moms, hos dem, lite dyra om man jämför med luxeonstar.com, finns flera andra på nätet som säljer LEDs och drivers till ett bra pris.

För min del är jag intresserad av datorstyrning av dessa så jag kommer att bygga en med antingen en DAC eller en digital potentiometer så att man kan variera belysningsintensiteten under dagen och simulera soluppgång/nedgång och vad man nu vill (blixtar på natten, blinka i takt med musiken (skulle jag väl inte vilja göra mot mina djur men ;) ), molnighet m.m.) bara genom att programera in det. Håller på och leker med ett projekt där man använder en dator för att mäta en del värden i karet och kunna styra det mesta i teknikväg, och allt med ett web interface. Men det tar sin tid då dag-jobbet håller en sysselsatt :kaffe:

Har du Lasse eller någon annan frågor kring elektronik m.m. så är det bara att skicka ett PM och fråga eller göra mig uppmärksam på en tråd.

P.S. Tack, och kul att du gillade inlägget Lasse :) D.S.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aj jag tror jag stukade hjärnan... Begrep inte mycket av det där... Prövade i alla fall att koppla 5v till lamporna istället för 3.3 och de gav ungerfär dubbel effekt... Nu är frågan om jag törs köra så... Efter motståndet mätte jag upp ca 5V 500mA. Ber er med lite mer kunskap om hjälp.:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aj jag tror jag stukade hjärnan... Begrep inte mycket av det där... Prövade i alla fall att koppla 5v till lamporna istället för 3.3 och de gav ungerfär dubbel effekt... Nu är frågan om jag törs köra så... Efter motståndet mätte jag upp ca 5V 500mA. Ber er med lite mer kunskap om hjälp.:)

Räkna vilken ström det blir med +5v istället för +3v3 så ser du ju om det går eller inte (vad LEDen klarar för maxström).

(5 - LED_vf*antal_i_serie) / R = I

där R är värdet på det motstånd du satt i serie med din(a) LEDs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aj jag tror jag stukade hjärnan... Begrep inte mycket av det där... Prövade i alla fall att koppla 5v till lamporna istället för 3.3 och de gav ungerfär dubbel effekt... Nu är frågan om jag törs köra så... Efter motståndet mätte jag upp ca 5V 500mA. Ber er med lite mer kunskap om hjälp.:)

Det viktiga är ju att se till att inga komponenter blir överhettade av effektökningen i systemet. Gäller att se till att LED:arna har tillräcklig kylning och att motstånden har en tillräcklig effekttålighet. Vet du vilken effekt motstånden tål? Då effektutvecklingen i dem blir kring 0.75-0.9Watt så bör de tåla minst 2Watt (ännu hellre 5W) för att ha en viss säkerhetsbuffert.

Men första tiden som med allt man byggt själv så bör man hålla sakerna under uppsikt första tiden och kontrollera och inspektera då och då så att inget verkar ta skada, tycker jag är viktigt även om du behåller den lägre spänningen. Säkerheten först, alltid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är skeptisk till att du verkligen har 5 Volt mätt över lysdioden.

Om du mot förmodan har det, så kommer dioden att mycket snart gå sönder.

För hög inspänning eller för hög ström minskar dioden livlängd extremt mycket.

Strömstyrkan och effekten ökar exponentiellt mot inspänningen på en diod.

Idag kan det vara lite svårt att hitta billiga strömkällor till dioder, så att seriekoppla dioder med ett motstånd kan vara en bra och billig lösning för hemmafixare.

Här är några exempel på beräkningar när man seriekopplar flera lysdioder med ett motstånd och sedan ansluter detta till en spänningskälla.

För att räkna på vad för seriemotstånd man ska ha, så är det vanligtvis bäst att ha många dioder i serie för att få hög verkningsgrad och minska värmeförlusterna.

Tag först reda på dioden maximala strömstyrka och vilket framspännignfall den har vid denna strömstyrka.

U(d) = Dioden framspänningsfall

vanligen 3-3,5 Volt för vita dioder, blåa har ca 4-4,5 Volt och röda 2-2,5V

I(d) = Max tillåten framström genom lysdioden

Om du t.ex. har en 12V späningskälla, så kan du koppla 3 st dioder med ex. 3,3 V framspänningfall, så blir spänningen över dioder 3 x 3,3 Volt = 9,9 Volt

Spänningsfallet över motståndet 12 Volt - 9,9Volt = 2,1 Volt

Resistansen på seriemotståndet ska vara

R = U/I = 2,1 Volt / I(d)

Låt säga att lysdiodens maxström I(d) = 1 Ampere

R = 2,1/1 = 2,1 ohm (välj närmsta standardvärde över 2,1 ohm, vilket är 2,2 ohm)

Motståndet ska klara effekten av minst

P = IxIxR = 1*1*2,2 = 2,2 W (närmast värde brukar vara 3 eller 5 Watt, men även mer går bra)

Effektförlusterna blir 2,2 Watt / U*I = 2,2 / 12 = 18 % => eller 82 % verkningsgrad

Spänningkällan på 12 V ska klara

P =U*I = 12 x 1 = 12 W (eller 1 A)

Skulle du istället ha 24 V som spänningskälla och samma typ av dioder som tidigare,

så kan du koppla 7 st dioder i serie.

Spänningen över dioderna blir 7 x 3,3 Volt = 23,1 Volt

Späningsfallet över motståndet skall vara 24 Volt -23,1 Volt = 0,9 Volt

Resistansen på motståndet ska då vara

R= U/I = 0,9/1 = 0,9 ohm

Närmsta standard värde 1 ohm

Effektförlusten på motståndet blir

P = IxIxR = 1 Watt

Effektförlusterna blir 1 Watt / U*I = 1 / 24 = 4,2 % => eller 95,8 % verkningsgrad

Spänningkällan ska klara

P =U x I = 24*1 = 24 Watt

Man kan även parallellkoppla flera diod/motståndsslingor på en späningskälla.

Det enda man ska tänka på att att spänningskällan ska klara av den högra effekten

och det är bara att addera varje slingas effektförbrukning.

Mostånds standardvärde enligt E12 serien är

10, 12, 15, 18, 22, 27, 33, 39 ,47 ,56 ,68, 82

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...