Gå till innehåll

hjälp att reda ut en sak ang fluidized sand filter


hbmannen

Rekommenderade inlägg

ja har ju kört ett sånt filter i typ 2 år å aldrig tänkt så mycke på att det står där å puttrar runt.

nu till det som ja tänkte på.

gör det nytta eller onytta i min revtank?

slutprodukten i filtret är ju nitrat. de ska ju inte vara allt för bra för korallerna, Men det håller ner nitriten. eller?

Så alltså borde ja ju köra ett nitratfilter oxo, stämmer det?

just nu står filtret på rengöring, å ja velar om ja ska stoppa tillbax det eller ej.

hjälp tack ! :)

ska tilläggas att ja kör ca 300 kg ls. så filtert kanske bara är onödigt. eller är det 2 skilda saker..

Mvh

Patrik :smiley22:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du vill ju ha en ganska tuff fiskbelastning - jag skulle inte tveka en sekund på att köra det, det innebär att du kan belasta karet mer. Oavsett om det är det oeffektiva levande sten filtret som omvandlar ditt av fiskarna allstrade ammonium till nitrat eller om det är ett supereffektivt fluedized sand filter som gör det så får du nitrat i slutänden. Fördelen med ett effektivt filter är att du inte hinner bygga upp farliga ammoniumnivåer (dvs så höga nivåer så att du får en dödlig konc. av ammoniak) för dett effektiva filtret skyfflar det direkt över till nitrit och sedan nitrat. Nitriten kan du iofs glömma i saltvatten men om inte ammoniumet snabbt osadliggörs så kan du få ammoniaktopper. Det är din fiskbelastning som avgör. Har du (som de flesta) mycket koraller och lite fisk så är det mindre viktigt men vill du ha mycket och matkrävande fisk så skulle jag aldrig ta bort det filtret.

Min åsikt är tvärtom Gregers men då skiljer det sig 8 år i visdom också :)

Nu får Greger två veckor att sabla ner mig totalt för nu drar jag till ett varmare ställe :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stora importörer på kontinenten kör ofta med flytande sandbäddsfilter. De är mycket snabba att anpassa sig när man har skiftande belastning. (Läs nyimporter). En annan fördel man ofta inte tänker på är att vattnet blir klarare. Filtret maler nämligen ned småpartiklar så att skummaren lättare tar dem.

Med din mängd LS tror jag det är onödigt. Fast behåll det ändå. Får du problem med småskit som flyter runt kan det göra nytta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min åsikt är tvärtom Gregers men då skiljer det sig 8 år i visdom också :)

Nu får Greger två veckor att sabla ner mig totalt för nu drar jag till ett varmare ställe :)

MVH Lasse

Lika bra du börjar träna Lasse - det är väl i varmare trakter du hamnar slutligen........:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min åsikt i Patriks fall är att med 300kg sten behövs knappast nåt sandfilter - det är ju knappast ett fiskhandlar-system med varierande belastning.

Inget ont om sandfilter till FOA-kar så länge det inte blir driftsavbrott, men i korallhållningssyfte är ju sandfiltret knappast nåt positivt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig velar som vanligt men han har ju några år till av visdom att lägga till :)

MVH Lasse

PS Greger - jag visste att jag la upp den straffsparken - skönt att göra mål va? :)

Jag är ju uppväxt med att ta emot det som serveras!

(Inte nog gammal att köra fast......)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns "filter media" specifikt avsett för fluidiserande sand filter. En del av dem är plast eller glas media. Jag tänker inte svära på det men jag har för mig Lasse sa att de hade haft problem med någon form av "sand" i de stora sandfilterna på Universeum. Tänker inte svära på det, och det är ju typiskt att han inte är tillgänglig just nu...

Jag har kört med ett par olika sorters blästermedia, med godkänt resultat, men jag har inte riktigt någon koll på vad som ska till för att olika material ska frige silikater, vilket väll är den största "risken" i vår tilllämpning.

Råda säljs som inredningsmaterial till sötvattenskar, och används sällan, eller aldrig just för att den hävdas vara en källa till silikater i saltvattensakvarier.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns "filter media" specifikt avsett för fluidiserande sand filter. En del av dem är plast eller glas media. Jag tänker inte svära på det men jag har för mig Lasse sa att de hade haft problem med någon form av "sand" i de stora sandfilterna på Universeum. Tänker inte svära på det, och det är ju typiskt att han inte är tillgänglig just nu...

Jag har kört med ett par olika sorters blästermedia, med godkänt resultat, men jag har inte riktigt någon koll på vad som ska till för att olika material ska frige silikater, vilket väll är den största "risken" i vår tilllämpning.

Råda säljs som inredningsmaterial till sötvattenskar, och används sällan, eller aldrig just för att den hävdas vara en källa till silikater i saltvattensakvarier.

B!

EDIT:

hittade lite fakta om sanden

Fe 1014 ppm

S <32 ppm

Al 52,2 ppm (Riktvärden Göteborgs komun: 200)

As 3,6 ppm (Riktvärden Göteborgs komun: 2)

Cd 0,03 ppm (Riktvärden Göteborgs komun: 100)

Cr 1,05 ppm

Cu 112 ppm

Hg <0,004 ppm

Mn 8,4 ppm

Ni 7,9 ppm

Pb 2,5 ppm (Riktvärden Göteborgs komun: 40)

Sn < 0,01 ppm (Riktvärden Göteborgs komun: 2)

Zn 61,2 ppm

Kemisk analys - riktvärden av Fajalit:

Huvudbeståndsdelar:

FeO 42- 48%

SiO2 35- 39%

CaO 2- 4%

Al2O3 3- 6%

MgO 1- 3%

Övrigt:

Fri kvarts (halten fri kavrt underskrider det lägsta möjliga mätvärdet för analysmetoden) < 0,3%

pH ca 7,5

Kunduktivitet (kunduktiviteten är ett mått på ingående metallhalter; enligt ISO-standarden 1994 tillåts max 25 mS/m) 8- 20 mS/m

Olja 0%

Organisk resthalt 0%

Spårämnen:

Zn 1,5%

S 0,7%

Cu 0,5%

K 0,50%

Na 0,50%

Ti 0,25%

Cr (ingen sexvärd krom, dvs krom i giftig form förekommer) 0,21%

Mn 0,20%

Pb 0,03%

Sn 0,03%

Co 0,02%

Sb 0,01%

Ni 0,01%

As 0,01%

Cl 0,005%

Be 0,001%

Cd (halterna underskrider det lägsta möjliga mätvärdet för analysmetoden) 0,001%

Ag 8 g/ t

Au 0,1 g/ t

Hg (halterna underskrider det lägsta möjliga mätvärdet för analysmetoden) 0,0001%

Fajalit är ett granulerat järnsilikat med låga halter av andra metaller än järn. Det används främst som blästermedel vid fristråleblästring, dekoration, fyllmedel i takprodukter och ballastmaterial.

De återstående metallerna i Fajalit är i lekhet med järnet bundna med silikater, vilket innebär att de är stabila och mycket svåra att laka ut.

Fajalit som används till utfyllnad vid vägbankar visar samma analys efter 7 år som vid tillverkningen.

kan säkert vara sant det ni säger. men ja har kört den sanden i nästan 3 år. å inte haft nåra problem med den sanden.. inga mätbara silikater..

det ja iof funderar lite på nu är, när ja tagit bort filtret så har ja fått brunalger. kan de ha med att filtret inte används längre? eller va tusan kommer dom ifrån nu då?

funderar på att dra igång filtret igen å se om det gör skillnad

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det beror på att du tog bort filtret... Du tog bort en hel del nyttiga bakterier som satt i filtret och det tar säkert ett tag innan bakterierna i levandestenen förökat sig såpass att de kan ersätta den borttagna bakteriefloran.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...