-=Mr_B=- Postat 11 mars 2009 Postat 11 mars 2009 Um... Ett PC agregat... Mjo, det lär vara mer än nog i AMP. Hur är det kopplat?B! Citera
stigigemla Postat 11 mars 2009 Postat 11 mars 2009 De har ju en bra strålningsvinkel så jag skulle inte heller använda lins till dem. Citera
wrang Postat 12 mars 2009 Postat 12 mars 2009 näää... va får du det ifrån? ett nätagg från en dator... nu har ja skruvat fast det och orkar inte ta bort det igen bara för att se hur många ampere det är på, men jag räknade ut förut att det skulle vara mer än väl.Nja det kanske man skulle kollat först. För att för att få ut den lm/watt som är specad på dioden så skall man ha 1000mAIt achieves up to 228 lumens at 1000mA and in the case of smaller currents more than 100lm/watts. Citera
stigigemla Postat 12 mars 2009 Postat 12 mars 2009 Jag ser att du har seriemotstånd till lysdioderna. Om du mäter spänningen över serie motståndet och delar det värdet med motståndsvärdet får du strömstyrkan. Har du kopplat de blå dioderna separat bör du kolla strömmen i dem också. Jag skulle också fästa ledningarna mellan lysdioderna med några kluttar silikongummi eller kontaktlim. Silikongummit härdar långsammare men du kan tillfälligt fästa ledningen med Eltejp. Den lossnar efter ett tag men då har silikonet härdat. Om man vill ändra på något är det lättare att skära bort silikon än kontaktlim.Jag är övertygad om att ljuset räcker till mycket. Jag skulle inte tveka att pröva stenkoraller under det ljuset. Även småpolypiga.Kan du inte ta några kort på korallerna nu och lägga upp här och nya om två månader så ser man om - hur de växer. Jag är i alla fall hemmablind och ser inte hur mina koraller växer. Citera
Laggeman Postat 12 mars 2009 Postat 12 mars 2009 Är det kopplat på 5V linan gissar jag att agget klarar av att leverera runt en 20A. Citera
Gurra G Postat 12 mars 2009 Författare Postat 12 mars 2009 Hej och tack för alla svar!Led'sen är kopplade i serie med ett motstånd på 3.4 ohm, sen är varje serie paralellkopplad till nätagget som ger ut 3.3v. Sladdarna sitter limmade med smältlim och lysdioderna med nått special metallim som luktar äggmök. ;s I karet har jag redan två stenkoraller... Den ena är en fungia och den andra nån sorts ros, rosen mår bättre än fungian. allt gick åt skogen får nån vecka sedan när jag av misstag fyllde i "gammalt" vatten och åkte på sportlov... nitratvärde nu på ca 100 ppm Grabbar kameran nu... Bilder kommer innom kort! Citera
Gurra G Postat 12 mars 2009 Författare Postat 12 mars 2009 Bilder som lovat:)Förresten kollade jag upp effekten på agget... 14A på 3.3V 22A på 5VKollade Nitrat och fosfat också... Nitratet är visst på 50 inte hundra... och fosfatet går inte att mäta (förlågt). Citera
_Manne_ Postat 12 mars 2009 Postat 12 mars 2009 vilken strömstyrka har du nu fram till dioderna då ? , någon som räknat fram det ? hade varit kul om du först o främst körde dioderna till 100% och sen avgjorde på lite sikt om projektet funkar..om jag räknat rätt pallar nätdelen 14-15 slingor totalt, eller är jag helt ute ? , på 3,3v slinganmvh manne Citera
Gurra G Postat 13 mars 2009 Författare Postat 13 mars 2009 Hej, fick det nnog att låta lite konstigt igår...varje lampa är kopplad i serie med ett eget motstånd, sen är varje lampa med sitt motstånd paralellkopplat till nätagget... jag kör med så full effekt jag törs. vid 1000 mA lyser de mycket riktigt för fullt. Men då bränner de sönder väldigt enkelt... därför har jag kopplat in motstånden för så att varjelysdiod får 700 mA. korallerna mår bättre idag... om några timmar ska jag till min pappa och min dator där har gått sönder så vi ses på måndag... akvariet ska jag flytta till mitt nya rum på tisdag... ses! Citera
_Manne_ Postat 13 mars 2009 Postat 13 mars 2009 skulle du inte kunna pressa upp till 900mA ? så man ligger på 90% effekt ca ?då har du lite marginal ändå så det blir lite livslängd.mvh manne Citera
Gurra G Postat 13 mars 2009 Författare Postat 13 mars 2009 Skulle säkert gå... Men då måste jag löda om 20 dioder och det står inte riktigt högst på min prioriteringslista nu... Någon annan som är inne på att bygga liknande? Citera
Benighted Postat 13 mars 2009 Postat 13 mars 2009 Jag får inte riktigt ihop hur du kan ha 700mA genom dioden vid 3.3V, då man enligt databladet för t.ex. XR-E 7090 har ett framspänningsfall på typiskt 3.5V vid 700mA (3.3V vid 350mA) så därför blir ju spänningsfallet över dioden det som begränsar strömmen. För att jag ska få till ca 700mA genom en krets med en sådan LED och det motståndet som används (3.4ohm) så måste spänningen över kretsen vara ca 6V (då får man 735mA genom kretsen).Edit: Gjorde ett test i LTspice för att bekräfta mina beräkningar och då jag inte kunde räkna ut strömmen manuellt över fallet med 3.3V och var lite nyfiken på vad det borde bli. Tyvärr så har inte LTspice någon modell över just de LED:ar du använder men jag tog den som var närmast (en Lumileds effekt-LED). Då den inte har exakt samma värden så kan det ju diffa lite, men med 3.3V fick jag en ström på 103mA så bara 1/10 av max. Om man körde med 6V så fick man 719mA, mer det du var ute efter. Skickar med bild på modellen.Edit 2: En bra länk för att enkelt beräkna vilket motstånd man behöver för en viss spänning och ström man vill ha igenom dioden. http://led.linear1.org/1led.wiz Citera
-=Mr_B=- Postat 13 mars 2009 Postat 13 mars 2009 Nice länk, men en funktionsförklaring kan vara på sin plats. Forward voltage = drivspänning?(Det känns inte så, eller så tar inte kalkulatorn på länken ovan hänsyn till orimliga drivsförhållanden.)Sen tror jag att jag hade kopplat det hela anorlunda, jag hade antagligen plockat ut 24v från strömförsörjningen istället.B! Citera
Benighted Postat 13 mars 2009 Postat 13 mars 2009 Nice länk, men en funktionsförklaring kan vara på sin plats. Forward voltage = drivspänning?(Det känns inte så, eller så tar inte kalkulatorn på länken ovan hänsyn till orimliga drivsförhållanden.)Sen tror jag att jag hade kopplat det hela anorlunda, jag hade antagligen plockat ut 24v från strömförsörjningen istället.B!Forward voltage är framspänningsfall, man måste nog ge lite bakgrundsinformation i halvledare för att man ska förstå. Då halvledare inte riktigt fungerar som vanliga komponenter som de flesta är vana med, som motstånd lampor m.m. som ju fungerar så att om man ökar spänningen lite så ökar strömmen igenom den lite, och så höjer man spänningen lite till så ökar strömmen lite mer o.s.v.. En halvledare fungerar istället (förenklat) så att den kräver en viss spänning för att börja leda, denna kallas för framspänningsfall (finns även en backspänning på dem där de börjar leda baklänges, detta brukar i vanliga fall förstöra komponenten, men vissa använder sig av den, som t.ex. zenerdioder). När spänningen ökar över t.ex. en LED så kommer den inte börja leda innan den har nått upp till sitt framspänningsfall (i idealfallet, i verkligheten börjar leda lite strax innan) när man väl nått upp till denna spänning så leder den med väldigt litet motstånd (men den drar fortfarande ner sin framspänning), det är därför man måste ha ett motstånd i serie med en LED, annars kommer den när den börjar leda, leda så mycket att den brinner upp.Så, till kontentan, framspänningsfallet (forward voltage) är den späning som LED:en kräver för att fungera, och för att beräkna motståndet så är det så enkelt som att ta spänningen som spänningskällan har (Vsrc) mininus framspänningsfallet för dioden (Vfw) så får man spänningen över motståndet, sen är det bara använde ohms lag så får man att R = (Vsrc - Vfw)/I. Där I är strömmen genom kretsen man önskar.Forward voltage får man reda på ifrån databladet för komponenten, för de flesta power-LED:s så är den nånstans kring 3.3-4V.Som du kanske upptäckt så talar man aldrig om en 6V LED eller en 12V LED, detta är skälet till att man mäter i ström, då dom är strömstyrda komponenter och inte spänningsstyrda som man är van med Hoppas du blir något klokare över detta och inte ännu mer förvirrad Sen är det som du sa, man hade kunnat koppla allt lite annorlunda än Gustav, t.ex, tagit 12V linjen och kopplat 3 LED:s i serie (som då har en sammanlagt framspänningsfall om ca 10,5V) om man då kopplar in ett motstånd på (12-10,5)/0.7 ~= 2.1 ohm för 700mA, så får man samma effekt men med ett motstånd. Allt är en fråga om smak, jag själv skulle för en riktig applikation välja att använda en konstant-ström källa istället för en konstant-spännings källa. Detta för att slippa den värmeutveckling och energiförlust som uppkommer i motståndet, om man t.ex. tar 6V och 3.4ohm så blir effektutvecklingen i motståndet 1.75Watt som går till spillo i varje motstånd samt att man måste ha ett motstånd som klarar av effekten.Men jag ger all credit till Gustav som verkligen gör nåt på riktigt och inte bara som många av oss sitter och spånar över det. Citera
-=Mr_B=- Postat 14 mars 2009 Postat 14 mars 2009 o_0När jag lyckas tillgodogöra mig din teoretiska information ska jag börja spara till lämpliga dioder.Vid det laget kommer dioderna kosta 5% av vad de gör nu, och ge 300% mer ljus för inmatad effekt.Det blir först om ett tag med andra ord.Men tack för att du tog dig tid och försökte förklara för mig, som korkad är.(Det är inte bra med den här typen av förklaringar. Du gjorde antagligen en skitbra insats, och jag saknar bara alla grundkunskaper som behövs för att göra det till en meningsfull förklaring. Du ska ha ett stort tack för din insats.)Men, kontentan av det hela är att även om en kraftkälla från en PC är en lätt överkomlig, och flexibel kraftkälla, så är den egentligen inte speciellt lämpad för applikationen? Vad man egentligen ska ha är en nätdel som ger rätt mA från början, och då lämpligtvis även med rätt spänning. Är sådana strömkällor variabla? Kostnad och tillgänglighet?B! Citera
Lasse Postat 14 mars 2009 Postat 14 mars 2009 Detta är det fantastiska med forum - det finns alltid specialister om allt och nu får vi mycket elektronikinformation helt gratis Tack för inläggen Jani - det lyfter åtminstone upp mig och jag förstår mycket mer - kompetensutveckling helt enkelt. Visar jag ditt inlägg för min chef på jobbet får jag omedelbart tillstånd att läsa SG på jobbet Är sådana strömkällor variabla? Kostnad och tillgänglighet?Denna fråga från Mr B är jag också intresserad av - gärna med förslag på lämplig ballast. Jag står i begrepp att göra/inhandla en större ramp - troligtvis vill jag göra en kombination av T5 och LED.MVH Lasse Citera
Benighted Postat 14 mars 2009 Postat 14 mars 2009 Sorry att jag förvirrade dig mer Björn, var inte meningen men halvledare är ganska förvirrande komponenter innan man får huvudet runt dem. Det är precis som du säger PC-nätdelar (eller övriga enkla spänningskällor) är inte helt optimala komponenter för att driva LEDs.Konstant-ström källor är mer komplicerade än vanliga spänningskällor och fungerar genom att dom varierar spänningen för att hålla strömmen konstant. Det finns ganska billiga och bra konstant-ström källor som är specialbyggda för power-LEDs, det finns modeller där man antingen via en potentiometer, digital till analog converter(DAC) eller en pulsviddsmodulerad (PWM) signal kan variera stömmen ut ifrån enheten och man kan använda detta för att dimmra belysningen. http://www.luxeonstar.com/buckpuck-1000ma-dc-led-driver-pcb-mount-p-8.php ELFA har också dessa i sitt sortiment (sök bara på "buckpuck"), de ligger på 268 + moms, hos dem, lite dyra om man jämför med luxeonstar.com, finns flera andra på nätet som säljer LEDs och drivers till ett bra pris.För min del är jag intresserad av datorstyrning av dessa så jag kommer att bygga en med antingen en DAC eller en digital potentiometer så att man kan variera belysningsintensiteten under dagen och simulera soluppgång/nedgång och vad man nu vill (blixtar på natten, blinka i takt med musiken (skulle jag väl inte vilja göra mot mina djur men ), molnighet m.m.) bara genom att programera in det. Håller på och leker med ett projekt där man använder en dator för att mäta en del värden i karet och kunna styra det mesta i teknikväg, och allt med ett web interface. Men det tar sin tid då dag-jobbet håller en sysselsatt Har du Lasse eller någon annan frågor kring elektronik m.m. så är det bara att skicka ett PM och fråga eller göra mig uppmärksam på en tråd.P.S. Tack, och kul att du gillade inlägget Lasse D.S. Citera
Gurra G Postat 15 mars 2009 Författare Postat 15 mars 2009 Aj jag tror jag stukade hjärnan... Begrep inte mycket av det där... Prövade i alla fall att koppla 5v till lamporna istället för 3.3 och de gav ungerfär dubbel effekt... Nu är frågan om jag törs köra så... Efter motståndet mätte jag upp ca 5V 500mA. Ber er med lite mer kunskap om hjälp. Citera
stigigemla Postat 15 mars 2009 Postat 15 mars 2009 Mät spänningen mellan ena och andra sidan av ett motstånd. Gör det både för vit och blå diod. Skriv också upp vad som står på motståndet. 3,4 ohm är inget standardvärde så är det inte specialtillverkat bör det ha ett annat värde. Citera
remne Postat 15 mars 2009 Postat 15 mars 2009 Aj jag tror jag stukade hjärnan... Begrep inte mycket av det där... Prövade i alla fall att koppla 5v till lamporna istället för 3.3 och de gav ungerfär dubbel effekt... Nu är frågan om jag törs köra så... Efter motståndet mätte jag upp ca 5V 500mA. Ber er med lite mer kunskap om hjälp.Räkna vilken ström det blir med +5v istället för +3v3 så ser du ju om det går eller inte (vad LEDen klarar för maxström).(5 - LED_vf*antal_i_serie) / R = I där R är värdet på det motstånd du satt i serie med din(a) LEDs. Citera
Benighted Postat 15 mars 2009 Postat 15 mars 2009 Aj jag tror jag stukade hjärnan... Begrep inte mycket av det där... Prövade i alla fall att koppla 5v till lamporna istället för 3.3 och de gav ungerfär dubbel effekt... Nu är frågan om jag törs köra så... Efter motståndet mätte jag upp ca 5V 500mA. Ber er med lite mer kunskap om hjälp.Det viktiga är ju att se till att inga komponenter blir överhettade av effektökningen i systemet. Gäller att se till att LED:arna har tillräcklig kylning och att motstånden har en tillräcklig effekttålighet. Vet du vilken effekt motstånden tål? Då effektutvecklingen i dem blir kring 0.75-0.9Watt så bör de tåla minst 2Watt (ännu hellre 5W) för att ha en viss säkerhetsbuffert. Men första tiden som med allt man byggt själv så bör man hålla sakerna under uppsikt första tiden och kontrollera och inspektera då och då så att inget verkar ta skada, tycker jag är viktigt även om du behåller den lägre spänningen. Säkerheten först, alltid. Citera
Gurra G Postat 16 mars 2009 Författare Postat 16 mars 2009 motstånderna är på 5W respektive 2W och värdet på dem är prick 3 ohm ska prova med en led på 5v och så får vi se hur det går... Citera
uffe2 Postat 16 mars 2009 Postat 16 mars 2009 Jag är skeptisk till att du verkligen har 5 Volt mätt över lysdioden.Om du mot förmodan har det, så kommer dioden att mycket snart gå sönder.För hög inspänning eller för hög ström minskar dioden livlängd extremt mycket.Strömstyrkan och effekten ökar exponentiellt mot inspänningen på en diod.Idag kan det vara lite svårt att hitta billiga strömkällor till dioder, så att seriekoppla dioder med ett motstånd kan vara en bra och billig lösning för hemmafixare.Här är några exempel på beräkningar när man seriekopplar flera lysdioder med ett motstånd och sedan ansluter detta till en spänningskälla.För att räkna på vad för seriemotstånd man ska ha, så är det vanligtvis bäst att ha många dioder i serie för att få hög verkningsgrad och minska värmeförlusterna.Tag först reda på dioden maximala strömstyrka och vilket framspännignfall den har vid denna strömstyrka.U(d) = Dioden framspänningsfallvanligen 3-3,5 Volt för vita dioder, blåa har ca 4-4,5 Volt och röda 2-2,5VI(d) = Max tillåten framström genom lysdiodenOm du t.ex. har en 12V späningskälla, så kan du koppla 3 st dioder med ex. 3,3 V framspänningfall, så blir spänningen över dioder 3 x 3,3 Volt = 9,9 VoltSpänningsfallet över motståndet 12 Volt - 9,9Volt = 2,1 VoltResistansen på seriemotståndet ska vara R = U/I = 2,1 Volt / I(d) Låt säga att lysdiodens maxström I(d) = 1 AmpereR = 2,1/1 = 2,1 ohm (välj närmsta standardvärde över 2,1 ohm, vilket är 2,2 ohm)Motståndet ska klara effekten av minstP = IxIxR = 1*1*2,2 = 2,2 W (närmast värde brukar vara 3 eller 5 Watt, men även mer går bra)Effektförlusterna blir 2,2 Watt / U*I = 2,2 / 12 = 18 % => eller 82 % verkningsgradSpänningkällan på 12 V ska klara P =U*I = 12 x 1 = 12 W (eller 1 A)Skulle du istället ha 24 V som spänningskälla och samma typ av dioder som tidigare,så kan du koppla 7 st dioder i serie.Spänningen över dioderna blir 7 x 3,3 Volt = 23,1 VoltSpäningsfallet över motståndet skall vara 24 Volt -23,1 Volt = 0,9 VoltResistansen på motståndet ska då varaR= U/I = 0,9/1 = 0,9 ohmNärmsta standard värde 1 ohmEffektförlusten på motståndet blirP = IxIxR = 1 WattEffektförlusterna blir 1 Watt / U*I = 1 / 24 = 4,2 % => eller 95,8 % verkningsgradSpänningkällan ska klaraP =U x I = 24*1 = 24 WattMan kan även parallellkoppla flera diod/motståndsslingor på en späningskälla.Det enda man ska tänka på att att spänningskällan ska klara av den högra effektenoch det är bara att addera varje slingas effektförbrukning.Mostånds standardvärde enligt E12 serien är10, 12, 15, 18, 22, 27, 33, 39 ,47 ,56 ,68, 82 Citera
thore kjellberg Postat 17 mars 2009 Postat 17 mars 2009 Är det inte lika bra att köpa en led-driver så slipper man problemen med motstånd? Eller? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.