Gå till innehåll

Wavebox-optimerat akvarium


Jaken

Rekommenderade inlägg

Jag har gjort precis det som beskrivs - har boxen i mitten av akvariet. Har inte experimenterat färdigt än men är på väg att testa ordentligt. Har än inte fått en ordentlig våg men får faktiskt vattnet att röra sig på det sättet under ytan. Rapporterar vidare i min blogg - har en annan idée också.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjort precis det som beskrivs - har boxen i mitten av akvariet. Har inte experimenterat färdigt än men är på väg att testa ordentligt. Har än inte fått en ordentlig våg men får faktiskt vattnet att röra sig på det sättet under ytan. Rapporterar vidare i min blogg - har en annan idée också.

MVH Lasse

Med boxen i mitten av akvariet måste man precis som benighted säger ha dubbelt så hög frekvens för att få en våg eller rättare sagt en dubbelvåg, som tunze kallar det.

Det som är viktigt med boxplaceringen är att där den är så ska den resulterande stående vågen ha en buk (top/dal) för att fungera, dvs avståndet från en kortsida måste vara lika stort som en valfri multipel av halva våglängden. Noll är den smidigaste multipeln att använda eftersom placeringen då inte är beroende av frekvensen, dvs att boxen sitter vid en kortsida. Med boxen vid en kortsida kan man välja fritt om en halv våglängd ska överenstämma med akvariets längd, eller en hel, eller en och en halv, osv. Om boxen däremot sitter i mitten kan man bara välja en hel våglängd, två hela, tre hela osv.

Observera att allt över en hel våglängd är praktiskt omöjligt om man inte har ett väldigt långt akvarium, då pumpen inte kan starta och stanna tillräckligt snabbt annars.

Här finns en formel för hur man räknar ut vilken periodtid som överensstämmer med en enkelvåg, dvs en halv våglängd är lika som akvariets längd. Stämmer bättre ju smalare kar man har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ställde frågan på Reefcentral och fick svar från mr Tuze skälv (Roger) att det funkar tyvärr inte. Var inne på att sätta en wavebox i mitt percula 90kar och leda ut vattnet med en 90 graders

Wrang här kommer en länk som du själv har lagt upp, där man ser att det kan funka på sätt som inte förväntar sig. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=24589

Edit: det är möjligt att det finns något som jag missat som gör att det inte skulle funka men jag skulle bra gärna vilja höra en förklaring i så fall och inte bara ett påstående.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang här kommer en länk som du själv har lagt upp, där man ser att det kan funka på sätt som inte förväntar sig. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=24589

Edit: det är möjligt att det finns något som jag missat som gör att det inte skulle funka men jag skulle bra gärna vilja höra en förklaring i så fall och inte bara ett påstående.

hehe minnet sviker en.

Frågan var för många år sedan å den youtube filmen var nyare. Bra att folk testat oxså

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har precis gjort ett experiment med en plastlåda, en 50ml spruta lite slang för att se att jag inte snackar i nattmössan, och det var inga problem att få till en fin stående våg i baljan (någon cm hög) med endast en pumprörelse på ca 10-20ml bara man höll rätt frekvens. Man kunde enkelt se på saker på botten att hela vattepelaren gungade med vågen. Och jag höll röret som vattnet ventilerades genom 90grader emot långsidan där vågen skapades, testade att öka frekvensen för att excitera de högre lösningarna till vågekvationen men hade svårt att få några rena vågor (sannolikt för att jag inte lyckades hålla exakt rätt frekvens). Vågfysik är inte helt trivial att förstå, så jag förstår att många blir förvirrade över hur det beter sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja - nu får jag i alla fall en våg med en tidsinställning på 0,7 sekunder på en multicontroller typ 7096. Det märkliga är att jag får även vågen att fungera (lite bättre) om jag dessutom samtidigt har en liten nanostreamer (6055) kopplad på samma tid men som sitter i ena kortändan..

Vågen blir lite bestämdare om jag drar upp den större pumpen (6105) till en lite högre procent men då blir det mer ljud. Just nu går den på 0 till ca 35 % och då blir amplituden ca 8-10 mm.

Min vågkammare är ett hemmabygge och består av en BTN modul och sitter nästan mitt i karet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja - nu får jag i alla fall en våg med en tidsinställning på 0,7 sekunder på en multicontroller typ 7096. Det märkliga är att jag får även vågen att fungera (lite bättre) om jag dessutom samtidigt har en liten nanostreamer (6055) kopplad på samma tid men som sitter i ena kortändan..

Det är faktiskt inte så märkligt om man bara tänker efter, när pumparna slår till så börjar den större pumpen tömma boxen, dvs skapa ett högtryck precis utanför dvs i mitten av karet, samtidigt börjar den mindre pumpen pumpa bort vatten från kortsidan dvs skapa ett lågtryck på kortsidan och sammarbetar på så sätt med den större pumpen i boxen.

Vågen blir lite bestämdare om jag drar upp den större pumpen (6105) till en lite högre procent men då blir det mer ljud. Just nu går den på 0 till ca 35 % och då blir amplituden ca 8-10 mm.

Min vågkammare är ett hemmabygge och består av en BTN modul och sitter nästan mitt i karet.

MVH Lasse

Vad menar du med mer ljud? Hur hög blir vågen om du drar upp pumpen på 100%

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok,vad tror ni om dessa måtten?

1400 x 700 (800) x 540(600)

Bredd x djup (med CTC) x höjd vatten nivå (till kant)

Det jag klurar mest på är hur hög gör man bakrutan i förhållande till totalhöjden 600 för att ge plats till vattenrörelse?

Räcker 600-540=60 mm för en våg, eller skall jag satsa på en ännu lägre bakruta? Hur hög våg är rimligt att få i ett kar som bara är 1400 mm brett? två cm, tre cm fem cm???

(Jag har bestämt mig för att inte bygga separat fack till en box)

540d.gif<-- Vill ha...

post-839-14468917369806_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om jag borde starta en ny tråd om det, men är det någon som vet hur det differentiella, och varierande, trycket som skapas av vågen påverkar karet? Rent intuitivt så tycker man det borde slita mer på silikonfogarna. Annars gjorde mitt lilla experiment här hemma en lite sugen på vågor i karet, då det gav en så total rörelse vattenpelaren från ytan ända ner till botten, så det känns ju som en väldigt energieffektiv lösning som borde minska behovet av cirkulationspumpar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beträffande en wavebox påverkan på hållbarhet vet jag att vi diskuterade ämnet flitigt någon gång 2004 när de dök upp på marknaden, men den enda tråden jag hittar nu är en om benställningar.

Tunze wavebox + benställning?

Finns flera trådar om detta på reef central (Tunzes forum). Plockar siffror ur huvudet, så ta inte detta som gospel.

Tror de säger att ett kar byggt enligt konstens alla regler skall hålla i 20 år. Med vågfunktion sänker man detta till 15 år. Viktigt att även bänken är bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...