Gå till innehåll

svart sand


jower

Rekommenderade inlägg

Jag har skickat en fråga till dem för att se hur mkt mörkare den blir när den är blöt, och så har jag frågat om en bild på den översta sanden, dvs den som inte var klickbar. Storleken på den gråsvarta var nog 1-5 mm tror jag. Jag blev som sagt lite sugen på den guldgula, tyckte det kändes käckt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Den "vanliga" svarta sanden som säljs i Sverige kallas väl för blästersilikat i originalförpackningen men bergarten är diabas. Det finns också svart sand från något Asienhörn men jag kommer inte ihåg var. Jag tror den innehåller mer silikat än diabas efter är hur den ser ut och känns att ta på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Många akvariebutiker har svart finkornig sand liknande den på bilderna i tidigare inlägg. Det är dock inte aragonit eller calcit vad jag vet, men jag tvekar på att dessa sandsorter finns i svart. I akvarie lagrets katalog finns fyra olika storlekar på svart sand. Den mest finkorninga är från Råda Sand och ligger på 0,4-1.2 mm och kostar där 250:- för 30 kg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...
kolla denna, http://www.caribsea.com/pages/products/super_nat.html ,biotedmarin kan nog fixa denna!

Nice, ska kolla om Triton kan kan ta hem detta och vad de kommer kosta. Det som är lite "dumt" är att jag endast behöver ca1-2L, de är ju typ ingenting =-)

Funderade på om man inte kunde köpa svarta skifferplattor och mosa till sand, skulle det gå eller är skiffer BIG NO NO till saltvatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har svart sand, har legat i karet i 1 1/2 år!

Det är helt okej, ett problem som har uppstått efter en tid är att har man sandlevande fisk eller en sjöborre så skrapar dom ner vita partiklar i sanden den blir svart/vit. Så den tappar liksom färgen efter ett tag.

Jag hade tidigare vit sand och är er nöjd med svart då det inte är lika jobbig att hålla ordning på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...