Gå till innehåll

Doserpump för kontinuerlig drift?


Ted Camenius

Rekommenderade inlägg

Vill ha tipps på doserpumpar att mata min reaktor med. Har skaffat en kalkreaktor som heter Schuran Jetstream 1. Vad jag läst mig till så fungerar de bäst om de matas med en doserpump.

Vilka modeller finns till ett pris av ca 500-1500:- men som ändå är av kvalite. Finns det kanske nån smart diy lösning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag förstod fanns nästan bara en som verkligen var bra å hade kvalité för oss hemmalekare... GroTech (nånting)4800. För kontinuerlig drift och av mycket god kvalité (enligt vad som sagts till mig). Priset är dock inte lika lysande....tror jag sett en ny för 2700:- i nån svensk webbutik...

PS. För övrigt är jag ute efter precis samma sak till min Deltec-reaktor då 2700kr är lite väl tufft närmaste månaderna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste den inte vara ställbar. Flödet ändras ju ständigt beroende på mängden media och igenkalkning, skräp mm mm.

Själv har jag min på ett T-kors på returen, och den går rätt max 1 dag... Låter jag den vara i 2-3 dagar så kan reaktorn helt ha slutat droppa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ted har inte jag visat dig en doserpump som jag har liggandes här hemma, den som jag har funderat på att nyttja förmatning av reaktor? Det är en reservdel till en resturangdiskmaskin som ska dosera diskmedel eller något.

Kolla efter reservdelar till yrkesdiskmakiner eller tvättmaskiner!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en IKS för cirka 1500 som klarar kontinuerlig drift.

Sen finns det ju proffspumpar... Dom är inte så dyra som man tror.

Exempelvis den pumpen som sitter i vanliga Grotech/GHL/IKS m fl kostar bara 280SEK/st+moms inkl stegmotor och monteringsbaffel.

.

Tittade lite på den hemsidan och läsa den tekniska beskrivningen.

Slangens livslängd 100-500h (4-20 dagar i konstant drift)

Motorns livslängd 1000-5000h (40-200 dagar i konstant drift)

Synd inte de håller längre, kanon bra annars för hemmafixare

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill ha tipps på doserpumpar att mata min reaktor med. Har skaffat en kalkreaktor som heter Schuran Jetstream 1. Vad jag läst mig till så fungerar de bäst om de matas med en doserpump.

Vilka modeller finns till ett pris av ca 500-1500:- men som ändå är av kvalite. Finns det kanske nån smart diy lösning?

Måste du ha en doserpump då skulle du inte kunna ha en flödesmätare å ställa in det flödet du vill ha och från tex din returpump eller nån annan liten pump.

Men skulle nog kollat på en IKS eller en AquaCare doser pump.

Kvaliten vad jag tror att silicon slangen är tjockare och då lite starkare motor som orkar att driva rullen runt runt kontinuerligt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Leta lite på sidan, någonstans finns ett telefonnummer till den svenska återförsäljaren.

Dom säljer styckvis har jag för mig och bara till företag.

Passade du på att fråga om de säljer styckvis, och om de skickar till Sverige?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar.

Letar för fullt efter vad jag ska köra på. Tittar man på reefcentral verkar många köpa doserpumpar avsedda för Labb.

Vill nog försöka få tag på en som man kan variera flödet på utan att den ska pausa. Den ska gå kontinuerligt

Grotechs 4800 vore fin men är svindyr.

Aquacares doserpumpar tycker jag är bra, dock dyrare än de flesta men man får rejäla saker som inte pajar.

har du nån länk med info och pris?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla i morgon hur mycket SR15 kostar. Den är ju gjort för kontinuerlig drift.

Hittade priserna på SR 10/30, den kostar 280SEK. SR 10/50 kostar 590SEK. Det är ju ungefär hälften av vad samma kostar på akvariesajter.

Det får mig att tro att SR 15 är rimlig i pris. Tyvärr så går den bara på 230V men det kanske inte är något problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...